PerWe 10 Postad 28 Juni , 2020 Har en Garmin Echomap 70dv i båten jag köpte för 2mån sedan. Igår när jag var ute i finvädret så la plottern av och gick inte att starta direkt då jag försökte. jag noterade att den mörkgrå konsolen bakom framrutan som plottern är inmonterad i var VÄLDIGT varm/het av solljuset, kan problemet vara värmerelaterat? är detta ngt som ngn annan upplevt? Senare gick plottern att starta igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 665 Postad 28 Juni , 2020 (redigerade) 1 timme sedan skrev PerWe: Har en Garmin Echomap 70dv i båten jag köpte för 2mån sedan. Igår när jag var ute i finvädret så la plottern av och gick inte att starta direkt då jag försökte. jag noterade att den mörkgrå konsolen bakom framrutan som plottern är inmonterad i var VÄLDIGT varm/het av solljuset, kan problemet vara värmerelaterat? är detta ngt som ngn annan upplevt? Senare gick plottern att starta igen. Det är temperaturen, jag misstänker att bildskärmen inte tål hur hög värme som helst, kan finnnas en skyddskrets som stänger av apparaten om det blir för varmt. Jag har en 52dv, det var varmt, men den och en annan plotter funkade som dom skulle i förrgår, däremot lade min surfplatta och min telefon av som jag lagt bredvid och sannolikt hade samma temperatur. Det står inte heller i din manual, under specifikationer, i vilket temperaturområde som den garanteras fungera. Chatta med supporten och fråga. https://support.garmin.com/sv-SE/?partNumber=010-01570-00&tab=topics Redigerad 28 Juni , 2020 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PerWe 10 Postad 11 Juli , 2020 2020-06-28 vid 12:27 skrev Georg_Ohm: Det är temperaturen, jag misstänker att bildskärmen inte tål hur hög värme som helst, kan finnnas en skyddskrets som stänger av apparaten om det blir för varmt. Jag har en 52dv, det var varmt, men den och en annan plotter funkade som dom skulle i förrgår, däremot lade min surfplatta och min telefon av som jag lagt bredvid och sannolikt hade samma temperatur. Det står inte heller i din manual, under specifikationer, i vilket temperaturområde som den garanteras fungera. Chatta med supporten och fråga. https://support.garmin.com/sv-SE/?partNumber=010-01570-00&tab=topics Tack för svar, Har kommit fram till att det är värmen som får den att lägga av, måste hitta på ngt för att konsolen inte ska dra åt sig så mkt värme. Kanske ändra den mörkgrå ytan till ngt ljusare eller ha ngt att täcka med då dagarna är som soligast/trevligast. Har nu ett nytt problem med EchoMap:en, skulle uppdatera mjukvaran pga att Activecaptain appen inte kunde hitta plottern, men efter uppdateringen är SOFTWARE MISSING det enda som kommer när jag startar den, har även försökt med tvingad uppdatering, det ser ut att fungera men efter ca 2-3min ser det ut som att plottern försöker starta/boota om med resultatet att startskärmen syns med infon SOFTWARE MISSING 😣 Uppdatering filen var den senast tänkbara nerladdade från Garmin och allt utfördes enligt instruktionerna. Ngn som varit med om ngt liknande på Garmin produkt? Och vad kan man göra åt det? Eller är enheten "rökt"? Ngn garanti finns ju inte kvar då den är ca 5år gammal Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 11 Juli , 2020 Haver några Garmin 120 o 128or. När solen värmt upp dom svartnar skärmen. Fixat med att sätt en pappskiva som skuggar dom. 128an till höger i bilden Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 011 Postad 11 Juli , 2020 Bedrövliga sommahetta... Snart är det höst, och allt blir normalt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser