Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
PartyDavid

Plötsligt slutar att driva

Rekommendera Poster

Jag förstår att de flesta försöker hjälpa till men kan bli väldigt snurrigt ibland.

 

Jag har för att vara väldigt tydlig nu dragit båten till en brygga där vi skruvat av propeller, jag har hoppat i båten samtidigt som en polare tittat på drivaxel visuellt medans jag startat motorn upptiltad och lagt i fram och back flera ggr utan att något en låter eller snurrar. 
 

självklart har motorkåpan varit av med så jag ser att vajrarna drar i växel reglaget på motorn både fram och bak. Händer inte ett skit. 
 

propeller axeln kan man vrida runt lätt hur jag en har reglaget fram, back eller neutral. 
 

Kanske är nåt som släppt eller så är dreven skrot, det märkliga är jag har aldrig hört något konstigt ljud eller som att något går sönder mer en när något har slirat vid några tillfällen och sedan helt sluta driva. 
 

ska även tilläggas att drivaxeln bör vara hel då en mekaniker på Lindahls Motor tror det heter så i Frölunda sa att kommer det kylvatten så är det helt. 
 

Suck, Pust, Stön! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du följt rörelsen efter växelvajern? Den drar ju en arm som är kopplad till dragstången som går ner i drevet. Titta under förgasarna där armen är kopplad till dragstången. De skall sitta samman med en skruv. Om den lossnat så händer ingenting nere i drevet.

Om din motor är riktigt gammal (typ tidigt 1970-tal) är dragstången skarvad bakom en liten lucka på sidan av drevet, den skarven kan också ge med sig,men det gäller som sagt bara på riktigt gamla motorer..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gissningsvis är det mer än en skruv som låser armen till dragstången. 

Alltså typ ett ovalt avlångt spår, splines eller liknande. 

 

Med det menar jag att armen som påverkas av växelreglaget kanske inte överför rörelsen till dragstången. 

 

Oavsett, så är väl friläge inkopplat nu, om inget är trasigt i själva kraftöverföring. 

 

Ett frågetecken dock. 

TS skriver i sitt inlägg två att han flera gånger märkt ett "slirande", när han drar på. 

 

Kan inte dessa drev, men sitter det någon slags kona i drevet, som överför kraften från motorn, till drev en i motorn, när man lägger i en växel? 

Kan ev låg oljenivån i drevet göra så att konan i så fall inte får något grepp? 

Jag tänker ojämn yta i ev kona, konor. 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska undersöka detta under förgasarna till växel förarna, det nämnde som på meken med. Har kommit fram till att motorn är en 1984 årsmodell iallafall, den ända Gråa årsmodellen. 
Det som talar emot att dragstång till växlarna är väl tre saker.

 

Nr 1: Motorn har slirat några ggr eller drivningen eller vad man ska säga.

 

Nr 2: Att det läckt ut en del olja och det är inte blandad två takts olja. 
 

Nr: 3 Jag känner ju någon skillnad när jag för växel väljarn fram eller bak om man jämför med friläge. Går fortfarande att snurra runt axeln men något mer motstånd är det en friläge även om det är lite. 
 

Så det känns fortfarande som växlar går i på nåt sätt men att det är sallad eller nåt annat skit i växelhuset som hänt där av oljan med. 
 

Känns som det mesta andra är uteslutet, men ska absolut kolla efter växel och neråt. 
 

Ska försöka få ut nåt på försäkringen, men oavsett så kommer jag hänga av motorn senast till helgen, då jag är jävligt nyfiken på vad fasen som hänt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänker det sista du skriver Hybro kan kännas vettigt, på något sätt drev som gör över kraften till propeller Axel eller liknande. 
Då jag tror växlarna går i men knappt märks och det kommer vatten så driv Axel neråt är också helt så, nån sönder slirat drev längre ner mellan drivaxel och propeller Axel kanske.

nu bara jag helt skriver ut fantasi tanke, ingen aning hur överföringen ens ser ut. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Googlade... 

Hittade detta, som kanske kan vara något:

 

"Växelstångens gängor längst ner var söndriga, vilket gjorde att den hade olika lägen hela tiden. Efter att gängat om den fungerar det fint!

Dock återstår ett annat problem nu såklart. När jag kör beter den sig som om den sladdar i kurvorna, tappar taget i vattnet vid pådrag. Men hör inga mekaniska missljud. Ska ta en titt på propellern idag..."

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Hybro:

Kan inte dessa drev, men sitter det någon slags kona i drevet, som överför kraften från motorn, till drev en i motorn, när man lägger i en växel? 

Kan ev låg oljenivån i drevet göra så att konan i så fall inte får något grepp? 

Jag tänker ojämn yta i ev kona, konor. 

Växelhusen funkar inte på detta sätt. Alla drev är i konstant ingrepp med varandra (Eng. Constant Mesh). Det finns inga konor och någon slirning i egentlig mening kan inte förekomma. 

 

Googla t.ex. outboard gearbox animation så finns det massor av filmer att kolla på.

 

Variationen är främst att växling, dvs förflyttning av clutchen på propelleraxeln, kan göras med en kam som påverkas av vridande rörelse av en växelaxel, eller en kil som påverkas av en upp och nedgående rörelse av en växelstång.   

 

Detta är det aktuella växelhuset: https://www.boats.net/catalog/johnson/outboard-by-year/1986/j50becde/gearcase

 

Det behövs lite skärpning. Om man skall medverka i en tråd för att hjälpa TS så tycker jag att man åtminstone skall ha basic koll på det man ger råd kring fungerar.  

Redigerad av guestsson
  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag blir nog inte mycket klokare just nu. 
 

Har varit och köpt en Motorvagn på Biltema där jag kan hänga av motorn. Så kör jag in den i förrådet och börjar skruva av nedre delen helt enkelt. Ska tappa oljan med innan såklart och se hur mycket som försvunnet om det ens är

nåt kvar. 
 

Modell är : J50BELCRM 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev PartyDavid:

Jag blir nog inte mycket klokare just nu. 
 

Har varit och köpt en Motorvagn på Biltema där jag kan hänga av motorn. Så kör jag in den i förrådet och börjar skruva av nedre delen helt enkelt. Ska tappa oljan med innan såklart och se hur mycket som försvunnet om det ens är

nåt kvar. 
 

Modell är : J50BELCRM 

Hänga av motorn verkar onödigt arbete. Det är bara lossa på bultarna som håller i växelhuset och dra loss det. En bult brukar sitta under trimfenan. Guestsson text är en mycket bra beskrivning på hur en utombordsmotors växeln fungerar. Det är konstantdrivning på både fram och bakväxel, det finns egentligen ingen koppling, även fast namnet dogclutch antyder det. Dogclutchen slås i utan någon slirning eller koppling till fram eller bakväxeln. Dunkandet man hör när man växlar är dogclutchen som försöker kugga i med vald växel. Innan du plockar isär växelhuset så prova att växla med en polygrip för att se om det verkligen är nödvändigt. Växelhus är något man helst inte öppnar i onödan, packningarna och lagren brukar sitta som berget och är nästan omöjliga att dra ut utan en avdragare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På bilden nedan syns vad du har framför dig. Innan du skruvar bort någonting skulle jag tappa ur oljan, eller vad som nu finns i växelhuset. Om du får ut metallspån i oljan kan du börja riva det hela. Om inte så testa vad som händer när man rör dragstången (2) uppåt och nedåt. Om växeln går i eller ur med den så har du bara ett reglagefel.

För att få ut innanmätet ur växelhuset skall lagerbocken (23) ut. Om den inte varit ur tidigare i motorns 36-åriga liv så lär den sitta som berget. Korrosionen har jobbat 24/7 sedan motorn sjösattes första gången.

 

På min -83'a hade jag ambitionen att byta alla packningar i växelhuset. Jobbade ett par kvällar med att få ut den där lagerbocken men fick ge mig. Förde växelhuset till en verkstad som skruvat mycket med de här motorerna och de gav sig också, de menade att risken var för hög för att hela rasket skulle deformeras om man tog i så mycket som behövdes.... Bytte slutligen bara det som gick att byta utan att riva det hela.
Bilden är tagen ur Clymers manual, en toppenbok att ha. Man slipper göra en massa misstag när det gäller hur sakerna sitter ihop och hur de justeras in efteråt.

 

vxelhus.thumb.JPG.7f832cef65b5509ac09cc7c5ee2fc69f.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då ska vi se, motorn är avplockad. I vattnet för hand på en hal ramp, var nog bland de svåraste och tyngsta jag gjort! Aja nu står den i förrådet. 
Tappade ut oljan nu, ska se om jag kan bifoga en bild. Först rann det ut uppskattningsvis 0,5 - 1 dl vatten, sedan trög sörja och luktade fan så illa. Tog av propeller igen, ska tilläggas att med ”växel i” utan propeller på kan jag inte vrida runt propeller axeln för hand bara i fri läge. 

A69BAB9E-E82D-4E80-95D3-AD4B4B14CF69.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...