Gå till innehåll
måndag 20 maj 2024
manlan

Cigarettuttag

Rekommendera Poster

Hej, jag har ett cigarettuttag (Sutars) i min Askeladden 605 Explorer. Jag har aldrig använt det till något men nu köpte jag en USB adapter till den för att ladda mobilen. Den har en liten diod som tänds när jag stoppar i den, tyder ju på att det finns ström där. Däremot laddas inte telefonen. Adaptern funkar bra i cigarettuttaget i bilen. Vad kan vara fel här?

 

/Måns

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klena kablar fram till cigguttaget.

Dåligt anslutna kablar.

Oxiderade anslutningar.

Dålig kontakt mellan cigguttag och usb-plugg.

 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njae, snarare glapp i själva USB kontakten, eller i telefonenens laddkabel.

I sommar har exakt samma problem uppdagats i min båt, har flera USB uttag, både sådan som är pluggar man stoppar i ett cigg-uttag och sådana som är fast installerade, har dessutom bytt några i år.

Jag har en med två USB-uttag varav bara det ena funkade att ladda i. Men så kopplade jag in en den laddbara eltandborsten (Jordan) i dessa och då funkade båda uttagen, sedan kunde man ladda telefoner i båda, tills nästa gång då funkade bara det ena igen.

Sedan har jag en laddkabel till en Ipad som bara funkar i vissa uttag, där andra grejer funkar. Jag tror det är bristande kvalitet i USB-uttagen och i kablarna, och USB-.uttagen är inte gjorda för marin miljö.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok får fortsätta felsöka och göra rent kontakterna osv. 
Brukar det alltid ligga ström på cigguttagen eller är den vanligtvis nån strömbrytare nånstans?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev manlan:

Ok får fortsätta felsöka och göra rent kontakterna osv. 
Brukar det alltid ligga ström på cigguttagen eller är den vanligtvis nån strömbrytare nånstans?

Om det ligger ström på eller ej kan man svara ja på, även på frågan om strömbrytare. Det får du testa helt enkelt.

Det verkar sitta transformator , som gör om spänningen till 5,1V, i domdär pluggarna.

Det kan ju göra att spänning ev blir för låg?

Jag har åxå märkt att ipad inte går att ladda i alla usbuttag där andra utrustningar går att ladda. Jag har provat med fler olika sladdar.

Just i ciggutaget däremot funkar det nog oftast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev Caribic410:

Jag har åxå märkt att ipad inte går att ladda i alla usbuttag där andra utrustningar går att ladda. Jag har provat med fler olika sladdar.

Men... ipad behöver ju högre ström för att kunna ladda. Den vanliga 1A räcker inte. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säkringen såg hel ut och dioden lös på adaptern. Men,  bytte säkring bara för att vara på den säkra sidan och dioden lyser nu starkare och telefonen laddar. 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De där USB-pluggarna följer olika standarder och även proprietära tekniker. Du måste kolla vad din telefon behöver och köpa en plugg som matchar telefonen. De billigaste pluggarna klarar inte alls att ladda en modern telefon. De levererar för låg effekt. 

 

https://www.digitaltrends.com/mobile/how-does-fast-charging-work/

 

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Caribic410:

Om det ligger ström på eller ej kan man svara ja på, även på frågan om strömbrytare. Det får du testa helt enkelt.

Det verkar sitta transformator , som gör om spänningen till 5,1V, i domdär pluggarna.

Det kan ju göra att spänning ev blir för låg?

Jag har åxå märkt att ipad inte går att ladda i alla usbuttag där andra utrustningar går att ladda. Jag har provat med fler olika sladdar.

Just i ciggutaget däremot funkar det nog oftast.

Köpte usb uttag till båten på biltema. 

Det är två uttag i samma. Ena är märkt "Ipad" och pallar mer ström. 

Måste alltså vara strömbegränsningskretsar i dom. 

Varför är inte då båda Ipad anpassade? 

(blev bara att klura i skrivande stund) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Salbo:

Köpte usb uttag till båten på biltema. 

Det är två uttag i samma. Ena är märkt "Ipad" och pallar mer ström. 

Måste alltså vara strömbegränsningskretsar i dom. 

Varför är inte då båda Ipad anpassade? 

(blev bara att klura i skrivande stund) 

Det kan tex bero på att uttaget blir överhettat om de gör så.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev manlan:

Ok får fortsätta felsöka och göra rent kontakterna osv. 
Brukar det alltid ligga ström på cigguttagen eller är den vanligtvis nån strömbrytare nånstans?

Mina är konstant inkopplade, några går dessutom på solcellsregulatorns lastutgång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...