Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Micklar

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    201
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Micklar

  • Placering
    Kommendörkapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Behöver du ta bort hela powertrim/ tilten, eller räcker det med kolvarna för att byta packningar? Jag håller precis på byta mina packningar på en 90 hk yamaha och det borde väl vara liknande. Om du bara behöver få loss kolven så går det utan att ta bort motorn eller dela bracketen. Vi byggde egna verktyg för att kunna öppna locken, och lät tilten sitta kvar medans vi lossade locket. När det var gjort lossade vi kolven från motorn och tippade motorn framåt så gick det att dra upp kolven. Nya o-ringar och tätningar/ dust seal kostade 250 kr på en hydraulfirma. Angående motorn som inte går upp eller ned kan det vara värt ett försök att för hand trycka motorn upp och ned ett par ggr med den release-ventilen inskruvad, för att få ut oljan i systemet. Sen in med skruven och köra upp och ned, sen lufta, fylla osv. Eller är release-skruven inskruvad? Då spelar det ju ingen roll om du kör motorn eller ej.
  2. Finns väl tre munstycken om jag inte minns fel? Lågfart, högfart och acc. Borde väl främst vara högfart och ev acc? Har du problem på tomgång/ lagfart? Ta ut munstyckena och kontakta Misab, de är duktiga på Weber.
  3. Problemet är nu löst, efter bättre belysning och lite milt våld. Det var mycket riktigt rester från packboxen. Nu återstår ett besök på lokala hydraulfirman då packningarna kostar skjortan på yamaha.
  4. Håller på att byta tätningar i powertrim/ tilt på min yamaha 90 hk -91. Jag har kommit så långt som att jag har lyckats öppna och demontera alla hydraulkolvarna. Jag har ett litet frågetecken kring tätningen i locket till tiltkolven. Jag petade ur den gamla packboxen, men det sitter ett metallkant kvar. Jag gissar att det är en rest från den gamla packboxen men jag vill inte bruka för mycket våld utan att veta då själva locket inte verkar finnas som reservdel. Bifogar en bild, är det någon som gjort det själv och vet?
  5. Stiften hade bra färg när jag böt till rätt sorts stift, fanns inga tecken på att den fick för lite eller för mycket bensin. Ska kolla igen när jag gör komptestet.
  6. Har nu kollat membranet i bränslepumpen, och det var helt. Ska göra komptest, men har lämnat in växelhuset för reparation av skeddan. Det är väl inget problem att göra komptest utan växelhus?
  7. Ska kolla det vid nästa båtdag. Den startar och går fint på choke, och frilägesgas när man startar, sen när den gått en stund så upplever jag det som att bensinen inte räcker till. Men jag ska kolla komp så klart.
  8. Hej, Jag har lite problem med en -91 Yamaha 90 hk. Problemen började med att motorn tvekade ibland vid hög fart, men kom alltid igen. Sen fortsatte det med att den stannade vid tomgångsfart när jag skulle lägga till. Nu är den knappt körbar alls, och har ingen tomgång och dör direkt jag lägger i växel. Nu ligger båten på land och jag tänkte lägga vintern på att ordna problemet. En tanke jag hade var att bränsleslangen suger luft eftersom jag får pumpa väldigt länge för att få upp tryck, och om motorn stannat och inte vill starta igen så kommer den igång om jag pumpar på blåsan. Det hjälper däremot inte att pumpa när tomgången blir ojämn och motorn stannar lik förbaskat. Jag har köpt en ny slang, men inte hunnit prova den ännu. Jag har naturligtvis sökt på forumet och märkt att bränslepumpen kan ställa till med problem också, jag tog därför hem bränslepumpen idag. Hur kan jag kolla den utan att öppna den? Det går bara att blåsa från rätt håll, och jag upplever inget läckage fel väg. Det borde tyda på att membranet är helt, eller? Det var lite smuts på blocket vid vakuumhålet, kan det göra att den inte suger som den ska? Tändstiften ser bra ut, däremot hade föregående ägare satt i B8HS-10R istället för B8HS-10, jag satte i rätt stift enl NGK's rekommendationstabell. Förgasarna ska självfallet göras rent under vintern. Kan någon hjälpa mig med vad som är mest troligt?
  9. Slösurfade lite och hittade mitt gamla inlägg. Nu har vi tampats med motorn fram och tillbaka ett par säsonger och slutligen kommit fram till ett fungerande koncept. Man kan ju lätt säga att det blev mer speciallösningar än vi tänkt oss. Blev iaf ett bilblock från 74, borrades till 92,1 mm och fick nya b21e kolvar från mahle. Toppen var också 74 med större ventilerna, lämnades orörd men genomgången. Kamaxel blev c. En weber 36 dcd som bestyckades av ronvill på Gotland. Ovanpå detta blev det sötvattenkylning med bilcirkpump. Nu fungerar allt väldigt bra, har en ny propeller som ska ge bättre varv, i nuläget varvar den 3900 med en 14*17. Riktigt snabb upp i plan och känns stark, så orken finns iaf. Ska bli kul att se hur den går med den nya propellern som är 14*14. Jag fick mycket tips och hjälp här från forumet, nu har jag lärt mig mycket mer när allt är klart!
  10. Självklart ska jag gå vidare i den här frågan med att kontrollera ordentligt hur tändningen står innan jag gör något mer. Anledningen till att jag misstänkte förgasarna var att vi har borrat motorn till en större cylindervolym och därmed bör ju rimligtvis motorn kräva mer bensin. Det här är min första motor jag renoverar någorlunda på egen hand. Jag har haft mycket hjälp med renoveringen och hopmonteringen, och själva tändningen har jag inte haft alls att göra med själv, utan den ställde svärfar som pysslat med volvo sedan han var 15. I ingångsläget här hade jag ingen anledning tro att han gjort fel utan trodde hellre på för lite bensin från förgasarna. Självklart vet jag att det är viktigt att tändinställningen står helt rätt, och att alla kan göra fel, men det var inte det jag trodde från början. Nu ska jag ha semester en vecka, sen ska jag kolla vidare på tändinställningen. /Micke
  11. Vi valde att köra på en C-kam eftersom den var i fullgott skick. P-axeln som satt i marinmotorn var helt slut, lyftarna likaså. Har kollat runt och hört mig för, och de flesta verkar vara av åsikten att C och P är väldigt lika varandra. P ska väl ha något mer bottenvrid men C har väl istället lite mer på högre varv. Om man tittar på marinfirmor så marknadsför en jag har hittat C, medans KG marknadsför P. Ska kolla förtändningen så att den står rätt. En anledning till att jag funderade på någon annan förgasare var att det verkar finnas mer kunnigt folk på tex weber. Var i kontakt med Misab angående solexförgasarna, men de arbetade inte så mycket med solex. Dom kunde fixa fram munstycken, men jag har inte hunnit plocka ur munstyckena ännu, så jag vet inte vad jag har för storlek. Skickar med en bild på de gamla lyftarna, de var väl fina?
  12. Har byggt ny båtmotor baserat på en B20, som vi har borrat till 92 mm med nya B21E-kolvar (flat topp) I övrigt original motor med en biltopp av senare tappning (större ventilerna). Nu sitter dubbla solex 44 PAI som satt på gamla båtmotorn, men jag upplever inte att de fungerar något vidare. Tomgången är inga problem, fick justera in den bara. Låg fart upp till 2000 rpm inte heller något problem, motorn går bra. När jag däremot ska upp i plan storknar motorn om jag bara gasar. Jag måste pumpa med acc-pumpen flertalet gånger för att komma upp i plan, och väl där har inte motorn så mycket mer att ge. Låter också som att den missar då och då. Det kan ju bero på om vi fick förtändningen fel vid hopmonteringen, men det känns verkligen som att den får för lite bensin i högre fart. Bensinen är ny, bränsle vattenavskiljarfilter finns, elektrisk bränslepump som fungerar. Förgasarna är isärtagna och rengjorda i alla kanaler. Lönar det sig att byta munstycken i solexförgasarna eller ska jag byta till någon weberförgasare?
  13. Kul! Det är verkligen jättekul. Ett bra tips för att hålla reda på kardelerna (eller vad det nu heter) är att använda eltejp eller ståltråd där du vill att linan inte ska dela upp sig mer. Sen är det bara att kolla beskrivningar som finns och öva. Splitsar du nylonlina är det lätt att få ett slut, bara ta fram tändaren. Splitsar du naturfiber (hampa el liknande) måste du sy en avslutning. Finns lite korta beskrivningar på en av mina sidor http://rodemar.brfloke.se Gå in på den blå båten, sen splitsning så finns mina tips samlade. Att splitsa ihop linor eller göra öglor är mycket som att fläta baklänges, håll tungan rätt i munnen bara. När du är färdig är det bra att rulla splitsen ganska hårt mellan händerna så blir den så jämn som möjligt. Lycka till! /Micke
  14. Tror att jag har denna pump på bilden. Finns en packningssats att köpa på bla drevdelar.se har jag upptäckt, för ca 130 kr. Ska isär pumpen någon dag och kolla igenom allt ordentligt. Jag vet inte om jag håller med att de inte kostar så mycket, drevdelar tar väl ca 2000 kr för en ny pump som är kullagrad. Tack för svaren, ska definitivt kolla slitringen när jag kommer till båten nästa gång. /Micke
×
×
  • Skapa nytt...