Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Zwen

TMD40A, ta bort värmeväxlare

Rekommendera Poster

Jag behöver ta bort VV för att komma åt att byta oljekylaren på min TMD40.

Har haft bort denna VV en gång tidigare för att byta tempgivare och fixa kablage vid generatorn. Den gången hade jag väldigt mycket mickel&meck för mig och tänkte höra om någon gjort på nåt smartare sätt.

Ska försöka förklara hur det ser ut, men det kan nog vara svårt att begripa vad jag menar om inte läsaren själv varit involverad i detta någon gång är jag rädd....

 

VV-huset sitter fast i blocket med 2 fästen/konsoller. Det bakre fästet är enkelt, man kommer åt att lossa de 2 skruvar som håller fästet till blocket och fästet kan sitta kvar på VV.

Problemet är det främre fästet... Den ena av dessa 2 skruvar är väldigt lång och går inte att få ut ur blocket pga VV-huset är i vägen. Tanken är nog att man istället ska lossa de 2 skruvarna som håller VV-huset till fästet. Dessa sitter dock på undersidan av VV och med skallen inåt. Där är det mycket trångt pga oljekylare och generator. Jag misslyckades med detta förra gången och fick istället först ta bort termostathuset från VV så att jag kunde vinkla ut VV så mycket att jag kunde få ut både den korta och den långa skruven som håller fästet till blocket.

 

Denna gång vill jag helst inte behöva dela på VV och termostathus utan bara dra hela paketet framåt. Har någon här lyckats lossa de 2 skruvarna på undersidan av VV som håller fast främre fästet? Med vilket verktyg i så fall?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft bort VV på en TMD40A utan att ta bort något annat. Visserligen i en motorvagga där jag hade gott om utrymme runt omkring men jag tog loss den och använde såvitt jag minns vanliga U- / ringnycklar. Precis som du säger så är det trångt. Jag tog nog de korta skruvarna som håller de små fästena mot VV. Eller om jag lossade alla fyra skruvarna så att det fanns lite "glappmån" i fästena. 🤔

Passa på att kolla anslutnigen mot vattenpumpen. Min var korroderad i hålet i vattenpumpen (längst till höger i bild) och läckte vid provkörningen och det var därför jag fick ta bort den en gång till när allt var monterat. 🙁

Det är ju ganska enkelt att lossa generatorn om det underlättar. Två skruvar och några lednigar.

Bifogar bild från demontering när jag renoverade. Det kanske underlättar att se var skruvarna sitter.

P2244843.thumb.JPG.40f277f53507caf03c0ccb5dce61cd8a.JPG

Redigerad av zeylon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här ser det ut när jag tog bort vvx på min gamla båt. Jag hade inte plats att skjuta fram växlaren så va tvungen att dela på termostathuset. 

 

20190409_183340.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom 2 nedre skruvar var det inga problem att få av för mig. Jag tog av fästet ifrån avgaslimpan efter jag tog av VV.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu när jag tänker efter så kommer jag ihåg att min värmeväxlare har ett annat utförande. Den gamla var sönderkorroderad och ersättaren jag fick tag i hade två "öron" på underesidan i framkant i stället för gängade hål. Jag fick tillverka ett nytt och längre fäste till den i framkant och använda genomgående bult.

Det finns tydligen två utföranden.

Min ser ut som den i den här tråden:

 

Redigerad av zeylon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tackar för input. Det är riktigt att det finns jag ett par utföranden på hur främre fästet sitter fast i värmeväxlaren. En version jag sett har de två undre skruvarna lätt åtkomliga från utsidan på undersidan. Min variant är dock den griniga med skruvarna med skallarna innanför fästet och gängan i vv-huset. Antagligen en första misslyckad design då min motor är från 1977.

Jag får kämpa vidare på nåt sätt. Eller så ger jag upp och ber nån verkstad byta oljekylaren som de anser bäst. Fast då är ju risken att nödmynten rullar förstås.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...