Gå till innehåll
onsdag 11 februari 2026
50sman

Hur vet man vilken motor man skall ha

Rekommendera Poster

Efter 2 veckors meckande så börjar jag ruttna. Jag fixar fel efter fel och nya uppstår (har dock inte gett upp ännu) men då jag bara har 2 veckor kvar på sem så skulle jag vilja åka ut åtminstone en gång :)

Så jag har börjat titta på andra motorer att byta till så får jag renovera upp den jag har och sedan sälja den.

Båten är typad för max 85 hk och nu sitter det en 80 hk (som jag inte har kört ännu så jag vet inte hur båten beter sig)

Jag är ingen hk freak utan jag vill ha en motor som kan transportera mig ut till fiskeplatserna i sundet.

Båten är 5 m lång och typad för en maxvikt på 600 kg.

Kan man slänga på en 40 hk eller ännu mindre?

Hur kan man veta eller ta reda på en passande motor?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Utgå från det som står på båtens märkskylt. 

Är du en jäktad typ, häng på en 200 hästare. Semestern är ju snart slut, skriver du.

Det ser ju dessutom tufft ut, även om det ev blir problem med försäkringar o s v. 

Annars kan du väl slänga påe en mindre, om du inte har brottom på semestern, som många andra. 

Trolla på väg ut, i typ 2.8 knop. Du kanske t o m får en firre. 

Tat med ro...

Eller vad vill du egentligen ha för svar? 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev 50sman:

Efter 2 veckors meckande så börjar jag ruttna. Jag fixar fel efter fel och nya uppstår (har dock inte gett upp ännu) men då jag bara har 2 veckor kvar på sem så skulle jag vilja åka ut åtminstone en gång :)

Så jag har börjat titta på andra motorer att byta till så får jag renovera upp den jag har och sedan sälja den.

Båten är typad för max 85 hk och nu sitter det en 80 hk (som jag inte har kört ännu så jag vet inte hur båten beter sig)

Jag är ingen hk freak utan jag vill ha en motor som kan transportera mig ut till fiskeplatserna i sundet.

Båten är 5 m lång och typad för en maxvikt på 600 kg.

Kan man slänga på en 40 hk eller ännu mindre?

Hur kan man veta eller ta reda på en passande motor?

Vad är det för båt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev Hybro:

Utgå från det som står på båtens märkskylt. 

Är du en jäktad typ, häng på en 200 hästare. Semestern är ju snart slut, skriver du.

Det ser ju dessutom tufft ut, även om det ev blir problem med försäkringar o s v. 

Annars kan du väl slänga påe en mindre, om du inte har brottom på semestern, som många andra. 

Trolla på väg ut, i typ 2.8 knop. Du kanske t o m får en firre. 

Tat med ro...

Eller vad vill du egentligen ha för svar? 

:) - Vet inte om jag skall tolka ditt svar som ironi eller ren dryghet? Det står max 85 hk.

Men t.o.m jag förstår att om jag hänger på en 5 hk Parsun så blir det 2 knop. Men om jag hänger på en 30 hk kanske den aldrig planar ut och med en 200 hk lär den bli så baktung att jag aldrig lär se horisonten osv osv

Jag vill bara veta vilka parametrar som "påverkar" valet av motor om det ens finns några.

/T

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Din båt har en ganska skarp V-botten och sådana kommer inte riktigt till sin rätt med för liten motor. Om max är 85 hkr så skulle jag inte gå under 70 hkr. Det finns inget tråkigare än att sätta pengar på en motor som visar sig vara för liten. Då står man där och flyttar folk och grejer i båten för stt komms upp i plan, laborerar med trimplan, propellerbyten och trimfenor på motorn och varenda resa blir en påminnelse om ens snålhet. Det går alltid att köra långsamt med en stor motor men det går inte att köra fort med en för liten motor. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mycket bättre svar än mitt...

Hoppas det tilltalar TS, som skulle ut till sina fiskeställen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan säkert hänga på en 40hk motor och lyckas få upp den i plan om du är ensam eller med en passagerare som sitter i fören, men där tar nog det roliga slut. Så fort du ska frakta fler personer eller något som är tungt så kommer du få svårt att komma över planingströskeln. Jag anser att man ska hålla sig i närheten av den rekommenderade maxeffekten. I ditt fall mellan 60-85hk för att inte uppleva att motorn är för liten. Jag anser att de japanska motorerna är att föredra över de amerikanska om man vill minimera meckandes. Min favorit bland de japanska tillverkarna är Suzuki med deras 4 takts motorer, de är relativt problemfria och lättmeckade. De har dessutom kamkedja istället för rem så att man slipper oroa sig för kamremsbyten.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK.

Tack alla för svaren. Då har jag en hel del att utgå ifrån. Kontentan är - hellre större än mindre :)

Jag skall ge motorn ett sista seriöst försök och om det inte är  för "stora" fel jag hittar så lägger jag pengarna där först.

Om inte - då blir det en annan motor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...