Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
Mackey

Sjövägsreglerna - TFSF 2009:44

Rekommendera Poster

Sjövägsreglerna

Jag tänkte försöka mig på att få igång en - förhoppningsvis - intressant och lärorik serie diskussioner om de internationella sjövägsreglerna och hur dessa ska/bör tolkas och användas av fritidsskeppare. Orsaken är att skeppare i såväl fritidstrafik som yrkestrafik verkar tycka att reglerna är svårtolkade, tolkar reglerna fel och/eller har svårt att följa reglerna. Att reglerna verkligen är svårtolkade visar inte minst ett elevarbete från Sjökaptensprogrammet, http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:812862/FULLTEXT01.pdf 
 
Min tanke är att vi diskuterar reglerna i nummerordning och att jag vartefter vi börjar bli klara med en regel startar ett nytt ämne med nästa regel. Jag tror att en ny regel i veckan kan vara lagom takt, men takten är flexibelt och beroende av hur diskussionerna utvecklar sig.

Det är aldrig fel att återkomma till en regel som tidigare diskuterats, det är bara bra.
 
Hoppas många hänger på, lämnar lite intressanta exempel och sticker ut hakan lite lagom så att vi får spännande diskussioner framöver. Jag tycker det är bra att alla - även de som är osäkra - vågar tycka till. Då tror jag att vi ökar förståelsen mer än om bara de som tycker/tror att de kan reglerna är med och diskuterar.
 
Kursmaterial
Min utgångs är Rorgängarens kursmaterial som finns här . Jag bifogar också filen.
Fördelen med detta material är att det finns tolkningar och förklaringar av reglerna.

Nackdelen är att materialet inte är uppdaterat, så läs även de senaste reglerna från Transportstyrelsen (TSFS 2009:44) här.
 
Självklart kan var och en använda vilka böcker och länkar som helst och alla får också gärna föreslå bra böcker och länkar.

 

Jag föreslår att vi lägger in förslag på länkar mm. i detta första ämne så att allt läsvärt finns samlat på ett och samma ställe.
 
www.rorgangare.se finns en hel del läsvärt och matnyttigt, bl.a. övningstester.
 
Mackey

Sjotrafikforeskrifter.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommentarer mm till de nyare Sjövägsreglerna finns endast i bokform. Dessa kommentarer är betydligt bättre och tydligare än de tidigare.

 

En sann båtägare har natuligtvis båda dessa böcker ombord.

 

post-80529-0-13443200-1440338599.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessvärre saknar jag båda... :(

 

Hoppas att du bhemac och andra som har böckerna kan bidra med nya bättre tolkningar. Vi andra får hålla tillgodo med gratismaterialet så länge.

 

Jag är inväxt i båtlivet sedan barnsben och har säkert en och annan lucka och även en och annan konstig uppfattning om vad som gäller. Kanske är det dags att komplettera biblioteket, vi får väl se.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"............nya bättre tolkningar........"

 

Flera tolkningar gör det antagligen inte bättre, vill jag tro.

 

Jag tycker Internationella sjövägsreglerna, normalt "bondvett och hänsyn räcker långt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"............nya bättre tolkningar........"

 

Flera tolkningar gör det antagligen inte bättre, vill jag tro.

 

Jag tycker Internationella sjövägsreglerna, normalt "bondvett och hänsyn räcker långt

 

Den som är fullärd behöver ju inte delta i diskussionen.

 

För oss andra är det intressant, bl.a. eftersom reglerna tillämpas lite olika i olika länder. Att man har både vett och förmåga att visa hänsyn utesluter inte att en diskussion om tolkning eller tillämpning är intressant, snarare tvärtom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här är jättebra diskussioner, hur reglerna ska tolkas är definitivt inte självklart, det kan man se på antalet tingsrättsdomar som ändras i högre instans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

"............nya bättre tolkningar........"

 

Flera tolkningar gör det antagligen inte bättre, vill jag tro.

 

Jag tycker Internationella sjövägsreglerna, normalt "bondvett och hänsyn räcker långt

 

Den som är fullärd behöver ju inte delta i diskussionen.

 

För oss andra är det intressant, bl.a. eftersom reglerna tillämpas lite olika i olika länder. Att man har både vett och förmåga att visa hänsyn utesluter inte att en diskussion om tolkning eller tillämpning är intressant, snarare tvärtom.

 

Sorry, jag svarar bhemac och menar naturligtvis - som han skriver i sitt inlägg - att det finns nya bättre kommentarer i nyare kursmaterial som är bra om han och andra kan dela med sig av.

 

Alla är naturligtvis välkomna att hjälpa till med förklaringar och kommentarer. Det är ju bra om de som kan mycket även är villiga att förklara och lämna exempel för att hjälpa oss andra.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...