Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
GUPE10

Vikt Båt + Motor

Rekommendera Poster

7 minuter sedan skrev GUPE10:

På transportstyrelsens hemsida står den Max släpvagnsvikt obromsad 500kg. Då innefattar det båttrailern + båt ? Vad allt väger tillsammans ? 

180 kg trailer + båt <= 500 kg för din bil.

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag har bara kolla på Transportstyrelsen men man blir ju fan snurrig om alla siffror. Ska ringa dem ! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle uppskatta att allt väger runt 550 kg. Med en så pass liten skillnad har jag svårt att tro att det skulle vara ett problem varken för bilen eller vid en kontroll. I det här fallet hade jag personligen bara tutat och kört🙂..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okey, tack ! Det jag ville veta från allra första början ! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev GUPE10:

Ja jag har bara kolla på Transportstyrelsen men man blir ju fan snurrig om alla siffror. Ska ringa dem ! 

Behöver knappast ringa, det är infon du får på ditt regnummer de kommer säga till dig.

 

Enkelt uttryckt (och info som du redan fått): Det obromsade du hänger på kulan efter bilen får totalt väga max 500kg för just din bil. Om det sedan är 400kg trailer och 100kg båt eller tvärtom spelar ingen roll.

 

Blir m.a.o. kanske lite tajt. Jag hade inte gått över denna gräns om så med 10kg, då det blir olovlig körning av det. Visst är sannolikheten minimal att bli stoppad, men ändå....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, men då vet jag svart på vitt vad som gäller i alla fall. Känner med att chansen att bli stoppad för just det verkar rätt låg. Får se vad jag gör. Tack !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...