Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Falle92

90HP eller 55HP på Uttern 510

Rekommendera Poster

Hej! Det sitter en Yamaha 55, 2t på min uttern 510. 

Cdi boxen har börjat strula.. går annars fint i vattnet med den motorn. 

Men har kommit över en Johnson 90 v4. Och går i tankarna på att montera den istället.. 

 

Men är lite orolig hur akterspegeln ska klara av vikten som blir med den motorn. 

Räcker det att bocka till en plåt som går över kanten och en bit till på både övre och nedre sida. Eller ska man satsa på att laga den befintliga motorn? 

Är ju alltid trevligare att ha mer att köra med men båten är "bara" gjord för 65. 

MVH Erik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Falle92:

Hej! Det sitter en Yamaha 55, 2t på min uttern 510. 

Cdi boxen har börjat strula.. går annars fint i vattnet med den motorn. 

Men har kommit över en Johnson 90 v4. Och går i tankarna på att montera den istället.. 

 

Men är lite orolig hur akterspegeln ska klara av vikten som blir med den motorn. 

Räcker det att bocka till en plåt som går över kanten och en bit till på både övre och nedre sida. Eller ska man satsa på att laga den befintliga motorn? 

Är ju alltid trevligare att ha mer att köra med men båten är "bara" gjord för 65. 

MVH Erik.

Det är inte tyngden av motorn som ev. blir problemet utan den avsevärt högre kraften som motorn skickar på nere vid propellern som strävar efter att bryta loss akterspegelns ovankant från båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Falle92:

@Rascal

Går det att motverka med en större plåt av något slag? 

Ja om plåten är så stor att den går runt hörnorna på akterspegeln och håller fast den vid båtsidorna och resten av skrovet. OBS jag driver lite med dej men det blir stora krafter med så stor motor. Det finns en anledning varför det finns maxgränser satta av tillverkaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...