Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Siim00n

Hjälp med motorval

Rekommendera Poster

Hej, min första tråd här. 

Behöver hjälp med val av motor till blivande båtköp.

 

Vi har bestämt oss för båt, bella 620 dc. Vi står i valet och kvalet, köpa båt med inombordare mercruiser 4,3 mpi 220hk eller med utombordare mercury arvado, 4 takt 175 hk.  

Lite dyrare inköp med utombordaren, samma gångtimmar på båda. I min värld bäst med utombordaren, vet inte men har bara haft utombordare tidigare. Tänker att det är lättare / billigare med service på utombordaren? Även mindre förbrukning. 

 

Tack på förhand! 

 

 

Tar 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Billigare och enklare med utombprdare. Fler möjligheter för att ändra prestanda, som olika propellrar eftersom du kan ändra motorhöjd mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet. Utombordare, körgladare motor, effektivare med längre förbrukning. Lättare att fixa med då man står vid sidan om. Slippa ligga på mage och kravla. Enklare sevice, lättare komma in i grunda vikar dåd et går att få upp motorn betydligt mera, slipper påväxt i och med att motorn förvaras upphissad. Betydligt bättre stuvuyrymme när man pratar mindre båtar. Motorn tar ju upp stor del av innedelen med en inombordare. Inombordarens fördel är ju trevligare badbrygga och svårare att stjäla. Å andra sidan, vid Generalras så kan man lämna bort utombordsbåten på morgonen och hämta på eftermiddagen och fått bytt motorn. Grundar dessa tankar på att jag bara haft utombordare och de vänner som har inombordare också tycker som jag, de (2 par) håller båda på att byta båtar till båtar med utombordare då de är trötta på hur omständigt allt är med inombordare och drev. De har avsevärt större underhållsbehov och reparationsbehov än som hafts med  egna utombordare. 

Men det är min åsikt och erfarenhet. Inget facit. Det kommer säkert andra som har exakt motsatt åsikt och allt däremellan. 

Redigerad av M__G

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev Siim00n:

Hej, min första tråd här. 

Behöver hjälp med val av motor till blivande båtköp.

 

Vi har bestämt oss för båt, bella 620 dc. Vi står i valet och kvalet, köpa båt med inombordare mercruiser 4,3 mpi 220hk eller med utombordare mercury arvado, 4 takt 175 hk.  

Lite dyrare inköp med utombordaren, samma gångtimmar på båda. I min värld bäst med utombordaren, vet inte men har bara haft utombordare tidigare. Tänker att det är lättare / billigare med service på utombordaren? Även mindre förbrukning. 

 

Tack på förhand! 

 

 

Tar 

Vet inte hur effektskillnaden i dina exempel påverkar prestanda men skulle inte förvåna mig om farten är likvärdig trots svagare utombordare och kanske rent av att utombordare är snabbare i acceleration. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar. Att få höra bara detta gjorde att jag bestämde att det blir utombordare 💪🏻 var nästan övertygad innan men nu blev jag! 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att kunna hjälpa men för rättvisans skull så vänta in någon eller några som är för inombordare så får du höra den sidan med. Mera rättvist beslutsunderlag tänker jag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verado motorn är riktigt trevlig med, ett jäkla tryck i den.
Hade en 135:a på min Bella 621, underbart ljud.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev sSvensson:

Verado motorn är riktigt trevlig med, ett jäkla tryck i den.
Hade en 135:a på min Bella 621, underbart ljud.

Låter trevligt 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att jag enbart tittade på båtar med inombordare i den storleksklassen för något år sedan var:

 

*Man fick mer båt för pengarna med inombordare (för folk vill inte ha dem)

*Försäkringspremie var obefintlig

*Tystare gång

*Badbryggan samt layout på båten blev trevligare

*Jag skruvar själv så de flesta nackdelar föll bort.

 

Sen finns det ju nackdelar:

*Krångligt när det är grunt

*Mer vibrationer med inombordare

*Utvecklingen på utombordare har varit enorm, på inombordare obefintlig.

*Troligtvis högre förbrukning

*Krångligt med service

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min värld finns det en stor nackdel med utombordare, som redan nämnts ovan.

 

Frågan är inte om, utan när din motor kommer bli stulen. Det finns såklart mer eller mindre säkra platser, men för oss med båt på vischan är det bara en tidsfråga. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev joelfrodin:

Anledningen till att jag enbart tittade på båtar med inombordare i den storleksklassen för något år sedan var:

 

*Man fick mer båt för pengarna med inombordare (för folk vill inte ha dem)

*Försäkringspremie var obefintlig

*Tystare gång

*Badbryggan samt layout på båten blev trevligare

*Jag skruvar själv så de flesta nackdelar föll bort.

 

Sen finns det ju nackdelar:

*Krångligt när det är grunt

*Mer vibrationer med inombordare

*Utvecklingen på utombordare har varit enorm, på inombordare obefintlig.

*Troligtvis högre förbrukning

*Krångligt med service

Försäkring är en faktor. Historiskt har utombordsbåtar varit dyrare. Tillfällighet eller inte, nu är kompisens inombordsbåt dyrare. Inte mycket men ändå. Förra året var det ungefär lika, innan det var min dyrare. Som mest var skillnaden 2000 kr per år men sakta jämnats ut. Det går ju kolla på försäkringsbolagens hemsidor ofta så går det jämföra. Är det dyrare får det vägas mot bränslekostnsder och underhåll. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev FinaKillen:

I min värld finns det en stor nackdel med utombordare, som redan nämnts ovan.

 

Frågan är inte om, utan när din motor kommer bli stulen. Det finns såklart mer eller mindre säkra platser, men för oss med båt på vischan är det bara en tidsfråga. 

 

 

Ja, men även drev stjäls liksom propellrar. Men sällan själva inombordaren. Fast kompisen fick i stort sett allt utom Blocket stulet. Båda topparna, avgas osv, dessutom två gånger på två år. Fast lättare stjäla utombordare men i "mitt gäng" har faktiskt inombordare i och med det råkat ut för mera stölder. Jag har peppar peppar aldrig drabbats, trots utombordare i snart 20 år. Jag hade oavsett om jsg har inombordare eller utombordare skruvat loss rigg respektive växelhuset och förvarat på annat ställe. Då blir det betydligt mindre intressant att stjäla. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...