Jump to content
Friday 27 November 2020
CrescentGemini480

Invändig spricka i båten

Recommended Posts

Hej! 
jag har en invändig spricka i fören på min båt.
Har aldrig ägt en båt tidigare, har försökt läsa mig till vad jag kan göra åt detta men viss förvirring uppstår. 
 

Om jag börjar med att slipa rent,

går på med glasfiberspackel.

Kör sedan glasfiberväv.

Därefter undrar jag. Vad ska jag måla med? 
Läser om topcoat, gelcoat, enkomponent, 2-komponent. 
Tar tacksamt emot alla tips jag kan få! 

D163B1BA-C60F-4127-B8C4-EE88DC3F7CE1.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej och välkommen till MG!

 

Det ser ut som ett skott (en vägg) i fören av båten.

Skottet är ju till för att båten ska hålla formen och inte vrida sig i vågorna.

Spackel är därför inte lösningen utan du bör använda polyester (eller epoxi) och glasfiberväv.

  1. Slipa rent ner till plasten fem cm på vardera sidan om sprickan.
  2. Limma 10-cm remsor av glasfiberväv mha. polyester/epoxi längs sprickan. Jag vet inte riktigt hur många lager som behövs, kanske 2 lager av 300 g/m2 väv, i alla fall mer än ett.
  3. Sedan spackla (om det behövs).
  4. Måla med 2-komponent polyuretanlack. 

Jag har inte världsbäst koll just nu på om epoxi är bättre än polyester när man sedan ska lacka.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Man måste ju också fundera på varför sprickan har uppkommit. Förmodligen är det stor belastning just där och jag skulle, utan att alls vara proffs, göra som @Mackey föreslår men bygga ganska många lager väv med en bredare anläggningsyta än 5 cm åt vardera hållet. Mitt förslag är att gå på väv med polyester, mest för att jag inte har så stor erfarenhet av epoxi.

Tvätta med aceton noga innan du börjar laga. Avsluta med topcoat (gelcoat med en inblandning av vaxlösning).

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Mackey:

Hej och välkommen till MG!

 

Det ser ut som ett skott (en vägg) i fören av båten.

Skottet är ju till för att båten ska hålla formen och inte vrida sig i vågorna.

Spackel är därför inte lösningen utan du bör använda polyester (eller epoxi) och glasfiberväv.

  1. Slipa rent ner till plasten fem cm på vardera sidan om sprickan.
  2. Limma 10-cm remsor av glasfiberväv mha. polyester/epoxi längs sprickan. Jag vet inte riktigt hur många lager som behövs, kanske 2 lager av 300 g/m2 väv, i alla fall mer än ett.
  3. Sedan spackla (om det behövs).
  4. Måla med 2-komponent polyuretanlack. 

Jag har inte världsbäst koll just nu på om epoxi är bättre än polyester när man sedan ska lacka.

Hej! & tack för ditt svar.
Ang det med 2-komponent, läst att det kan lösa enkomponent. Hur kan man vara säker på att båten, från början är lackad med 2-komponent? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Just nu skrev CrescentGemini480:

Hej! & tack för ditt svar.
Ang det med 2-komponent, läst att det kan lösa enkomponent. Hur kan man vara säker på att båten, från början är lackad med 2-komponent? 

Och punkt 3, 

vad för spackel bör jag använda? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev ChristerN:

Förmodligen är det stor belastning just där och jag skulle, utan att alls vara proffs, göra som @Mackey föreslår men bygga ganska många lager väv med en bredare anläggningsyta än 5 cm åt vardera hållet.

Låter som en förträfflig plan. Eftersom det verkar vara stor belastning där skulle jag börjat med bred remsa och sedan lite smalare och sedan ytterligare lite smalare osv. Då sprids lasten ut utan att man får en "brottanvisning" (lite klumpigt uttryckt) där lagningen börjar. Kommer du åt på andra sidan så gör på samma sätt där.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minuter sedan skrev CrescentGemini480:

Ska man låta varje lager härda & sedan slipa & göra rent. Innan man lägger på lager 2 & 3. Eller är det bara att köra på? 

Vått i vått så får du en kemisk bindning. Låter du det härda mellan lagren blir det bara en mekanisk bindning, inte lika bra. (Med risk för att få smäll på fingrarna, för min mycket lekmannamässiga förklaring, av @Caribic410 😀😋).

 

Tillägg: Jag hade lagt på fler än tre lager. Hur många vet jag inte, bara tills det känns tillräckligt...

Edited by McLasse
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Börja med att fräsa/rugga rejält för att få fram ren glasfiber. Jag har en "raspskiva" på vinkelslipen för sådant, som brukar göra ett bra (men skräpande) jobb. Troligen är det vita gelcoat, men det KAN också vara färg. På det skall du inte plasta....

 

I övrigt håller jag med - rengör ytan med aceton efter "ruggandet". Blöt upp ytorna och lägg glasfiberremsor över "sprickan", 5cm eller så åt varje håll (som du klippt till innan, förstås). Jag brukar arbeta med en vanlig pensel, vilket borde fungera bra här då du behöver trycka in glasfibern i "hörnet". Den är bångstyrig tills den blivit uppblött. Med penseln kan du också dra ur luftbubblor och få det jämnt innan nästa lager, aluminiumroller tycker jag är överreklamerat...;)

 

Jag hade nog också lagt mer än tre, kanske fem lager. Men blaska inte på polyester mer än vad som just behövs för att täcka/blöta glasfibern, det är den sistnämnda som ger styrkan. Alla fem lagren kan du köra i ett svep (men kör man fler än så kan man behöva ta en paus då det blir väldigt varmt under härdningen).

Slutligen  - när det härdat - penslar du på Topcoat (gelcoat blandat med lite vax, och med härdare förstås) för att få det vitt och snyggt, samt binda ev. vassa uppstickande glasfiberstrån. Är det mycket av den senare varan kan du ta lite grovt sandpapper först.

 

Epoxi i all ära, men det duger gott med glasfiber. Lättare att måla gelcoat på också.

 

Tänk på att använda mask då det är stygga ångor. Men en halvmask med två filter för ett par hundra från Biltema, Jula eller CO fungerar utmärkt. Plasthandskar är också att föredra. För att dosera härdare och vax för topcoat kan man använda ml-graderade medicinmått.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Definitivt den första - om du frågar mig.

Den är väl antagligen förpreparerad också (?). Vet inte varifrån du tänkt köpa dem, men jag har oftast kört med Biltemas väv/polyester.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Visst är det en ankarbox framför skottet?

 

Om så är fallet kan det vara snyggare att göra lagningen från stuven om du kommer åt. Du kan då sedan lägga en mjukfog på ruffsidan för att snygga till det hela. Jag är inte så säker på att det där är bärande, utan det kan mycket väl bara vara en ”innervägg” för att skilja av ankarboxen från insidan av båten.

 

Edit: Om du kontaktar Crescent kan de ev bistå med info kring konstruktionen och säga om den är bärande.

Edited by Mange249

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minuter sedan skrev Mange249:

Visst är det en ankarbox framför skottet?

 

Om så är fallet kan det vara snyggare att göra lagningen från stuven om du kommer åt. Du kan då sedan lägga en mjukfog på ruffsidan för att snygga till det hela. 

Bra tänkt! Om det nu går att komma åt från ankarboxen.

10 minuter sedan skrev Mange249:

Jag är inte så säker på att det där är bärande, utan det kan mycket väl bara vara en ”innervägg” för att skilja av ankarboxen från insidan av båten.

Men då kan man fråga sig, som jag pekar på i ett tidigare svar, varför ”väggen” har lossnat. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuter sedan skrev ChristerN:

Bra tänkt! Om det nu går att komma åt från ankarboxen.

Men då kan man fråga sig, som jag pekar på i ett tidigare svar, varför ”väggen” har lossnat. 

En möjlig orsak kan vara om väggen är plastad som en ickebärande innervägg (alltså tunn), men får ta upp rörelserna från skrovsidorna. Min tanke är då att den spricker när den flexar. Borde vara ett typfel i så fall.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En gissning teori från min sida, för det är även hål som är lagat där man kan förvara ankaret.
Misstänker att vatten/fukt trängt ner där & kanske frost-sprängt väggen fram. Skulle det kunna vara så? 
kommer först laga hålet i ankarboxen, sedan torka ur ordentligt med en kupéfläkt tänkte jag. Innan jag går på insidan. Har jag tänkt någorlunda rätt då? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev CrescentGemini480:

En gissning teori från min sida, för det är även hål som är lagat där man kan förvara ankaret.
Misstänker att vatten/fukt trängt ner där & kanske frost-sprängt väggen fram. Skulle det kunna vara så? 
kommer först laga hålet i ankarboxen, sedan torka ur ordentligt med en kupéfläkt tänkte jag. Innan jag går på insidan. Har jag tänkt någorlunda rätt då? 

Här behövs nog lite bilder för att vi som inte särstuderat båtmodellen ska hänga med. 
Generellt är det bäst att torka ut först och laga sen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuter sedan skrev CrescentGemini480:

Du har helt rätt men känner mig ganska säker på att jag inte kommer åt den vägen. 

Kikade på lite bilder på modellen och det ser ut att vara som vanligt när det kommer till arbete med båtar. Det är trångt, bökigt och obekvämt, Men görbart;)

Att göra en snygg lagning kräver sin tid och gärna lite erfarenhet, så personligen tror jag att det är värt att ta böket och laga från ankarboxen om det är möjligt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy