Mercury 0 Postad 1 Juli , 2005 Jag trodde att min båt skulle göra en 40 knop med 50 hk mercury 78 årsm den gjorde 20 knop med en 20 hk från början av 70 talet vad kan man göra köpa en annan proppeler?? eller bygga en egen trimplan vad som helst Hjälp!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 298 Postad 1 Juli , 2005 Det funkar inte riktigt så att om du dubblar antalet hk så ökar farten på samma sätt. Eller tror du att båten skulle göra 200 knop med en 250 hk-motor..? Det är nog bara att inse att det inte blir mer än vad det blev, skulle gissa att det blev en 4-5 knop till va? Sorry... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst John Postad 1 Juli , 2005 En 50hk motor som har så många år på nacken kanske bara ger x antal hk, så ett tips skaffa en nyare motor så ska du se på saker en båt på ca.4-500kg ska med lätthet upp mot 30-35knop med en 50-60hk motor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury 0 Postad 1 Juli , 2005 näe det blev 10-15 knop mera hon gör ca 30-35 nu Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury 0 Postad 1 Juli , 2005 den gör 30-35 nu med denhära motorn så sorry fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjorn_o 0 Postad 1 Juli , 2005 Inte säkert att en ny motor går snabbare än en gammal. Det gjordes tester på det i något nummer i våras i praktiskt båtägande. Även om du inte fick önskat resultat med avseende på max fart, så borde du ändå få båten att gå i plan lättare med tyngre last. Kanske en klen tröst... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Rickard Postad 1 Juli , 2005 78 uppgav inte hästkrafter i DIN på propelleraxel för amerikanska motorer. Den gav ca 42 hk på axel till skillnad från japmotorer som gav 50 om det stod de. Räkna sen bort 5 hästar till för tid och tand så är det ungefär vad du har på akterspegeln. Om du har bra data på båten. Varvtal,vikt, längd och propeller och fart (GPS) så kan du räkna litegrann och se ungefär vad som är rimligt med ett excelark som ligger här nånstans och skräpar.. Ska se om jag hittar det. En ren botten gör 2 knop. Nästan tom tank ytterligare 1. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury 0 Postad 1 Juli , 2005 jorå lite tröst e det ju :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Rickard Postad 1 Juli , 2005 Här var länken.. http://www.maringuiden.se/marinnytta/fartberakning/ :x-mas: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury 0 Postad 1 Juli , 2005 så man kan säga att jag har cirka 38 hästar på akterspegeln? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Rickard Postad 1 Juli , 2005 Så ***** illa är det nog tyvärr... Men 35 knop (GPS) är rätt hygglig fart det också.. Många som snackar, men inte så många som faktiskt presterar dom siffrorna ens när det är till att åka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury 0 Postad 1 Juli , 2005 ja om det bara e cirka 38 hk på aktern så var det inte så farligt då :-D Men jag tycker att den verkar varva lite mer än vad den går kan man köpa en annan propeller eller hur ändrar man stigning på motorn osv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Rickard Postad 1 Juli , 2005 Vad har du för stigning på propellern idag då? Kolla i programmet. Jag har en 13 i nyskick som ev skulle kunna passa på den båten. Mvh Rickard Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury 0 Postad 1 Juli , 2005 jag har faktiskt ingen aning hur kollar man det då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury 0 Postad 1 Juli , 2005 Det är ingen som vet vad det kan vara för båt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Rickard Postad 1 Juli , 2005 Kolla den här tråden för stigning. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=48802 Om du vill ha mer specialist råd för fart osv rekommenderar jag fendern.se dom grabbarna racar en del och vet säkert vad du har för båt också. Jag är en sopa i sammanhanget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury 0 Postad 1 Juli , 2005 Ikej tackar så mycket för svaren :-D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micklar 0 Postad 1 Juli , 2005 Stigningen bör stå på propellern. Både bakpå och mellan bladen, på ett ungefär. Lite svårt att förklara, men det ska stå. Oftast står diametern först och stigningen sen. Du ser ju ut att ha ett rätt vasst skrov, så den borde ju kunna gå rätt fort. Vår båt gör nu 27 knop med en 70 hk evinrude. Den är 4,7 m lång och jag hade hoppats på lite mer fart, men så har jag bara en stigning på 15 på propellern. Tror att den skulle kunna göra några knop till med en värre propeller, men skrovet är ganska platt i aktern vilket hindrar riktigt höga farter (har jag hört) /Micke http://hem.bredband.net/micklar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PropnSpeed 0 Postad 1 Juli , 2005 Det du kan göra för att få upp farten är att sätta på en propeller, som vid fullgas ligger nära ditt maxvarv. Hissa motorn så mycket det går, utan att propellern ventilerar. Om du har en aluminiumpropeller så brukar det inte gå att hissa så mycket. Du kommer trots allt inte att nå några 40knop... Lite svårt att avgöra båt storleken på bilden, men har du vikt och längd på den så kan du räkna ut hur mycket motor du skulle behöva för att nå 40. Jag skulle tippa att du får upp i 75-90hp iaf. Skicka ett mail till: propn_speed@hotmail så kan jag skicka den senaste versionen av Prop´n Speed. Kolla under fliken Power Needed där fyller du i uppgifterna på din båt, så får du fram hur många hp du behöver för att nå 40knop. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury 0 Postad 1 Juli , 2005 Om man vill ha högre fart vilket är bäst då som ex,13 eller 15 som exempel vilken skulle den gå snabbast med? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micklar 0 Postad 1 Juli , 2005 Stigning är ett mått på hur långt propellern skulle färdas om man snurrar propellern ett varv i ett stillastående medium. Alltså puttar en propeller med högre stigning undan mer vatten än en med lägre, medans en lägre propeller blir starkare (bättre acceleration men sämre toppfart) Så alltså, går din båt fortare med en stigning på 15 än 13. /Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Rickard Postad 2 Juli , 2005 >Så alltså, går din båt fortare med en stigning på 15 än 13. ehh.. Ja om motorn orkar varva ja... Med samma logik går en fiat ritmo snabbare med traktorhjul än med sina standard 13. Men nånstans tar hästarna slut. Och då orkar inte bilen mer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury 0 Postad 2 Juli , 2005 Hur stor stigning kan man ha på min 50 hästare då? Min båt är bland dem lättare båtarna den är skit tunn på däck det går inte att gå på däck för plasten är så tunn så båten är grymmt lätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Rickard Postad 2 Juli , 2005 Så mycket stigning så att motorn håller sig innom rekommenderat max varv. 5000-5500 för din motor. Igen. Du måste veta varvtal, vikt (uppskatta då), utväxling på drevet och exakt fart. Sen excelarket och vips så vet du. Om du inte ens vet hur fort den går eller vad motorn varvar är du på hal is. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury 0 Postad 2 Juli , 2005 Jag tror att jag har en 15 propeller Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser