Jump to content
Sunday 18 April 2021
moltas

Betalning för motorbåt

Recommended Posts

18 minuter sedan skrev Brawn:

Det borde finnas ganska tydliga riktlinjer vid sån här förmedling idag tror jag.Elektronikedjorna började för ett antal år sen köpa in partier av varor garantilöst direkt från Kina för att sedan själv sköta garantiåtaganden mot slutkund.De hänvisade ofta kunden att själv kontakta tillverkaren,använda hemförsäkringar samt sälja på kunden ytterligare försäkringar för att glida undan ansvar.Detta liknade någon slags förmedling i mina ögon så därför känns det som det bör finnas prejudikat i ämnet?Bara en tanke//Thomas

Skillnaden är att i ditt exempel så var det ingen tvekan om vem som var kundens juridiska motpart, dvs med vem kunden gjorde affären. Det var ju Elektronikkedjan. Vad som gäller då med åtaganden o.s.v. är tämligen tydligt reglerat, vilket tidigare inlägg också redogjort för på bra sätt.

 

Problemet som jag ser det är att TS inte ens verkar vara där än. Dvs förmedlarens roll är oklar, huruvida det är en "riktig" båtmäklare som verkligen är en juridisk mellanhand eller om det är en förmedlare på nivån "sammanföra köpare och säljare". Ungefär som Tradera är förmedlare mellan köpare och säljare och tar provision, men inget juridiskt ansvar eftersom affären slutligt görs upp mellan två privatpersoner.

 

Att man kallar sig det ena och det andra är inte avgörande (få titlar är skyddade), det är med vem affären görs upp som är det viktiga. Om det är Förmedlaren så är allt du skriver relevant, men om det är säljaren direkt så har beskrivningen av företags åtaganden enligt KKL m.m. föga med saken att göra.

 

Och TS verkar inte veta detta vilket det är, eftersom denne inte säkert vet ens vem som - om det blir köp - skall ha pengarna. Därför måste TS börja där och klargöra detta i tråden. Annars är allt som skrivs här bara hypotetiska spekulationer.

Edited by IngemarE
  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är ju det jag skrev här innan, ett möte mellan säljare,köpare och förmedlare.

Så får trådskaparen klara besked om vad som gäller.

Jag ser inga som helst problem i det här.

Man kan inte ha både hängslen och livrem vid begagnade båtaffärer.

Kan alltid köra ihop sig om man har otur. Oavsett vad som är skrivet beroende på

om säljaren är seriös eller inte. 
Eller vad som är normalt eller onormalt slitage, kan det också råda delade meningar om.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev Jorgen01:

Man kan inte ha både hängslen och livrem vid begagnade båtaffärer.

Kan alltid köra ihop sig om man har otur. Oavsett vad som är skrivet beroende på

om säljaren är seriös eller inte. 
Eller vad som är normalt eller onormalt slitage, kan det också råda delade meningar om.

Jag håller med om att man inte kan ha både hängslen och livrem, men...

Om man väljer att betala mera för en båt genom att köpa via en mäklare istället för att köpa privat (som i stort sett alltid är billigare) tycker jag det är rimligt att man får något för denna merkostnad.

 

Varför ska jag betala mera om jag inte får något för pengarna?

 

I min värld ska mäklaren vara den som bidrar till en tryggt affär hela vägen både för säljare och köpare, även om det blir problem med båten en tid efter ägarbytet.

Jag som hade en far som var båtmäklare i många år har alltid uppfattat pappas roll som den som lotsar köpare och säljare på ett tryggt och bra vis genom affären och tar ansvar för att lösa ev. fel och brister.

 

BåtErik som nämndes tidigare verkar vara en person/mäklare som tar sitt mäklaruppdrag på allvar medan andra mest försöker glömma alla skyldigheter eller försöker för över kostnader för ev. reklamationer på säljaren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

I praktiken är det aldrig några problem, men om man känner oro kan man registrera sin båt i fartygsregistret, vilket innebär att man kan använda sin båt som pant för hypotekslån. Detta innebär att ägaren är helt klarlagd. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

När ni har att göra med en förmedlare som agerar mellanhand, var noga med att kontrollera vilket bolag som ni sluter avtalet med.

Det har förekommit att kontraktet anger ett annat organisationsnummer än det som man förväntar sig. Namnet på bolaget kan vara snarlikt, men det är organisationsnumret som är det viktiga.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Och de till att båten är försäkrad hela tiden. 

Bl a mot skador bpd på land och till sjöss. 

 

Kan ju bli knepigt om skutan brinner inne... Vem ägde då båten till fullo, eller hur det nu var?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy