Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
jollas

Otätt...

Rekommendera Poster

Har försökt att laga småsprickor på min Ancas Queen nu med gelcoatspackel men det läcker in ändå....Körde med ett litet frässtift och dremel...blåste ur....spacklade men det blir inte tätt. Regnat nu någon dag och var ute och kollade men nix...de läcker in. Har googlat omkring men blir inte riktigt klok på var problemet är...är spacklet i sig otätt...eller måste allt tvättas i något mirakelämne innan man spacklar...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev jollas:

Har försökt att laga småsprickor på min Ancas Queen nu med gelcoatspackel men det läcker in ändå....

- - -

I små gelcoatsprickor brukar det inte komma in några större mängder vatten. Största problemet med sådana sprickor brukar vara att det står fukt kvar som frostspränger när kylan kommer.

 

Om du har läckor så det kommer in efter en regnskur så ska du nog börja leta runt fönster, under beslag, längs relingslister och andra sådana ställen där tätningsmassan kan ha släppt eller vara dåligt pålagt vid monteringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Lintott:

I små gelcoatsprickor brukar det inte komma in några större mängder vatten. Största problemet med sådana sprickor brukar vara att det står fukt kvar som frostspränger när kylan kommer.

 

Om du har läckor så det kommer in efter en regnskur så ska du nog börja leta runt fönster, under beslag, längs relingslister och andra sådana ställen där tätningsmassan kan ha släppt eller vara dåligt pålagt vid monteringen.

Relingslisten har jag inte kollat men resten har jag tätat om där det funnits möjlighet att läcka. Att jag misstänker gelcoatspacklet är att det ser ut att komma därifrån men å andra sidan har jag erfarenhet av att vatten har en fantastisk förmåga att förflytta sig i sidled ...om det är relingslisten...går den att återanvända..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är vatteninträngning så är skadan nog större/djupare än i gelcoaten. Det är inte gelcoaten som stoppar vattnet, det är underliggande struktur och laminat.

 

Ibland kan vatten förflytta sig långa sträckor innanför innertak m.m. och droppa ner på ett helt annat ställe än där det kom in. På min båt hade jag en felmonterad taklucka som läckte, men det droppade inte där utan framme vid vindrutan.....

 

Ett tips: Måla ett tuschstreck på pappersbitar med vattenlöslig tuschpenna och lägg/peta in på olika ställen. När det sedan regnat ser du om det varit blött, även om det hunnit torka upp.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska absolut testa det där med tusch!! Jag får väl slipa bort gelcoatspacklet och grunda med något annat eftersom det inte är vattentätt då. Tackar för tipset!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev IngemarE:

Ett tips: Måla ett tuschstreck på pappersbitar med vattenlöslig tuschpenna och lägg/peta in på olika ställen. När det sedan regnat ser du om det varit blött, även om det hunnit torka upp.

Ett annat tips är att stjäla en gatukrita från ett barn eller barnbarn och rita där du tror att vattnet läcker/rinner. Där vattnet rinner, rinner även krita. De finns i många färger, så välj en som syns bra.

image.thumb.png.b531d2cf75da8698f58edca6118514a5.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev jollas:

Ska absolut testa det där med tusch!! Jag får väl slipa bort gelcoatspacklet och grunda med något annat eftersom det inte är vattentätt då. Tackar för tipset!

Nej, gör inte det!

Gelcoatspackel är bra, men det är inte bara ytskiktet som gör båten tät.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att förtydliga det både jag och @Mackey försöker få fram: Det är inte gelcoatsprickorna som är orsaken till läckaget. En båt görs inte för att bara tätas av ytskiktet, tvärtom.

 

Du har med största sannolikhet något annat "fel" som är den egentliga grundorsaken till att det läcker in.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då testar jag med tusch/krita eller nått innan jag eventuellt slipar om...

Kanske kan funka med maskeringstejp med tusch...för att lätt få bort det. Det ena stället, framme i fören, är inte stort läckage men det syns att det kommer under vinylbeklädnaden i ytterst små rännilar som jag tycker mig se komma från gelcoatsprickor men som sagt vatten har en märklig förmåga att rinna på märkliga sätt. Det andra stället är bak i aktern under en knap. Knapen har jag tagit bort och tätat om .Intill knapen var det gelcoatsprickor som jag spacklat men som sagt fortfarande läckage....kanske skulle kunna vara några fästen till kapellet för de har jag inte tätat om. Sen var det ju de där om det kan vara relingslisten...den har jag inte tagit bort och kollat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips är att be någon hjälpa dig och titta/lysa inne i båten när du utifrån sprutar med vattenslang.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kunde man tillfälligt täta vid relingslisten genom att lägga på en tunn sträng av något klet t.ex. Biltemas marintätning och se om det slutar läcka, för att identifiera läckan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tejpat runt alla ställen som finns med maskeringstejp och sen tagit tuschpenna..ska testa med vattenslang. Att smaska på relingslisten för att kolla tror jag är svårt men däremot är jag inte helt säker på att det inte är där det läcker. Hittar jag inget uppenbart efter vattenslang så kanske den åker av för att kolla om det är där det läcker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inser efter att ha googlat på din båtmodell att vi inte pratar om samma modell på relingslist. Men tänker då att jag skulle lägga på något klet i utrymmet mellan relingslisten och skrovet för permanent avrinning. Skulle aldrig ta loss relingslisten efter att ha gjort det på min yakjolle och misslyckats med att sätta tillbaka den. Det finns nog någon gammal tråd här av någon annan som försökt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innan jag tar bort/tänker relingslist så ska jag göra om spacklingen av gelcoatsprickorna (de flesta verkar ok) med annat än gelcoatspackel . Antagligen är sprickorna så djupa att det är där det kommer in och att spacklet inte är vattentätt . Efter att ha kollat med tuschpenna så har jag lyckats att se vart det tycks komma och det måste komma från min lagning.....får hoppas att det blir tätt 

Jag tackar alla för tipsen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...