Gå till innehåll
tisdag 23 juni 2026

Jari_L

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    100
  • Gick med

  • Besökte senast

Allt postat av Jari_L

  1. Visst kan ju kröken vara såpass skadad så vatten letar sig upp till den skarven, men då lär du ha större bekymmer än droppande vatten. Turbon lär ju ha fått sig lite sjö/havs vatten då o då vilken den verkligen inte tycker om. Hur ser turbon ut? Men avgaskröken ser verkligen inge vidare ut, den hade jag bytt ut om jag va du..
  2. Jag tror inte en vattenläcka kan komma därifrån. Är det inte torra avgaser just i den skarven? Alltså sötvatten med glykol i turbon, sjövattnet kommer inte förrän straxt efter i kröken. Kan absolut ha fel men det är vad jag tror.
  3. Vi har dragit vår 3 meters rib i farter uppåt 17-18 knop. Det är inga som helst problem så länge sjön ligger lugn. Lång lina funkar bättre för oss iaf. Blir betydligt oroligare vid hög sjö vilket är självklart.
  4. Det här med timmar på en motor tycker jag nog inte personligen man ska stirra sig blind på, det viktigaste som många skrivit ovan är helt klart service och underhåll. Jag själv har 2st kamd300 som många beskriver ganska känsliga motorer om man misshandlar dom då de i grunden är byggda för betydligt lägre effektuttag. I mitt fall har ena motorn gått några hundra timmar efter totalrenovering pga mänskliga faktorn och den andra gått snart 1600 timmar. Ganska mycket kan man tycka, men märker ingen skillnad på dessa motorer vare sig i gång, ljud eller oljeförbrukning. Känns som motorn med 1600 timmar har massor kvar att ge. Nu är ju turbo, spridare och pump genomgångna på denna motor visserligen, men själva blocket och topp klarar nog väldigt många timmar om man sköter service efter ordning.
  5. Jag är ytterligare en som spanat in zipwake, och nu vet jag ju sen tidigare att vi har likadana båtar Ryds20DCI. Om jag inte minns fel finns det en bredd som är 600mm och det är max vad man får plats med på den delen av akterspegeln som är plan. Tror ni 2 st såna räcker på en nästan 10ton tung båt?! Har idag inga trimplan alls så det lär ju inte bli sämre, men tråkigt om man inte riktigt blir nöjd. //Jari
  6. Om jag inte minns fel är väl utrymmet där dusch-länsen sitter längst ner i kölsvinet, är det så innebär det ju att vattnet kan komma från ganska många håll. Vatten som eventuellt läcker från rutor och relingslist letar sig ju längst ner i båten.
  7. Lådan med pumpen i är i vilket fall en pump för duschvatten. Alltså från brunnen. Om den läcker eller att pumpen inte fungerar så rinner det ju självklart över, även om det sägs att locket ska vara tätt. //Jari
  8. Ett supertips!! Har också penta 300 maskiner och trixar med slangen genom oljestickans rör med sådär resultat, ska helt klart testa att suga ur vevhusventilation nästa gång!!
  9. Men nu lyckades jag av någon anledning!! :-) 5
  10. Testar att lägga upp en bild på rutorna även om det hamnar lite utanför ämnet i den här tråden. Kan inte med att lägga in bilder i tråden eller som pm.
  11. Haha. Ingen fara, hade själv glömt bort tråden!! Men har verkligen inte glömt bort vårt kämpande med jollen när den ska upp och ner i sjön.. Vi kommer också köpa en hurley davit som ni tänkt, eller låta tillverka en liknande i rostfritt. Men först blir vinterns projekt att bygga större badbrygga då jag tror vår blir i minsta laget för den typen av dävert. Gjorde ett jättejobb i vintras med att byta ut alla plastrutor i salongen till röktonat härdat glas. Stort jobb men skönt att slippa det repiga plexit. Mvh Jari
  12. Lyfter en äldre tråd igen. Hur gick det med placering av leksak på badbryggan?! Själv dras jag med dävertar som inte riktigt klarar vikten av vår rib, så några extra tampar från fly måste dras fram varje gång jollen ska lyftas upp på bryggan för extra stöd gör mig galen. Upp o ner med jollen ska gå smidigt!! Vore intressant om ni hittat någon bra lösning på problemet.. //Jari
  13. Precis! Det jag menade var att den stora badbryggan bara är en lös del som är limmad och bultad på den mindre som jag har. Därav får du ett tomrum i din badbrygga. Frågan är ju hur mycket förstärkningar det ligger i det tomma utrymmet, inget kul om du lyckas kapa upp luckor precis på dessa..
  14. Ja den kanske räcker till, den varianten ska jag helt klart spåna vidare på. Helt klart ska det vara genomgående med stora brickor på insidan, skulle nog inte lita på att det hänger kvar annars. Förstår ditt problem med att komma åt på insidan, om jag fattat det rätt har du den lilla badbryggan kvar under. Är en kassett som är påmonterad efteråt på samma skrov för att få till större brygga. Ungefär samma lösning som forbina gjorde med sin 10000 till 36:an.
  15. Just det,den ser ju onekligen väldigt smidig ut!! Går ju säkert att svetsa ihop något liknande själv också i rostfritt. Mitt problem är att jag än så länge har den mindre badbryggan, så frågan är om djupet räcker till?! Tanken är att jag ska bygga en större badbrygga, men det hinns inte med i år. Den extra vikten långt akter ut tror jag i vilket fall inte skulle bli ett problem...
  16. Detta blir intressant att följa! Har också en prestige 36 o går precis i samma tankar. Har köpt en liten rib som ska hängas/ställas på badbryggan men inte riktigt kommit på vilken lösning som blir bäst. Att få dit en liten spark ligger på vill ha listan, men hur får man upp den på badbryggan?! Har ingen landgång att lyfta med.
  17. Varit till båten nu men lonelybird fick fram ett schema redan såg jag! Men det bör ju inte vara jättesvårt att hitta felet,den kretsen är ju inte gigantisk direkt. Har du bara "lite" elkunskap fixar du det. Gissar också på att någon kabelsko till något av instrumenten ligger o kortsluter. // Jari
  18. Håller med om att en hålltank skall finnas i alla båtar med toalett, men inte skulle jag ens fundera på att diska med sjövatten om jag ligger i hamn! Sjövatten duger bara till att spola med i toaletten tycker jag. Många gånger jag legat i hamn o båtgrannen kommer på efter ett par dagar att kranen till tanken varit öppen, så nej tack,inget diskande med sjövatten efter det.;-)
  19. Ska in till båten en sväng imorrn. Har elschema liggandes där så kan kolla vad den säkringen försörjer om du inte redan har koll på det?! //Jari
  20. Ligger en fin 360 på blocket nu, den är riktigt fin, har samma hemmahamn som den så har sett den med egna ögon. Ägaren till den har mer eller mindre uppdaterat hela båten så den känns väldigt modern för sin ålder. Många båtar från tidigt 90-tal kan ju se lite gamla ut, speciellt den engelska stilen enligt mitt tycke. Men riktigt bra byggda båtar är det. Själv har jag en prestige 36 fly -02 som jag är supernöjd med. Ganska mycket båt för pengarna. //Jari
  21. Visst är det så. Ska man se till tillverkarens CE-märkning så är det nog inte helt okej men man gör det ju naturligtvis ändå. Nu var ju just en liten dvärgbrytare ett dåligt exempel men ni förstår vad jag menar. Använder man sig av CE-märkta prylar och installerar det enligt föreskrifter med tillräcklig behörighet så har jag svårt att tro att någon skulle orka bry sig.
  22. Jag vet inte hur du kommer fram till tolkningen att man inte kan byta en dvärgbrytare? Det är framförallt ingen "väsentlig förändring". Det mest grundläggande kravet är att all delar av elsystemet ska var CE-märkt. Visst kan du byta en dvärgbrytare. Men har du en central som är CE-märkt från fabrik med tex legrand apparater bryter du den om du petar dit en av annat fabrikat.
  23. CE-märkning bryter man ju så gott som alltid vid minsta lilla ändring i ett system. Det gör jag nästan dagligen när jag bygger om maskiner och dylikt, men självklart ska det vara utfört enligt föreskrifter. I dagens läge kan du inte ens byta en dvärgbrytare till ett annat fabrikat utan att knäcka CE-märkning.
  24. Är ingen stor grej att bygga om från 110-230 volt. Gjorde det i vår förra båt,en sea Ray. Kablage är ju som minst 2,5mm då det är dimensionerat för 110 volt. Nu är ju knapparna på panelen avsäkrade med ett visst A men sätter man en jordfelsbrytare och säkring på 10A på inkommande så blir ju "allt" avsäkrat med 10A så då är det inga problem. Ny mikro och varmvattenberedare behövde jag införskaffa, resten klarade spänningar upp till 230 volt.
  25. Seglande eller inte... kör man om någon är man upphinnande, och väjer därmed alltid! Dvs, det spelar ingen roll vem som kör vad för farkost i detta fall. Att passera på 15 meters avstånd i tio knop är ett jävla sätt.Håller verkligen med er här,men här har faktiskt storleken betydelse tycker jag. Passerar någon i en styrpulpet i 15knop utan något större svall så känns det ju helt okej. Tycker inte den ska behöva ligga bakom i en lång muddrad ränna bara för jag åker långsamt.
×
×
  • Skapa nytt...