Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Tomalf

Båtbockar

Rekommendera Poster

Hej.

har en fråga om hur breda båtbockarna behöver vara till en Nimbus 29 dc -92 

båten är 3 m bred. Räcker det med 2;5 meter om dom klarar vikten som är ca 3,1 ton

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du bör kunna stötta så nära skrovsidan som möjlig där skrovet är starkast för att undvika intryckningar. Även om den huvudsakliga tyngden skall vara på kölen blir det ett antal kilon på stöttorna. Även balansmässigt är det ju bra med bredd på bockarna framförallt i aktern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Tomalf:

Hej.

har en fråga om hur breda båtbockarna behöver vara till en Nimbus 29 dc -92 

båten är 3 m bred. Räcker det med 2;5 meter om dom klarar vikten som är ca 3,1 ton

Har du kört hem nyförvärvet? Vore väldigt roligt med lite bilder och genomgång av båten, här på forumet, man är ju nyfiken // Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Tomalf:

Hej.

har en fråga om hur breda båtbockarna behöver vara till en Nimbus 29 dc -92 

båten är 3 m bred. Räcker det med 2;5 meter om dom klarar vikten som är ca 3,1 ton

Här ser du Seaquips rekommendationer för stöttor, Seaquip

Så långt ut som möjligt.

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev kossor:

Har du kört hem nyförvärvet? Vore väldigt roligt med lite bilder och genomgång av båten, här på forumet, man är ju nyfiken // Peter

Hej hopp.

Har inte fått hem henne än. ska besiktigas och vinterskonserveras innan affären är klar.

Troligen inom ett par veckor. Då ska jag försöka få in lite fler 12.JPG.b30dbb2d13f97c06403a78d546cbfc5e.JPG6.JPG.8bff066d1d9d5388a78f43fca24f01f6.JPG1.JPG.0e8e47561c3778df69d0a14b74dca55c.JPGbilder. :)

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kane:

Här ser du Seaquips rekommendationer för stöttor, Seaquip

Så långt ut som möjligt.

tack för tipset. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 9/21/2020 at 10:47 AM, Tomalf said:

Hej hopp.

Har inte fått hem henne än. ska besiktigas och vinterskonserveras innan affären är klar.

Troligen inom ett par veckor. Då ska jag försöka få in lite fler 12.JPG.b30dbb2d13f97c06403a78d546cbfc5e.JPG6.JPG.8bff066d1d9d5388a78f43fca24f01f6.JPG1.JPG.0e8e47561c3778df69d0a14b74dca55c.JPGbilder. :)

Wow snygg, vad roligt med nytt🙂

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev detta nu då din tråd! får söka på bockar🙃

jag har några bilder på mina bockar som jag lägger in, vill du ha lite mått så kan jag gå och mäta,

man ser inte så bra på dessa men dom anpassar sig efter vinkeln på skrovet,

 

klister 3.jpg

Klister 2.jpg

Ny färg 3 akter.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Nim26:

Blev detta nu då din tråd! får söka på bockar🙃

jag har några bilder på mina bockar som jag lägger in, vill du ha lite mått så kan jag gå och mäta,

man ser inte så bra på dessa men dom anpassar sig efter vinkeln på skrovet,

 

klister 3.jpg

Klister 2.jpg

Ny färg 3 akter.jpg

Fick tag på bockar via blocket från Press & son av en kille i Stenungsund. ska hämta dom på lördag sedan ska bara båten hem också. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är hon hemma och uppställd för vintern.

längtar redan till våren😉

7F598749-D846-4F99-A822-4BBC05221F9E.jpeg

318AE534-EBFD-45BA-90D3-763C06C0D5A5.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sedärja vad bra med rejäla bockar👍

Fick du med ställningen när du köpte båten?

Är det en No tool?

Jag har en sådan och tips är att vara försiktig när du skruvar fast benen på nock röret,,,

jag lyckades dra av en sådan klo som sitter mot röret, ganska mjuka material och det behövs inga direkta krafter,

Men nu vet jag ju var man kan köpa delar till en No tool ställning🙂

No tool 2.jpg

No tool 1.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en NOA ställning som jag haft till min förra båt men fick även med en äldre modell av Noaställning som jag kunde plocka ihop delar av.

Behöver nog komplettera med lite nya fästen som jag kan fästa i pulpiten till nästa år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

NOA och Press & son är ju bra då det finns reservdelar att skicka efter!

Men jag gillade inte NOAs låsningar för att fixera de teleskopiska rören, man kunde inte skruva för långt ut då föll grejerna isär, och det gällde att på hösten eller helst vid demonteringen på våren att lägga litet fett på skruvarnas gängor, men det gäller ju alla fabrikanten. 
P & S har ju en annan konstruktion som man kan hantera med vantar eller handskar på, men det krävs 13 mm hylsa och spärrnyckel till klamrarna man fäster i räckverket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev micke_102:

Nu står ju inte någon av båtarna tidigare i tråden på Press och son bockar, vill bara förtydliga det om någon läser råden och letar efter bockar 

https://www.press-son.se/butik/produkt-kategori/battillbehor/baten-pa-land/batbockar/stora-bocken-batbockar/

Åh, jag avsåg ju täckställningen. Jag hade NOA till förra båten, och P&S nu.

(sedan står min båt på tre Tyresöbockar och en trefotstötta från Biltema i fören och jag är nöjd med allihop)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-11-12 vid 19:05 skrev Tomalf:

Nu är hon hemma och uppställd för vintern.

längtar redan till våren😉

 

318AE534-EBFD-45BA-90D3-763C06C0D5A5.jpeg

Grattis till nya kärran.

Gällande bockarna så blev det toppen. Personligen föredrar jag stöttor då bockar kan vara lite jobbigare att placera speciellt vid lite ojämn mark.

Själv kör jag  4st Seaquip sedan har jag snickrat ihop två kölbockar typ Sigge. Mycket smidigt och stabilt. 

 

Men nu står din båt så fint på plan och stabil mark så hon står så fint som det är. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Åh, jag avsåg ju täckställningen. Jag hade NOA till förra båten, och P&S nu.

(sedan står min båt på tre Tyresöbockar och en trefotstötta från Biltema i fören och jag är nöjd med allihop)

Jag citerade inte dej utan ville tydliggöra att TS bockar inte är PS-bockar om någon letar efter bocktyper i framtiden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev micke_102:

Jag citerade inte dej utan ville tydliggöra att TS bockar inte är PS-bockar om någon letar efter bocktyper i framtiden

Jaha, det var alltså ett ”ps”😃

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...