Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
jorgan

Färg som flagnar i ruffen

Rekommendera Poster

Hej,

jag köpte en liten segelbåt (Späckhuggare) förra året. I slutet på denna säsong har jag sett att färg har börjat flagna i ruffen. Framförallt i skarven mellan tak och vägg. Är det bristande underarbete som gör att det blir så här, eller vad beror det på? Bör man skrapa ner och måla om ruffen, eller går det att få snyggt med någon mindre åtgärd?

Tips mottages tacksamt!

Jörgen

thumbnail_IMG_2768.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev jorgan:

Hej,

jag köpte en liten segelbåt (Späckhuggare) förra året. I slutet på denna säsong har jag sett att färg har börjat flagna i ruffen. Framförallt i skarven mellan tak och vägg. Är det bristande underarbete som gör att det blir så här, eller vad beror det på? Bör man skrapa ner och måla om ruffen, eller går det att få snyggt med någon mindre åtgärd?

Tips mottages tacksamt!

Jörgen

thumbnail_IMG_2768.jpg

Det där såg skumt ut. Så ska det inte flagna utan orsak. Du ska nog börja med att leta efter orsaken till att det flagnar. Det verkar som att det är "paradmålat" för att se snyggt ut för stunden. Bristande slipning innan målningen. Varför? För att maskera någon skada eller bara för att dölja ett miserabelt underhåll?

 

Om du bara försöker snygga till det igen utan att göra underjobbet (leta ev skada, fixa, ordentlig nedslipning.....) så kommer flagandet att återkomma.

 

Om du är oerfaren så be någon mera kunnig att titta på båten, både på insidan o på utsidan, skrapa lite bland flagorna för att se hur mycket som släpper o.s.v.

 

I bästa fall så missleder din bild till att det ser värre ut än det är. I värsta fall så väntar ett jättejobb.

 

Späckhuggaren är ju en fin liten segelbåt så hoppas du hittar en lösning på problemet.

 

PS: Om du avslöjar var båten ligger så finns det kanske någon på forumet som kan hjälpa att kika på båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan även vara så att föregående ägare tvättat och målat om inne för att snygga till den. I sin iver att få det gjort missade han att få ordentligt rent i hörnet och lämnade kvar en smutsig och fet yta. Då fäster inte färgen.

 

Dock! Lyssna på Lintott. Bäst att undersöka så det inte är någon allvarlig orsak till färgsläppet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Antar att risken är att det är delaminering pga mjukt distansmaterial då... Det har låtit ok när jag knackat, men får låta någon mer kunnig kolla närmare. Jag har båten på vinterförvar hos en servicefirma, så jag ber dem kolla på det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...