Gå till innehåll
lördag 11 oktober 2025
SjAM

Mercury 50hk 2-takt dubbla förgasar problem!

Rekommendera Poster

Hej, har sökt och letat men ej funnit någon hjälp, kanske allt för uppenbart för många?

Kan börja med att säga att min erfarenhet av motorer är i höjd med moppeåldern samt en enklare gammal Mercury 2-takt 7,5hk. Så väldigt begränsad.

Min käre far fick tag på en gammal utombordare för en billig peng utan att prova den på plats. Enligt verkstaden den var servad på tidigare på annan ort och skulle fungera utan problem. Det hela handlar om en Mercury 50 2-takt med 4-cylindrar och dubbla förgasare från kanske 1985? Svårt att hitta någon info om när den är tillverkad men här är ett serienr: 9390918. 

Första problemet var att det läckte ur flottörhuset på övre förgasaren när vi pumpade in bensin, vi fick de tätt med ny packning och passade samtidigt på att rengöra förgasaren så gott vi kunde med bensin och tryckluft (utan att skruva på några skruvar) efter mycket om och men.

När vi väl fick igång motorn med riggen i tunna vatten rök det som attsingen och motorn varvade en hel del. Jag var även tvungen att röra den svarta sammankopplingen mellan förgasarna för att få igång motorn så den gick upp i varv, (gasade på tomgång) hittade ingen vajer eller liknande från båten att gasa vid tomgång (Måste ju finnas där) OBS, båten är på annan ort än där jag bor så jag har bara tillgång till den på helger. Som sagt, två stycken helt bortsprungna nya båtägare. 

Jag beslutade mig att skruva på det jag trodde va tomgångsskruven. Jag skruvade fram och tillbaka på båda två förgasarna men nu är jag väldigt osäker på om det är tomgångsskruven jag skruvat på för det känns inte som om det händer något speciellt? 

Hur det hänger det egentligen ihop med två förgasare med synkning till 4a cylindrar, samt vet jag inte vad ursprungsläge var för skruvarna på båda förgasarna. (Korkat, jag vet).

Hur gör jag? Vilken är tomgångsskruven? Är detta kanske helt enkelt för mycket för oss och bör lämna in till verkstad eller finns det någon tumregel vid tomgång vid båtmotorer att ta åt sig vid skruvande med dubbla förgasare? Nedan är bild på skruven jag justerade på båda förgasarna. 

image0000001.jpg

image0000011.jpg

Redigerad av SjAM

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det ett sådant här reglage? I så fall har du frilägesgasen i den lilla spaken som syns till höger på reglaget.

Sedan skruven är ingen tomggångsskruv utan en blandskruv (luft/bränsle) för lågvarv, det är lätt att skruva bort sig om man inte vet hur man gör. Jag har skrivit spaltmeter om detta. Sök på forumet.

image.png.a674ffb4ba2c83bc3c6ace0ad2770f86.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Gelis:

Är det ett sådant här reglage? I så fall har du frilägesgasen i den lilla spaken som syns till höger på reglaget.

Sedan skruven är ingen tomggångsskruv utan en blandskruv (luft/bränsle) för lågvarv, det är lätt att skruva bort sig om man inte vet hur man gör. Jag har skrivit spaltmeter om detta. Sök på forumet.

image.png.a674ffb4ba2c83bc3c6ace0ad2770f86.png

Tusen tack för svar, ska kolla upp så fort jag har tillgång till båten angående frilägesgasen! Jättefint, kan du möjligtvis länka något av inlägget du skrivit spaltmeter av angående inställning blandskruv då jag inte hittar något om hur det ska ställas in då det är dubbla förgasare eftersom jag schabbla till det? Ska det skruvas likadant på båda skruvarna när man ställer in eller bara en?

Redigerad av SjAM

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2020-08-16 vid 23:03 skrev SjAM:

Tusen tack för svar, ska kolla upp så fort jag har tillgång till båten angående frilägesgasen! Jättefint, kan du möjligtvis länka något av inlägget du skrivit spaltmeter av angående inställning blandskruv då jag inte hittar något om hur det ska ställas in då det är dubbla förgasare eftersom jag schabbla till det? Ska det skruvas likadant på båda skruvarna när man ställer in eller bara en?

Bägge förgasarna måste justeras om du ska få någon ordning på det. kolla på denna video så kanske du förstår hur det ska gå till, jag skulle nog strunta i synkronisering på slutet, det är lite överkurs, du kan istället kolla att bägge gasspjället  har samma vinkel vid tomgång.

Redigerad av Craycoat

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Han säger nog fel i videon gällande fetare och magrare blandning. Skruvar man in skruven så täpper man igen luftkanalen och då blir blandningen fetare och så blir blandningen magrare om man skruvar ut blandningsskruven.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Ursäkta om jag bumpar upp ett gammalt ämne, men jag har lite bekymmer med liknande förgasare. Jag hade problem med att motorn dog på låga varv och tomgång. Jag lämnade in motorn på verkstad och fick tillbaka den i bättre skick men den går fortfarande inte helt 100. När jag startar motorn och fäller ned Idle-handtaget så går motorn ca 15 sekunder innan den dör, hinner jag få i växel innan den dör så motorn börjar driva så går den kanon sen.

När den väl börjar driva så ryker den ofantligt mycket, riktigt mycket avgaser.

Min teori är att motorn går för fett, vilket gör att när jag fäller ned idle-handtaget surar den ned sig och dör, och att den ryker väldigt när jag kör. 
Tror ni det skulle hjälpa om jag justerar lite på skruven ovan för att släppa på lite mer luft?

tack för tips!

mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag gör allt med örat på motorer sen barnsben vad det än gäller i motorväg.  Men för skojs skull lånade ett stroboskop innan årets sjösättning, nollade upp tdc och märkte upp och provkörde och helt klart att följa manualens tändpunkt lågvarv  2" btdc är fel med dagens soppa 98 - nu var det visserligen fjolårets soppa i tanken så låt säga blaskig 98. Så har verkstan justerat efter manualen och märkningar så gör ett finlir med ca  2" extra grader dvs lägg den närmare 4"  på skruven för anläggningen för tändningen lågvarv så blir den segare och inte vill stanna så lätt när belastning kommer dvs när du lägger i växeln.  Blandskruvarna ska inte stå så den fetar och behöver extra på spjällen, den ska gå med stängd spjäll på lågfarten och den ska sucka till vid snabbt gaspådrag så man får gasa till två gånger MEN detta om du vill ha motor som går timmar på tomgång, vill du ha snabb acc vattenskidor mm så ge den lite extra men det innebär att den går fetare vid lång tomgångskörning och beter sig som tvåtaktare skitar ner stift och luktar. ang synkningen så ser du när den tar på båda spjällen samtidigt och sen hör man lite på finliret med blandskruvarna.   Sen provade jag även upp varvning till 27" men detta är mer ett varvstopp/skydd - vill man få ut det där lilla extra så släpp upp den någon grad till och hämta hem alla hästar , jag tror inte på kolvsmälta mm men ni får göra det på egen risk.     Nu var detta en  80hk 4cyl  dvs 2 takt låg komp motor men  "same shit different name"    Lycka till. 

Redigerad av Eile

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan skrev Chrille26:

Hej! Ursäkta om jag bumpar upp ett gammalt ämne, men jag har lite bekymmer med liknande förgasare. Jag hade problem med att motorn dog på låga varv och tomgång. Jag lämnade in motorn på verkstad och fick tillbaka den i bättre skick men den går fortfarande inte helt 100. När jag startar motorn och fäller ned Idle-handtaget så går motorn ca 15 sekunder innan den dör, hinner jag få i växel innan den dör så motorn börjar driva så går den kanon sen.

När den väl börjar driva så ryker den ofantligt mycket, riktigt mycket avgaser.

Min teori är att motorn går för fett, vilket gör att när jag fäller ned idle-handtaget surar den ned sig och dör, och att den ryker väldigt när jag kör. 
Tror ni det skulle hjälpa om jag justerar lite på skruven ovan för att släppa på lite mer luft?

tack för tips!

mvh

När du kör över ca 1500-2000 rpm så har skruvarna ingen betydelse funkar bara till tomgång och strax däröver.

Om du ska fippla med skruvarna så måste du göra det med belastning dvs båten förtöjd vid brygga och växel i.

Det här är ett samspel mellan tomgångsjustering och lågfartskruvarna. små justeringar max 1/4 dels varv varje gång, justera in varvtalet ca 800-900 rpm obelstad i med växel och du ska ha ett tomgångsvarv på ca 700 rpm. Där ska den kunna tuffa på ett bra tag utan att vilja stanna. Gasa ur motorn efter varje justering så vevhuset ventilerar bort överskottsbensin och olja, annars så blir det fel med justeringen.

Är säkert så att verkstaden gjort det utan belastning och då blir det så där.

Måste nästan ha en varvräknare för att få till det bra, sitter det en i båten så underlättar det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...