Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
skippeer

Fuktmäta innertak - Tramex Skipper eller Biltema fuktmätare?

Rekommendera Poster

I helgen vräkte regnet ned och plötsligt märkte vi lite dropp från ytterkanten av träramen till takluckan i innertaket.

image.png.f8b51d2e6add3afc69270c0627f1b9bb.png

 

Köpte båten 2017 och säljaren sade inget om några läckor överhuvudtaget.

Har en känsla av att ösregnet gjorde att vi blev mycket observanta, pilen pekar på kanten till takbelysning som ser lite skadad ut och det lär inte inträffat på 24 timmar i helgen. Övriga taklampor är inte så "prickiga".

 

Försökt att tvinga fram vattendroppar inne i båten genom att spola med färskvatten på taket runt takluckan, torrt och fint men så ikväll läste jag en gammal MG tråd om att rent vatten inte tränger in pga högre ytspänning.

 

Vill nu kontrollera om det finns fler "dolda" läckor i båten dvs högre fukthalt inne i båten typ inntertaket.

 

Vid fuktkontroll av skrov kan man hyra en Tramex Skipper av SXKV.

Vid läcksökning inne i båten är det kanske bättre att använda en fuktindikator (mätare) som Biltema säljer för 680 kr?

image.png.3de485d0c96bde73cd3afaa7551e8b3a.png

 

Någon som fuktsökt och har goda råd?

 

(Vill inte köpa en Gann UNI11 för 8 700 kr vilken säkert har bätte mätonogrannhet.)

 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

All fuktmätning med typen indikator sker relativt, dvs eftersom alla material visar olika värden mäter man mot referensytor. Enkelt - du drar mätaren över ytan du vill mäta och över de intilliggande ytorna för att se om värdet förändras. Det man måste veta också är att mätarna reagerar på metall, så närmar du dig t ex aluminiumramen eller en skruv får du högre värden utan att det är fuktigt. Dessutom får du andra värden i delar i massiv plast jämfört med de med sandwich.

Så - alla föreslagna mätarna duger säkert jättebra, även Biltemas enkla. Däremot behövs kunskap och erfarenhet för att förstå och tolka värdena.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Både fuktmätare och Ir tempmätare kan röra till det bra om man inte är helt klar med hur de fungerar.

 

Vatten kan också rinna långa sträckor under innertak, på lister och dyl. Det gör att det kanske är bättre att börja leta efter läckorna ovan däck istället. Skruvskallar, tätlister, knap, halkip, skarv mellan däck och skrov osv. Ser saker det minsta suspekt ut, brukar de läcka. En taklucka är ju i sig huvudmisstänkt, även om gamla skador kan vara efter att tidigare ägare glömt den öppen i regn osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag funderade på var att tidigt upptäcka förhöjda fuktvärden innan det skadat inredningen mha mätinstrument.

 

Steg 1a Förstå att det läcker mha indikator

Steg 1b Se  dropparna med egna ögon, lite sent ...

Steg 2 Påbörja läcksökning

Steg 3 Förebygg läckage

 

I det här fallet är det enkelt att felavgränsa, vi råkade vara i båten när det ÖSregnade och den stängda takluckan råkar vara högsta punkten på ett rufftak i GRP. Det blåste inte nämnvärt.

 

Lewmar Ocean size 50 takluckan har en ram som sitter fastskruvad med 18 skruv, visuellt såg tätningen mellan upphöjningen/sargen och taket helt tätt ut.

Har som första åtgärd tagit loss en skruv i sänder och tryckt i fogmassa i hålet, kladdad in gängorna på skruven och skruvat tillbaka.

Varvet verkar ha följt Lewmars installationsanvisning och använt silikon, tanken är väl att silikonen enbart skall täta och att skruven skall hålla lucka på plats.

När jag kollat skruven så var det bara små fragment av silikonrester.

 

Blir spännande att se vad som sker nästa gång det kommer ett syndafall, skruven sitter lite skyddade av luckans kant.

Nästa steg får bli att skruva av luckan och sargen för att täta om allt från början.

image.png.6169c117eb234bca8372472989911046.png

 

Blir nog ett köp av BT fuktindikator för en 18 år gammal båt läcker och som sagt jag vill upptäcka läckage så tidigt som det går.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Före helgen tätade jag skruvarna, en i sänder, på de stora takluckorna. Tar tid när jag är petig.

Innan jag börjar med tätning av de 2 små takluckorna använde jag min nya leksak, BT fuktindikator.

Mätte runt träramarna till luckorna i innertaket.

Högre värden där vi såg droppet för 9 dagar sedan.
Planen är att upprätta mätprotokoll för takluckorna i höst, mäta till våren och sedan checka eventuell förändring under båtsäsongen.

Sker det en ökning får jag ta loss sarg/upphöjning och lucka och göra om all tätning.

Kommer inte att använda butyl mtp värmen söderut.

FCBB8A2C-C948-4137-B38F-56EB84AC0F8F.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...