Gå till innehåll
lördag 09 november 2024
forgus31

Båtjuridik

Rekommendera Poster

 

Har tillverkare av båtutrustning inget ansvar att uppmärksamma kunderna om att de löper risk att dö i sitt "fordon"? Vi är registrerade hos Volvo Penta som köpare av motortypen D1-20 med felkonstruerad motorstyrning men har inte hört om att vår motor kan vara livsfarlig. Nu är intresset från Volvo Penta så lågt att det inte ens är förlängd garanti på de felkonstruerade motorboxar. Det kostar på att vara testverksamhet både för tålamod och plånbok. Hade vi fått veta att motorn är så här osäker hade vi inte lämnat bryggan den här sommaren vilket hade undanröjt risken att dö i Coronapandemin eller i egna båten mot klipporna i Lindesnes eller var slumpen väljer våra familjers gravar. 

Vad säger förresten Volvo Pentas juridiska sektion?

Det går bra att kommentera här i tråden som gäst eller varför inte hänga med i  bryggsnacket och registrera dig som forummedlem  där du får många uppslag och tips !  

 

Vi ska ut några dagar nu om sommaren kommer tillbaka  som dom lovat.. Väl mött på sjön och släng ut en  minst 3 m lång tamp till den nödställde om nu motorn råkar starta. 

Jag skriver som Leif GW säger:  "jag hatar slumpen"

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du lust att utveckla det där lite mer? Inte om det potentiella dramat till sjöss utan vad som är fel på motorn?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev MinbusNimbus:

Har du lust att utveckla det där lite mer? Inte om det potentiella dramat till sjöss utan vad som är fel på motorn?

Det handlar om att styrboxen inte funkar...

verkar vara ett sedan länge känt problem.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om motorn är ny så har du väl garanti?
Om garantin har gått ut så förstår jag inte riktigt frågeställningen?
Det är väl allmänt känt att VP har haft problem med dåliga styrboxar men har garantin gått ut så har den väl ändå gått ut?
Sen att koppla det till eventuella dödsfall är kanske lite drastiskt.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ju tycka att det finns anledning för VP att undvika att skapa badwill, men det är ju deras val.

 

Med de priser VP har så borde det finnas utrymme att vara tillmötesgående.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förklara gärna mer! Som vad problemet är, hur vanligt det är, vilka motorer det gäller och hur många av dessa som påverkas, vilket/vilka årtal av motorer det gäller, vad som krävs för att lösa det, ev kostnad och vad VP har sagt om detta. Det låter inte som ett helt nytt problem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det är inget nytt problem.

I det här fallet gäller det D1-serien.

 

Kostnader med mera får TS fylla på med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Man kan ju tycka att det finns anledning för VP att undvika att skapa badwill, men det är ju deras val.

 

Med de priser VP har så borde det finnas utrymme att vara tillmötesgående.

Jag vet såna som fått styrboxen bytt helt utan kostnad i all fall. Då har det varit ny motor och/eller ny styrbox.
Vad jag blir brydd över är huruvida motorn/boxen är alldeles ny eller inte. I så fall borde garantin täcka felet.
Sen brukar etablerade tillverkare vara generösa när det ä'r kända fel av goodwillskäl. Det här är väl ändå ett ganska känt fel vad jag förstår. Tjutande larm, stoppsolenoider som lever sina egna liv och kontrolllampor som går bananas p g a fel på styrboxen.
Ta i trä.... men tur man har en Yanmar där det går raka kablar till larm, solenoider och annat. Inte via några svarta boxar. En ganska tjock kabelhärva i o för sig.... Men enkelt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Janken:

Om motorn är ny så har du väl garanti?
Om garantin har gått ut så förstår jag inte riktigt frågeställningen?
Det är väl allmänt känt att VP har haft problem med dåliga styrboxar men har garantin gått ut så har den väl ändå gått ut?
Sen att koppla det till eventuella dödsfall är kanske lite drastiskt.
 

Motorn är över två år i vår båt. Den installerades i maj 2018. Vanlig garanti gäller alltså inte men kan vi påvisa att felet funnits vid köptillfället gäller 3 års reklamationstid.  Vi har rundat Lindesnes i 15 m/s men hållt oss på några sjömils avstånd. Det är dock intressant att gå nära ett så spännande ställe men vi hade en 30 år gammal motor och undvek risken. Med den här styrboxen på motorn utan att ha vetat om att man bör ta bort stoppfunktionen från styrboxen kunde olyckan ha varit framme. Kört på klipporna och försvunnit i vågorna och vattenvirvlar. Visst är det värt att veta om såna fel på samma sätt som att bilar återkallas för allt som kan äventyra  kundens  upplevelse av bilägandet. Klart man känner sig upphöjd som kund när det trillar ner ett sånt brev i lådan. Vår 10 år gamla Mazda som aldrig varit inne på service fick vi två nya krockkuddar inmonterade. Alla kunder hade kontaktats genom uppgifter från fordonsregistret och jag ombads kontakta auktoriserad verkstad. I vårt fall fanns vi redan i Volvo Pentas register och man känner sig förbisedd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förlåt om det verkar dåligt med mina svar. Det var längesen jag skrev på MG och fått mothugg vid inloggning och att posta svar. Får se om jag får flyt i detta igen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu regnar det men det blir nog sol imorgon och då sticker frugan och jag ut. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det funkade direkt. Beror det på textens innehåll månntro?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag stod inför valet att välja motor för fyra år sedan stod valet mellan en Lombardini LDW702SD och en V-P D1-20. Du kan läsa om mina funderingar i denna tråden.

https://www.maringuiden.se/forum/topic/79941-hjälp-mig-välja-ny-motor-volvo-penta-eller-lombardini/#comments

Det som till slut avgjorde till Lombardinis fördel var främst två saker.

Dels att D1-20 var "elektronikifierad" med styrbox och CAN-bus och sådan "skit" vilket inte Lombardinin var då ( nu har även den någon slags styrbox som det tydligen varit problem med).

Det andra var Volvo Pentas "grundmurat" dåliga rykte om att vägra ta något som helst på goodwill efter garantitiden gått ut. Jag hittade massor om detta på på svenska forum såväl som utländska. Lombardini och Rodahl marin har däremot ett rykte om sig att inte lämna kunden i sticket även när motorn fått några år på nacken.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En arbetskamrat fick ett samtal från möbelaffären de köpt en soffgrupp ifrån.

 

"Vi skulle vilja besöka er för att kontrollera om soffkuddarna är korrekt tillverkade. Det har förekommit brister i produktionskontrollen."

 

Gissa vilken affär han kommer att köpa alla möbler resten av livet i.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mackey:

Gissa vilken affär han kommer att köpa alla möbler resten av livet i.

IKEA..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...