Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Springrod

Glykolläckage Kad44

Rekommendera Poster

Jag har en KAD44 som läcker glykol både under körning och när den står still men jag lyckas inte hitta läckaget. Är det någon som har någon ide på var det kan läcka?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sök efter ett vitt pulver (=glykolets socker). Någonstans ovanför det eventuella fyndet borde du hitta lekaget.

Det vanliga är att på många VP-maskiner finns det metallrör mellan block och komponenter. Dessa rör skjuts in med en o-ring som packning och den tar stryk över tid och bör bytas. Ett dylikt lekage (även om litet) skall man inte lämna oåtgärdat då tätningsytan kan korrodera där fukten får syre. Resultatet kan bli att dyra delar bör bytas... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
46 minuter sedan skrev Springrod:

Tack för ditt svar, då ska jag fortsätta mitt letande.

Hur mycket har du fyllt i expansionskärlet, något för hög nivå och den trycker ur sig detta direkt. Lyftöglan du har ovanför kyltornet mot ventilkåpan, kan det läcka, toppen är där helt öppen och öglan tätar kylkanalen med en packning. Ovanligt att det läcker där men det inträffar. Vanligaste orsaken är överfyllnad i burken. Cirkulationspumpen är en annan faktor men då har du läckage neråt tråget på motorn. Turbons anslutning mellan de slangar som går till expansinonskärlet samt i anslutningen mot expansionskärlet är en annan faktor. Termostathuset förbinds med ett plaströr iskjutet i kyllimpan detta plaströr kan ibland spricka eller vibrera sönder. Du beskriver inte var på motorn du har glykol lycka till.

 

Välkommen hit till Maringuiden 👍 Btw

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...