Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Fripps

Vintertäcka Aquador 23HT

Rekommendera Poster

Hej,

Har köpt en Aquadoor 23HT -04 i år och ska om inte alltför länge ta upp båten och täcka över för vintern. Tacksam för tips på hur man bäst täcker över den, bra prisvärda ställningar och presenningar mm. På marinan är det inte tillåtet att täckmtrl sticker ut mer än 25 cm från båten någonstans. Vill också höra er åsikt om det är bättre att köpa tjänsten och plasta in båten istället med krympplast. Något annat jag bör tänka på som förstagångstäckare?

 

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har en lika stor båt och har snickrat en egen! tre takstolar som står på ben, alltså stora bockar med ryggåstak. Dessa förbinder jag med varandra via diverse reglar och snedsträvor. sedan en press över. blir mycket stabilt! pressen knyter jag i vagnen. Det går att bygga det tight så att det inte sticker ut mer än 25 cm.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Fripps:

Hej,

Har köpt en Aquadoor 23HT -04 i år och ska om inte alltför länge ta upp båten och täcka över för vintern. Tacksam för tips på hur man bäst täcker över den, bra prisvärda ställningar och presenningar mm. På marinan är det inte tillåtet att täckmtrl sticker ut mer än 25 cm från båten någonstans. Vill också höra er åsikt om det är bättre att köpa tjänsten och plasta in båten istället med krympplast. Något annat jag bör tänka på som förstagångstäckare?

 

Tack på förhand!

Beroende på om du vill vara ekonomisk och köpa beg eller nytt så skulle jag.

1. Kika på Blocket eller liknande efter en NOA alt Press-son D-ställning

2. Kontakta Press-son och "mått"-beställa hela kittet av dom. 

 

Val av press, jag brukar satsa på lite dyrare och tyngre då dom håller i regel bättre men, dom går också sönder och kostar då mer en tunna billiga 🙂 Press-sons press är kanon för att den har så många öljetter vilket får den delen av pressen att hålla bättre. Kör man annat märke så kan man komplettera med klämmor som finns på bl.a Bi.tema. 

 

Något som är bra att vara noga med, gäller alla pressar. Se till att det aldrig är veck på pressen eller att du har kanter som nöter. En kant behöver inte vara vass för att nöta utan en förnsterram, ledstång, etc etc. kan nöta och en liten nötning blir lätt ett stort hål eller reva under höststormen. ja du fattar. 

 

Ett litet tillägg. Krympplast har jag inte testat själv men funderad på det. Tyckte då att det verkade dyrt, i alla fall om man vill att dom ska komma hem till mig och göra jobbet. Sedan kan man som oftast inte kunna komma in i båten för pyssel innan iläggning. Jag pysslar hela vinterhalvåret. I blan sitter jag i båten med värmaren på och tar lite av livetsvatten och drömmer mig bort 🙂

 

Jag snackade även men en bekant som har varv. Dom gick över till att erbjuda krympplast men mäker att det sliter på båten mer. Plasten ligger och nöter mot plasten. Står den då på en grusplan så kryper grusdamm in och ligger och "polerar"/sliter. Så han tycker det är smidigt men inte bra för båten. 

 

Redigerad av Pirayan
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för bra svar! Antar att om båten är 7,15m lång och 2,56m bred så behöver man en 7m ställning (ifall man köper en NOA eller en Press&Son)? Och hur stor pressenning behöver man? 

  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Fripps:

Stort tack för bra svar! Antar att om båten är 7,15m lång och 2,56m bred så behöver man en 7m ställning (ifall man köper en NOA eller en Press&Son)? Och hur stor pressenning behöver man? 

  

Vet inte om du räknat på hela båtens längd inklusive badbrygga och peke men jag skulle rekommendera sk A-ställning med en stötta på marken alldeles framför peket och en alldeles bakom badbryggan. Sen skulle jag låta överliggarröret (flera sammankopplade) gå ett par dm för resp akter om A-stöttorna men pressen ska sluta på samma ställe som A-stöttorna  Går pressen för mycket ut utanför stöttan så drar den lätt sönder den utskjutande delen. Fråga mig inte hur jag vet 😷.

Att ha överliggarrör som går ut lite gör att pressen inte går sönder vid änden av rören. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...