Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

zeylon

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    10
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

2 Neutral

Om zeylon

  • Placering
    Kadett
  1. Efter ny testning har jag konstaterat co2 i kylsystemet. Bilden visar vätska som jag bubblat igenom till vänster och ny vätska till höger. Förra mätningen misslyckades antagligen pga att det sög in luft genom ventilen i locket till expansionskärlet när jag lyfte det som spädde ut det som kom från motorhållet. Den här gången satte jag dit testaren innan jag lyfte för att hindra det och fick ett tydligt utslag. Då är nästa fråga varifrån det kommer... Jag ser följande alternativ: 1 - Läckande topplockspackning. 2 - Sprucken topp. 3 - Läckande cylinderfoder. 4 - Avgaslimpan. 5 - Turbon. Antingen turbon i sig eller i skarven mot avgaslimpan där det finns kylkanaler. Erfarenheter, tips och synpunkter?
  2. Okej... Nu har jag testat kylarvätskan med negativt resultat. Jag använde en sån här: https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/testinstrument/cylinderlackagetestare/cylinderlackagetestare-2000020969 Jag körde motorn på mellanvarv tills expansionskärlet var fullt med vätska ända upp (ca 20-30 minuter) för att sedan stopppa motorn och hålla upp kärlet så att luften i kylsystemet bubblade upp i kärlet och vätskan rann tillbaka. Om jag har ett läckage i topplockspackning eller avgaslimpa som trycker ut förbränningsgaser i kylsystemet borde dessa nu vara i expansionskärlet. Efter det så öppnade jag expansionskärlet och tryckte dit testaren samt pumpade tills all luft i kärlet var utsugen utan att få färgförändring i vätskan i testaren. Jag provade även att blåsa utandningsluft genom testaren och då blev vätskan knallgul så den reagerar definitivt på koldioxid. Locket till termostathuset är kollat och det är tätt. Testet tyder alltså på att min topplockspackning är OK. 🙂 Alltid något... Men var kommer luften in??? Klarar vattenpumpen verkligen att suga in luft på sugsidan och dessutom skapa ett sånt tryck att den kan pressa upp vätskan i expansionskärlet genom att pressa ut luften som finns där genom ventilen i locket?? Det låter inte troligt... Visserligen behövs det inte mycket för att det ska pysa för den ventilen öppnar fort. Nästa steg borde vara att trycksätta kylsytemet och se om det läcker någonstans samt att trycksätta cylindrarna en efter en för att se om det läcker där. Tips mottages tacksamt.
  3. Eftersom du har lossat röret som kylvattnet kommer i fram till avgaskröken så kan du ju starta och se om du har bra flöde där. Led ner den i en hink eller något. Eller låt det gå ner i kölsvinet och länspumpa ut efteråt. Precis som andra säger så tyder allt på att du har för dåligt flöde. Att det blir varmt ut från kylaren visar ju på att den för över värme från motorn till kylvattnet som sedan inte kommer bort. Normalt så är inte (sjö)kylvattnet särskilt varmt. Leta efter blockeringar i sjövattensystemet. En frisk avgaskrök har ett invändigt rör som avgaserna kommer igenom och kylvattnet går runt det och kommer ut genom ett antal hål runt om vid utblåset. Googlade lite och hittade den här bilden: https://www.marinshopen.se/Product/Avgasknä-552676
  4. Nu när jag tänker efter så kommer jag ihåg att min värmeväxlare har ett annat utförande. Den gamla var sönderkorroderad och ersättaren jag fick tag i hade två "öron" på underesidan i framkant i stället för gängade hål. Jag fick tillverka ett nytt och längre fäste till den i framkant och använda genomgående bult. Det finns tydligen två utföranden. Min ser ut som den i den här tråden:
  5. Jag har haft bort VV på en TMD40A utan att ta bort något annat. Visserligen i en motorvagga där jag hade gott om utrymme runt omkring men jag tog loss den och använde såvitt jag minns vanliga U- / ringnycklar. Precis som du säger så är det trångt. Jag tog nog de korta skruvarna som håller de små fästena mot VV. Eller om jag lossade alla fyra skruvarna så att det fanns lite "glappmån" i fästena. 🤔 Passa på att kolla anslutnigen mot vattenpumpen. Min var korroderad i hålet i vattenpumpen (längst till höger i bild) och läckte vid provkörningen och det var därför jag fick ta bort den en gång till när allt var monterat. 🙁 Det är ju ganska enkelt att lossa generatorn om det underlättar. Två skruvar och några lednigar. Bifogar bild från demontering när jag renoverade. Det kanske underlättar att se var skruvarna sitter.
  6. Njä. Jag har inte mått upp volymen det men det har fungerat prickfritt i två år efter renovering. Något har förändrats som ger det här fenomenet. I går tätade jag locket med "packning-på-tub" och provkörde lite till. Det verkar inte vara något läckage vid locket. Mitt första antagande att det börjar stiga efter att termostaterna öppnar visade sig vara fel. Det börjar att stiga direkt efter start och det tar sisådär 15 min att stiga 10cm. Ingen luft uppe vid turbon och om man lyfter upp expansionskärlet så rinner det inte tillbaka förrän motorn stoppats. Jag provade att hålla upp kärlet med motorn igång och så fort jag stoppat så rann det tillbaka. Jag ser följande möjliga orsaker: 1: Läckande topplockspackning. Det som talar emot det är att den är nästan ny och att det inte blir några föroreningar i kylarvätskan. Jag tappade upp lite i ett plastglas och den är som ny utan minsta tillstymmelse till oljighet eller grumlighet. (se bild, den ser grumlig ut men är kristallklar) 2: Inläckage av avgaser via avgaslimpan eller turbon. Då borde det komma ut luft när man lossar luftningen uppe på turbon vilket det inte gör. 3: Vattenpumpen drar in luft på sugsidan. T.ex. via axeltätningen (men den är ny) eller vid skarven mot värmeväxlaren som jag vet är anfrätt så att o-ringen kanske tätar dåligt. För att utesluta topplockspackning/avgaser så ska jag testa kylarvätskan.
  7. Du har nog pumpat in bränsle i cylindern. Vätskor går som bekant inte att komprimera... Prova att ta loss tändstiften och dra runt motorn för att ventilera ut det.
  8. Bifogar en bild från demonteringsfasen när jag renoverade. Den kan kanske vara till hjälp.
  9. Jag har en Penta TMD40A (tidig med lågt serienummer) där jag misstänker att jag har fel lock till termostathuset och att det kanske läcker luft. Anledningen till att jag undrar är att jag nyligen har råkat ut för att motorn blir varm och när jag kollar så har kylvätska tryckts ut i expansionskärlet så att det är fullt ända upp till toppen. Om jag lossar klamman runt och lyfter upp expansionskärlet rinner vätskan tillbaka in i motorn men bara om motorn är avstängd. Jag får alltså en luftficka i motorns kylsystem som inte ger sig förrän jag stoppar den. Det verkar som att nivån börjar stiga först efter att motorn blivit varm och termostaterna öppnar. När jag kollar luftningen uppe vid turbon så kommer det vätska direkt så det är ingen luftblåsa där. Motorn är totalrenoverad med ny topplockspackning för sisådär 100 timmar sedan, det bubblar inte i expansionskärlet och kylvätskan ser fin ut utan oljespår så jag tror inte på en läckande topplockspackning. Vidare så är nivån oförändrad i systemet efter att man fått det att rinna tillbaka genom att lyfta kärlet så det är knappast inläckage av saltvatten via värmeväxlaren. Kan det komma in luft via termostathuslocket om det inte är tätt? Det är ju svårt att dra det befintliga tätt då det räcker att det är lite skevt för att den hårda gummipackningen inte ska täta. Det känns dock konstigt att det skulle suga in luft. Dett borde väl i stället läcka pga övertryck? Det lock som sitter ser ut som detta: https://marinexpress.se/artikel.php?kid=838-939-1023&sok=&id=6802 (Tämligrn svårt att få att täta då det inte har någon fjädrande funktion för tätningen) Enligt marinepartseurope ska det vara ett annat: http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7744060-26-18334B.aspx Dvs Penta nr 845587. Som ser ut så här: (Det verkar vara fjädrande) https://marinexpress.se/artikel.php?kid=838-939-1023&sok=&id=6623 Tips? Ska jag byta lock på termostathuset? Andra möjliga problem?
  10. Jag totalrenoverade min TMD40A för två år sedan och har lite info... Kylaren sitter skruvad ovanpå konsollen med 4 (vill jag minnas) skruvar nedifrån som sitter trångt. Enklast är nog att ta bort konsollen med filter, kylare och allt. Den sitter bultad i motorblocket med 3 skruvar. Ett tips för sprängskisser är marinepartseurope.com: http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7744060-21-18301.aspx Vattnet går i kanalerna i kylaren.
×
×
  • Skapa nytt...