Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
mikael_matsson

Gräsklipparolja multigrade

Rekommendera Poster

Jag vet att det inte alls har med båtar att göra. Men här finns ju många motorkunniga så jag tänkte om jag ändå kunde ställa frågan här. Hoppas det är ok.
Min nya gräsklippare med hondamotor vill helst ha en multigradeolja enligt instruktionsboken, 5w-30 eller 10w-30. Toppen, det har man ju i garaget redan av bästa helsyntiska sort från castrol edge t.ex.
Men, när man läser "försäljningstexten" på de renodlade gräsklippar/trädgårdsmaskinoljorna så står de att de är speciellt anpassade för luftkylda motorer, även multigradeoljorna från t.ex honda eller briggs.
Biloljan däremot överträffar ju trädgårdsoljorna i kvalitetsklass.

Det där med "anpassad för luftkylda motorer". Ligger det nåt i det eller är det bara ett sätt att ta mer betalt för en sämre olja? I tvåtaktsolja vet jag att det är skillnad. Men den ska ju förbrännas och gör så i olika temperaturområden.
Viskositeten på sae30 är ju 30 hur man än vrider påt så jag vet inte varför den ena skulle "tåla högre värme" än den andra...

Nån som har kunskap om detta? Mvh Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Briggs rekommendation är ganska bred, Briggs FAQ

Varför inte följa intruktionsboken för din Honda?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo självklart gör jag det. Men hondas rekomendationer är också väldigt breda. SAE 30 eller 5w-30 eller 10w-30. API-klassningen var så låg att den inte ens är aktuell längre, typ SG eller nåt. Den kommer med andra ord funka fint med vad som helst. Det jag undrade över var om de fina orden om att "trädgårdsoljorna" är speciellt utvecklade för luftkylda motorer faktiskt är bättre på något? En modern syntetisk bil/båt/mc-olja har ju överlägsen API klassning så den borde väl rimligtvis vara bättre på allt förutsatt att man väljer rätt viskositet? Eller missar jag nåt? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte riktigt så enkelt att senare Service API klass alltid är lika lämpad som tidigare. Strävan efter låg friktion och införandet av katalysatorer har medfört att vissa tillsatser t.ex. zinkbaserade, som är nödvändiga för äldre motorer med höga kontakttryck, minskats i sena API klasser. En vanlig vattendelare för när sena API klasser inte skall användas är om motorn har kamlyftare i direkt kontakt med kamaxeln, som t.ex. B20. Motorer med rullluftare klarar sig bättre. Jag vill minnas att gränsen går vid API SN och att det finns en överenskommelse i branchen att alla oljor med viskositet SAE 40 eller högre skall ha tillräckligt mycket av de tillsatser som räddar upp situationer där metall-metall kontakt kan uppstå. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha, det var intressant. Jag har lärt mig att alla är "bakåtkompatibla", men verkligheten förändras ju med tiden så det är säkert sant som du säger. SN, det är väl den senaste eller har det tillkommit ännu fler? 

Jag vet faktiskt inte vad det är för lyftare i motorn. Det är en OHV170 så den har ju toppventiler iaf. Encylindrig enkel maskin, men jag har den på Klippos dyraste klippare så jag vill ju gärna att den håller en stund. Det är därför jag tänkte hitta bästa möjliga olja från början. Det går ju åt så lite så priset är helt irrelevant. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fel av mig den jag tänkte på var API SL.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...