Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
BoatSven

Biltemas laminerings-epoxi

Rekommendera Poster

Jag skulle sätta igen några skruvhål i däcket(Sandwish med trä som distansmaterial). Provade då med Biltemas laminerings-epoxi som ska blandas 2 delar BAS och 1 del HÄRDARE. Jag har ca 18 grader i lokalen.

Försök nr 1: Markerade två streck i en cylindrisk burk, 1 cm resp. 3 cm från botten. Hällde i härdare till första strecket och fyllde sedan på med bas till andra strecket. Blandade länge med en liten pinne och hälde sedan ner blandningen i hålen som skulle sättas för.

Resultatet blev att det mesta av epoxin inte härdade nämnvärt, var fortfarande flytande efter 3 dagar så jag rensade bort det så gott det gick och märkte att på vissa ställen var konsistensen mer som gummi men på de flesta ställena var det rinnande. Jag rensade bort så mycket som det var möjligt och gjorde ett nytt försök.

Försök nr 2: Jag mätte med en våg(1g-nogrannhet) 35 g härdare och 70 g bas. Blandade med en böjd spik i borrmaskinen, länge och väl. Hällde över blandningen i en annan burk och blandade med en ny spik länge och väl. Hällde därefter ner blandningen i hålen som skulle sättas för.

Resultatet efter 24 timmar är att det fortfarande går att pressa iväg epoxin med tummen, även om det är riktigt segt.

Såg någonstans att man ska blanda 1:0,46 när man blandar efter vikt(jag blandade ju 1:0,50). Kan det vara felet nu sista gången? Kan epoxin blivit för gammal(den är nog över ett år gammal)?

Jag använde epoxin en gång när jag just hade köpt den utan att vara speciellt noga med blandningsförhållandet och jag vill minnas att resultatet den gången var att det var hårt och bra redan nästa dag. Vad gör jag för fel?

Kanske är det fel att använda laminerings-epoxi till skruvhål? Men det borde ju ändå härda!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Höj temperaturen och se vad som händer. Kyla bromsar härdningen drastiskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har använt Biltemas epoxi flera gånger och det har fungerat varje gång, en gång var temperaturen runt 10 grader och då tog härdningen flera dagar så temperaturberoendet verkar stort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

och märkte att på vissa ställen var konsistensen mer som gummi men på de flesta ställena var det rinnande

Detta pekar på att blandningen var otillräcklig. Om man har ett cylindriskt kärl med plan botten är det särskilt viktigt att blanda med en rörsticka  som är bred och rektangulär och som går ända ut i hörnet. Krokig spik i borrmaskin rör bara om lokalt i så viskösa media och alltså ingen bra metod. 

Har själv nyligen gjort ett större lamineringsjobb med Biltemas epoxi och känner inte igen ditt problem.

Mvh/Sea Maniac

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar! Jag ska prova att höjja temperaturen så får vi se.

SeaManiac: Okej, men när jag blandade sista gången så fick spiken glida längs burkarnas insidor och hörn medans den snurrade. Tyckte att det blev riktigt bra blandat, men det var ju för mycket härdare om det är 1:0,46 som gäller så det kanske påverkar i kombination med temperaturen.

Jag gör så att jag borrar upp hålen, försänker på båda sidorna, har en böjd spetsig stålpinne i borrmaskinen som jag sticker ner i hålet och fräser ur distansmaterialet med, sätter en tejp över hålet undertill och häller i plasten uppifrån.

Är det dumt att använda polyesterplast istället för att täta hålen? Polyester krymper väll lite men det kan väll knappt göra någon skillnad i 10 mm hål? Och polyester blandar jag dagligen ca en liter ändå pga. mitt (för mig) stora båt-projekt :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar ju konstigt om det inte börjat härdar på tre dar. Har du tagit rätt burk?

Plastade för två vintrar sen en integraltank med Biltemas epoxy. Med en integraltank menas ju att tanken utgör en del av skrovet. Plastade alltså mot skrovet i en båt som låg i vattnet. Vilken temperatur vattnet runt båten hade vet jag inte, men isen runt båten var en halv meter tjock. Dock läckte skrovet ut så mycket värme att båten aldrig frös fast. Sen värmde jag mot lamineringen med ett oljefyllt element.

Plastade en stund varje dag under 15 dagar och det var alltid härdat när jag kom till båten efter ett dygn. Att skrovet skulle hålla en teperatur på 18 grader tror jag inte, även om det var ungefär så varmt inne i båten.

För väldigt längesen stod det en artikel i På Kryss om ett ungt par som byggde en mycket speciell segelbåt - ungefär som du. Båten kallade de för Snowflake. De plastade uppåt i rufftaket, vilket är mycket besvärligt. Det härdade aldrig. Till slut kom de på anledningen. de hade tagit fel flaska och haft i parafin i stället för härdare.

Har aldrig senare hört talas om båten, men googlade nu och hittade detta.

http://ellekari.blogg.se/2011/may/snowflake.html?_tmp=9ef16a4cde9a8c019d25a5f1ab6ac84b08eaa10b

post-945-1394236884,2568_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har vart med om ett liknade problem.
I våras plastade jag igen ett hål i skrovet. Det var vid demonteringen av en djuphavssonar som ett ca 30 cm stort hål ”blev till”. När jag ändå skulle blanda större mängder epoxi blandade jag lite extra och passade då på att fylla igen några mindre hål längs med relingen, hål som använts vid skumfyllning av skrovsidorna. Tyvärr hade tidens tand gjort sitt för att bryta ner dom plastpluppar som satt i hålen och ett läckage med tillhörande vattensjukt skum a´ la trissjolle var inte långt borta. 
Innan jag hällde epoxi i hålen blandade jag i microballonger för extra utfyllnad. Och det är då jag stötte på patrull. Plastningen av hålet i skrovet härdade hur fint som helst men där jag hade tillsatt microballonger ville det inte härda lika lätt.
Epoxin kom från samma batch, noga blandat med en rörpinne. Dessutom enligt konstens alla regler i två olika burkar. Först röra runt i en burk därefter hälla rubbet i en ny burk och röra lite till. Så själva blandningsförfarande följde standarden wink.

enlightenedSom en parentes kan jag tipsa om engångsglas i lite mjukare plast, dom tycker jag är riktigt bra att blanda i!

Omgivningstemperaturen var ju den samma för det stora hålet som för dom mindre så den faktorn kan vi ju oxå bortse ifrån.
Jag vill gärna lägga skulden på microballongerna dom har även i andra fall visat sig värdelösa eller så är det han som använder dom som är värdelös... Men numera undviker jag dessa förhäxade microballonger och ändrar viskositeten med limpulver istället.
Jag vet inte om det hjälper i dig i ditt fall, men jag lät iaf geggan vara några dagar för det härdade ändå så sakteliga och sen toppfyllde jag med ren epoxi. Och då härdade allt som vanligt.

Förra vintern använde jag ca 4 kg epoxi från Biltema och det var bara dom gånger jag envisades med att blanda i microballonger som det gick åt @#$%&angry!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var meningen att det skulle följt med en bild oxå... Men den kommer här istället smiley.

Just det här hålet sitter under en relingsstötta så dom två skruvhålen som syns tejpade jag igen så att inte epoxin skulle rinna ut. Och det var p.g.a. att jag senare skulle skruva tillbaka stöttan som jag ville ha microballongerna som en slags armering.

post-28418-1394236884,5248_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu efter att jag höjt värmen till typ 19-20 grader(fläkten på max så blev det inte varmare än så) i ett dygn så verkar det faktiskt som att det har härdat ganska bra(det har gått ca 60 timmar sedan jag blandade epoxin). Det borde vara temperaturer och att blandnings-proportionen inte blev 100 % rätt som tillsammans orsakade den långa härdningstiden.

Kan epoxi bli dåligt/gammalt på något vis? I en viss miljö, om det fryser(vilket mitt inte borde ha gjort men man vet aldrig) eller något liknande?

Jag hade garanterat rätt flaskor, orginal-förpackning på allt. Kanske skulle vara säkrast att köpa ny epoxi och testa med om den är villigare att härda.

Jag har föresten märkt en sak med polyesterplast också. Den härdar inte om det är lera(sånn typ som man drejjar med) under. Har testat två gånger och båda gångerna har härdningen uteblivit där lera varit underlaget, runtom har det härdat som vanligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja just det! Jag kom på att jag såg de pinnarna sist jag var på Biltema men kom bara på en massa andra roliga saker man kunde ha pinnarna till(mest onödiga saker faktiskt). Naturligtvis ska man köpa en packe sånna så klarar man sig ju ett tag. Tack för tipset!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sparar alla avbrutna tumstockar, Bra att ha som rörpinne.

Dessutom använder jag tumstocksmetoden när jag blandar Epoxy. Jag har haft både pumpar, våg, speciella mätbägare, men inget fungerar så bra som avbrutna tumstockar.blush

Det enda problemet med dem nu för tiden är att de sällan visar tum, men å andra sidan tänker jag bara i millimeter så det spelar ingen roll. wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nog använt biltemas epoxy minst 30ggr, höftar alltid när jag blandar, har aldrig använt mätglas eller våg och det har ingen inverkan på härdningen. Rör om med det som finns nära till hands, pinne, spik m.m. Har inte heller någon inverkan på härdningen. Jag har dock aldrig under 22 grader då jag plastar, och då börjar det härda inom en halvtimma och är genomhärdat på 12h.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fler än jag som hittat dom bra pinnarna  :)

Har tyvärr inget förslag på varför det inte härdar, dom hål jag hit intills lagt igen, har härdat på ca 24 timmar. Temperaturen i lokalen har hållet sig runt 17 grader

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort ett nytt försök med samma epoxi idag, 20 grader, noggrann blandning(och då menar jag NOGGRANN) och rätt blandningsförhållande(50g BAS och 23g HÄRDARE).

Nu vore det väll tusan om det inte har härdat om 24 timmar. Har det inte det så måste jag köpa nytt och testa. Återkommer med resultatet om 24 timmar :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då har det gått ca 24 timmar och epoxin har härdat fint.

Biltemas Laminerings-Epoxi har ganska gott rykte och denna tråd ska inte behöva ses som ett dåligt omdömme. Eftersom det helt plödsligt fungerade bra så är det troligtvis något jag gjorde fel de två första gångerna. Vad det var kan jag inte förstå, för låg temperatur, fel luft, fel blanding, dåligt blandat eller en kombination. Ingen aning faktiskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är helt säker på att det är temperaturen som är den avgörande faktorn.

En höjning med några grader kan förkorta härdningstiden till en 1/10del. Om blandningen är 1:0,5 eller 1:0,46 spelar garanterat ingen roll, även jag brukar blanda på en höft och det härdar ändå. Har man höga krav på hållfastheten kanske man bör mäta, men så små skillnader som du nämner spelar knappast någon roll.

En överdrivet lång härdningstid, som det blir vid låg temperatur, är inte heller bra för optimal hållfasthet.

/Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst har temperaturen stor betydelse, men du överskattar den en hel del. För kemiska reaktioner,  som t.ex. härdningsprocessen gäller att en tio graders höjning av temperaturen ger ungefär en fördubbling av reaktionshastigheten och på motsvarande sätt ger en sänkning med tio grader en halvering. Det här gäller förstås inte i alla temperaturintervall. När det börjar bli så kallt att blandningen fryser till eller blir väldigt viskös härdar det mycket långsammare än vad  tiogradersregeln säger och precis som du skriver blir inte hållfastheten optimal.  Vid 18 grader som BoatSven jobbade stämmer regeln ganska väl.

Tror nog mer på omrörningen iaf. särskilt med tanke på att det fanns gummiliknande fasta partier i den f.ö. ohärdade blandningen.

Mvh/Sea Maniac

Edit: Stavfel



Senast ändrad av SeaManiac | 01 december 2011 | 18:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har hittat en till skillnad. Epoxin från försök nr 2 är inte lika genomskinlig som den fungerande blandningen från försök 3(sista som blev perfekt härdat).

Skulle en allt för brutal omrörning vara orsaken till härdnings-problem vid försök nr 2? En böjd spik i borrmaskinen blandade extremt bra men rörde nog även ner mikroskopiska bubblor i epoxin som gjorde den aningen mjölkig till färgen(inte glasklar som den brukar vara).

Blir nog Biltemas träpinnar till blandningen i fortsättningen för att vara på den säkra sidan :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...