Jump to content
Thursday 25 February 2021
paeron

Möjligt torka om flytskum sugit vatten under durken?

Recommended Posts

Hej 

är spekulant på en ryds hajen från tidigt -80tal. 
I golvet/durken är det ju skum. 
om det samlats fukt i skummet i golvet kan man  få det att torka?

 

eller bör man såga upp golvet, riva ut skiten, sätta ny skum och plasta igen?

 

eller bara låta det vara och njuta av en billig båt som den är, om än onödigt tung....

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 timmar sedan skrev paeron:

Hej 

är spekulant på en ryds hajen från tidigt -80tal. 
I golvet/durken är det ju skum. 
om det samlats fukt i skummet i golvet kan man  få det att torka?

 

eller bör man såga upp golvet, riva ut skiten, sätta ny skum och plasta igen?

 

eller bara låta det vara och njuta av en billig båt som den är, om än onödigt tung....

Du kan säkert köpa en avfuktare, borra hål på noga utvalda ställen och trycka ner torr luft från avfuktaren samt även suga ut luften under durken, och med lite tur få skummet torrt.
Vanligast är att man river bort skummet och har bara luft under durken om det blivit fuktigt.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack!

Får kolla på det mer noggrant om/när skorven landat på tomten.

 

/P

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Nu blir man nyfiken. Jag har själv varit stolt ägare till en Ryds Hajen (1976) i säkert 15 år, men jag lade aldrig märke till något skum. Vad skulle det ha för funktion under durken?

Edited by FinaKillen
Edit. Jag kanske borde läst rubriken.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Peter_K:

Du kan säkert köpa en avfuktare, borra hål på noga utvalda ställen och trycka ner torr luft från avfuktaren samt även suga ut luften under durken, och med lite tur få skummet torrt.
Vanligast är att man river bort skummet och har bara luft under durken om det blivit fuktigt.

Sådant där skum har en förmåga att dra till sig inte bara fukt utan även vatten 💦. Jag har sett det i båtar, som isolering mellan skalen i bussar samt i sena folkswagenbubblor i C-stolpen där det samlar fukt och orsakar rost... men nu handlar det om båtar.
Visst kan du säkert med mycket möda och stort besvär torka ut detta skummet, men jag anser nog ändå att det är bäst att försöka sanera, riva ur detta och ersätta med cellplastblock (”Frigolit”) som är avsedda att används som flyttblock i båtar.  
Det finns olika kvaliteter av sådan cellplast, och det måste vara den typen som har förseglade celler, om du lägger i block med öppna celler är du tillbaka på ruta ett igen.

 

Jag vet att frågan varit uppe på forumet om man kan spruta in fogskum i olika hålrum ombord, alltså ersätta det du redan har, jag minns inte hur dessa diskussioner slutade, men jag tror inte att det är en bra idé eftersom du om kanske om tio år har fått tillbaka samma problem.

Men det kanske finns någon marin form av fogskum numera??

Share this post


Link to post
Share on other sites

När jag byggde pluggar för modellflyg mm, av typ frigolit, som sedan plastade in för att få en form, så löste jag upp frigoliten med en skvätt aceton. 

Blev som ett stort Hubbabubba tuggummi. 

Bara, att lirka ut. 

 

Nu vet jag inte hur det är med skum.

 

Det går väl att prova på en mindre bit. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu vet jag ju inte hur noga TS kollat detta, men det är inte alls säkert det finns skum under durken. Det kan vara enbart plywood under plasten. Jag hade nog undersökt detta med nåt stickprov. Finns det dyvika i aktern? Om det är tomrum och det inte finns dyvika skulle jag borra hål och sätta i en.

Glöm inte att kolla akterspegeln i sammanhanget. Problem där kan bli mer drastiska.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Hybro:

När jag byggde pluggar för modellflyg mm, av typ frigolit, som sedan plastade in för att få en form, så löste jag upp frigoliten med en skvätt aceton. 

Blev som ett stort Hubbabubba tuggummi. 

Bara, att lirka ut. 

 

Nu vet jag inte hur det är med skum.

 

Det går väl att prova på en mindre bit. 

Samma här, men byggde landskap till modelljärnväg, samt akvarieinredningar, ganska lika tillvägagångssätt. Cellplast, betongsspackel, färg och lack. 
Cellplasten löses i aceton, och det gör även en och annan hjärncell, så det är väl bra att skydda sig och göra sådant jobb utomhus.

 

Diverse mindre båtar har passerat mig på ett eller annat sätt, det är sällan jag ägt båtar utan liksom bara långtidslånat. Segeljollar hade ofta flytelement av cellplast, inte sällan insydda i något galonliknande material, ungefär så som hästskoformade livbojar är idag. 
Det var väl några öppna ”ekor” med cellpastelement under tofterna. Men jag har aldrig sett cellplast i någon styrpulpetbåt. Jag hade en Lohi som delade på sig, innerlinern släppte från skrovet, sannolikt fabrikationsfel, men den fixades till ordentligt men där fanns inga flytelement, jag misstänker att man förlitade sig på luften som fanns mellan innerlinern och skrovet eftersom där egentligen inte fanns någon förbindelse emellan.

 

Så jag bifaller tipset åt trådskaparen att noga inspektera alla båtens hålrum. Lampa och spegel, eller ett endoskop kanske, eller låt mobilen videofilma när den sitter fastsatt på en pinne, som skjuts in i hålrummen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Zwen said:

Glöm inte att kolla akterspegeln i sammanhanget. Problem där kan bli mer drastiska.

Tack, vad bör jag kolla gällande akterspegeln?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är skum under, här en bild på hål man tagit i aktern mitt över kölen för att dränera...

Är även dyvika på aktern.

 Där är ca 10-15cm skum, vet ej hur det ser ut längre fram på båten.

IMG_0767.HEIC

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev paeron:

Tack, vad bör jag kolla gällande akterspegeln?

 

Det är ofta plywood inplastat i akterspeglarna. Kolla så den är friskus.

 

Om du har dyvika kan du kanske öppna den och luta båten bakåt? Om det skulle vara väldigt mycket vatten därinne kanske något rinner ut.

Förresten, vet du att det är fukt i den eller misstänker du bara?

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev paeron:

Tack, vad bör jag kolla gällande akterspegeln?

 

Av icke outgrundlig anledning har akterspeglar en underlig förmåga att suga åt sig fukt. Inte sällan är det någon form av plywood inplastad som förstärkning och det är den som kan bli delvis blottad och agera tvättsvamp. Det är aldrig fel att kolla med en fuktmätare.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 hours ago, Zwen said:

Det är ofta plywood inplastat i akterspeglarna. Kolla så den är friskus.

 

Om du har dyvika kan du kanske öppna den och luta båten bakåt? Om det skulle vara väldigt mycket vatten därinne kanske något rinner ut.

Förresten, vet du att det är fukt i den eller misstänker du bara?

 

Är just nu en misstanke  

men som synes av bilden ovan finns lite vatten i kölen och båten känns tung.  
men tiden får utvisa vad som ev krävs.

får en grym båt till ett bra pris känns det som. 
 

time will tell...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Använd aldrig enkomponent PU skum i en båt för över tid höjs fukthalten i skummet.

Det finns 2 komponent PU skum i bygghandeln som jag använt till isolering runt kylboxar, det skummet suger inte fukt men kostar lite mer men det är en engångsinvestering.

 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy