Jump to content
Tuesday 28 June 2022
jacke25

Nya propellrar som slirar

Recommended Posts

Tjena köpte ny propeller till farsgubben, Efter bytet slira det när man börjar gasa på och speciellt vid last sänkte även ner motorn ett hack utan resultat, Bytte tillbaka till gamla gick som en klocka..

Stigning Diam Passform, allt är lika så inget konstigt där.
 

Efter lite googlande får jag upp gummibussning/packning i propeller navet.

 

Mailar drev.se att gummivulkningen sitter betydligt längre in på deras nya. Kan bli så på en av 1000 vart svaret och en ny skickades. Får en ny som ser likadan ut och slirar till förbannelse.... Går det åtgärda själv? Vad gör man...

 

Gäller en Yamaha 30hk -03

ED6C794C-ECBB-4125-B597-997A30E3B16E.jpeg

9D6A1306-631F-451C-A7EE-0E4CA1C85DE6.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är du säker på att det är gummibussningen som slirar, och att det inte är propellern som slirar i vattnet (s k "slip")..? Eller att propellern slirar på navet, ser gamla och nya propellern lika ut där?
Är det samma spec på gamla och nya propeller (stigning, diameter)?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag blir mest brydd och lite tröttsamt är det. Original proppen går bra lite stött därav bjöd jag farsan på en ny.  Men det verkar inte funka. Dessa 2 släpper så fort man börjar gasa på.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du verkar ha maximal otur, men det kan ju vara en tillverkningsbatch som blivit dålig.

För säkertställa att den verkligen slirar i hubben så kan du montera propellern, göra en markering i perefering av någon det som sitter fast i propelleraxel, t.ex. muttern och mitt för denna markering en markering på någon del av propellern utanför huben. Om märkena flyttas inbördes efter det att du framkallat en slirning så är gummihubben kass.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 minuter sedan skrev guestsson:

Du verkar ha maximal otur, men det kan ju vara en tillverkningsbatch som blivit dålig.

För säkertställa att den verkligen slirar i hubben så kan du montera propellern, göra en markering i perefering av någon det som sitter fast i propelleraxel, t.ex. muttern och mitt för denna markering en markering på någon del av propellern utanför huben. Om märkena flyttas inbördes efter det att du framkallat en slirning så är gummihubben kass.

Okej ja det kanske är en hel batch som är dålig.

 

Okej, Men vad ska det annars vara som slirar?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuter sedan skrev jacke25:

Okej ja det kanske är en hel batch som är dålig.

 

Okej, Men vad ska det annars vara som slirar?

 

En propeller slirar alltid mer eller mindre i vattnet. Kallas slip som redan nämnts. Låg sannolikhet att detta är problemet, men om du berättar att du konstaterat lös hub med uppmärkning så finns det inget utrymme för missförstånd av leverantören.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ajjemen för det där slip gör inte gamla propellern speciellt inte på platt vatten, möjligtvis i hög fart och sväng.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kolla så propellern hamnar rätt och distansbrickor sitter på rätt ställen/saknas eller ev inte skall användas, låter som din propeller läcker avgaser och kaviterar

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 timmar sedan skrev Olten:

Kolla så propellern hamnar rätt och distansbrickor sitter på rätt ställen/saknas eller ev inte skall användas, låter som din propeller läcker avgaser och kaviterar

Det är en distans och en bricka innan muttern dras åt, går knappt göra fel. Provkörde gamla 25-27 knop svängde osv = inget slir.. på med den andre nya jag fick hem Betedde sig lika som den första jag fick, slira så fort jag börja gasa på. Tillbaka med den gamla inget slirande. Med den gamla menas med original proppen som suttit 17 år.

 

 

Ska be drev.se ta tillbaka sina propellers och betala tillbaka degen.

Edited by jacke25

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev jacke25:

Ska be drev.se ta tillbaka sina propellers och betala tillbaka degen.

Har du gjort som föreslogs, markerat inre och yttre delen med en penna och kontrollerat ifall gummidelen är paj..?

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev jacke25:

Det är en distans och en bricka innan muttern dras åt, går knappt göra fel. Provkörde gamla 25-27 knop svängde osv = inget slir.. på med den andre nya jag fick hem Betedde sig lika som den första jag fick, slira så fort jag börja gasa på. Tillbaka med den gamla inget slirande. Med den gamla menas med original proppen som suttit 17 år.

 

 

Ska be drev.se ta tillbaka sina propellers och betala tillbaka degen.

Kolla då att navet ät lika lika långt och hamnar på samma plats som gamla propellern, att det knappast går att montera fel utesluter inte att det ändå blir fel, tror fortfarande på kaviterande propeller och inte att det är feo på själva propellern

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minuter sedan skrev Peter_K:

Har du gjort som föreslogs, markerat inre och yttre delen med en penna och kontrollerat ifall gummidelen är paj..?

Nej har inte hållit på mer med detta, jag blir mest less, Vad ska annars vara paj? Propellerna är identiska förutom att gummivulkningen sitter djupare på dom här nya. 
 

  • Confused 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev jacke25:

Vad ska annars vara paj?

 

23 timmar sedan skrev Olten:

Kolla så propellern hamnar rätt och distansbrickor sitter på rätt ställen/saknas eller ev inte skall användas, låter som din propeller läcker avgaser och kaviterar

5 minuter sedan skrev Olten:

Kolla då att navet ät lika lika långt och hamnar på samma plats som gamla propellern, att det knappast går att montera fel utesluter inte att det ändå blir fel, tror fortfarande på kaviterande propeller och inte att det är feo på själva propellern

...till exempel. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag förklarar ju att propparna ser likadana ut samma siffror som original, dom hamnar på samma avstånd precis som original . Vad ska jag då på med för brickor? 
 


 

8DBF2A7B-4905-4FEF-9181-F7F254CC4DCC.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lyssna på Guestsson:
För säkertställa att den verkligen slirar i hubben så kan du montera propellern, göra en markering i perefering av någon det som sitter fast i propelleraxel, t.ex. muttern och mitt för denna markering en markering på någon del av propellern utanför huben. Om märkena flyttas inbördes efter det att du framkallat en slirning så är gummihubben kass.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuter sedan skrev jacke25:

Jag förklarar ju att propparna ser likadana ut samma siffror som original, dom hamnar på samma avstånd precis som original . Vad ska jag då på med för brickor? 
 


 

8DBF2A7B-4905-4FEF-9181-F7F254CC4DCC.png

Nja... du missförstår. 
Jag säger inte att du skall köpa brickor, utan göra en ordentlig felsökning och inte bara anta att propellern är kass. 

Börja med att markera de båda delarna med en penna. Flyttar de på sig när du kör, är propellern kass. Om inte, är något annat fel, t ex montaget. 
Börja i början, så kan du söka vidare sedan om det behövs. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Propelleraxeln kanske slirar, det finns kanske inga rylor i propellercentrum.

Splinsen har inget att greppa i.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev Jorgen01:

Propelleraxeln kanske slirar, det finns kanske inga rylor i propellercentrum.

Splinsen har inget att greppa i.

Då skulle inte gamla proppen funka heller!

 

Edited by Baxlaget

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag hade ett alfa drev en gång, när jag skulle byta till ny originalpropeller följde det med ett löst centrum som skulle tryckas ditt innan man satte ditt muttern annars drev inte propellern och blev ej centrerad.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2020-08-20 vid 17:13 skrev jacke25:

Nej har inte hållit på mer med detta, jag blir mest less, Vad ska annars vara paj? Propellerna är identiska förutom att gummivulkningen sitter djupare på dom här nya. 
 

Varför ska vi fortsätta att hjälpa dig när du inte vill ta åt dig av tipsen utan vet bäst själv? Du borde löst problemet själv för länge sen med den inställningen.......

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alltid nån i klassen, som gör och tycker tvars emot

😉

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Olten:

Varför ska vi fortsätta att hjälpa dig när du inte vill ta åt dig av tipsen utan vet bäst själv? Du borde löst problemet själv för länge sen med den inställningen.......

Nej jag vet inte bäst själv, detta är inte mitt område alls faktiskt. men att byta propeller är ingen större match.

 

Blir mest brydd när jag köper en propp som ska matcha den gamla inte funkar byter och den andre gör likadant....

 

om man tittar på bilderna sitter gummit längre/djupare in än originalet. Det spelar Ingenroll eller?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minuter sedan skrev jacke25:

om man tittar på bilderna sitter gummit längre/djupare in än originalet. Det spelar Ingenroll eller?

Varför skulle det spela roll, tänker du..?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tycker det verkar som propellern slirar mot navet men som flera tidigare sagt. Montera dit den nya, markera med en tuschpenna både på propellern och mot mutter och kör, har markeringarna flyttat sig slirar vulkningen. Enkel och snabb felsökning. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 minuter sedan skrev Peter_K:

Varför skulle det spela roll, tänker du..?

Jag vet inte. Det är enda skillnaden jag ser. Såna där hubbar byter man inte?

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 minuter sedan skrev jacke25:

Jag vet inte. Det är enda skillnaden jag ser. Såna där hubbar byter man inte?

Alltså - propellern består av två metalldelar. Mellan dem sitter det fastvulkat gummi, jag antar för att ta upp vibrationer från propellern. Det är alltså inte en slit-del man byter ut. 
 

Om vulkningen är lös, är propellern paj och du får ett sliarande i vattnet. Men - nu är propellern ny. Att ett stort företag skulle leverera propeller efter propeller som är gravt feltillverkade (=gummit sitter fel, antar du) utan att reagera tror jag inte på.
Men - det är lätt att kolla. 

Du sätter ett streck på de båda delarna, och vrider sig strecket är det fel på propellern. Gör det inte det, är felet någon annanstans, mest sannolikt på montaget. 
 

Måste också säga att det börjar bli rätt tjatigt; du har nu fått samma råd en sisådär tio gånger. 

Återkom när du testat 👍

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev jacke25:

Ja, jag återkommer när tid finns 

Ja, din tacksamhet för alla utmärkta tips som absolut skulle svara på dina frågor vet inga gränser ...

  • Haha 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy