Konverteringen till marint bruk består som sagt mest i att hålla koll på vad som ingår i kringutrustning, som redan nämnts. Även med Eber och Webasto är själva enheten rent mekaniskt i det närmaste identisk oavsett om den monteras i bil eller båt.
Sedan är det faktiskt så att parkeringsvärmare för bil sedan åtminstone 10-15 år tyvärr är en integrerad del i bilens system, och då anpassad för just den bilmodell/fabrikat som den levereras med. Den styrs som nämnts från bilen via CAN-buss, och även om den kan heta samma "D5W" och se ut som en standard Eber vattenvärmare så är det oftast en speciell modellanpassad och kundspecifik programvara i dem. De har oftast inte ens en fungerande ingång för egen "rumstermostat" eller kontrollpanel eftersom de normalt är just en integrerad delfunktion av bilens klimatanläggning och får all information och kommandon från den.
Att köpa en Eber eller Webasto från bilskroten kan därför vara en stor risk (om man inte behöver just det mekaniska som reservdel). Det finns inga manualer för hur dessa Eber/Webasto skall kopplas in för att kunna köras på egen hand utanför den avsedda bilens klimatanläggning.
Helt enkelt för att de inte har en programvara som har de funktionerna/interfacen.