Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Parca22

Simrad AP - letar ny plotter - kompabilitet

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har nyligen inköpt en båt med autopilot SIMRAD AP20,; en ny värld för mig då jag har haft en enkel rorkultspilot tidigare.

Jag letar samtidigt ny plotter, 7/9´. Har vana av Garmin då jag har en 720S i tiigare båt, men har egentligen ingen erfarenhet eller preferens av andra tillverkare.

Jag är svårt sugen på att införskaffa en plotter som jag kan styra min autopilot på. I första hand vill jag kunna hantera AP från plottern för att AP är placerad på ett ställe där det tar potentiellt dyrbara sekunder att nå den och sen tillbaka till styrplats. I andra hand tycket jag att tekniken i sig är fräck, och finns det möjlighet vill jag ha den 😎.

Kan  man dessutom ha funktionen att AP kan följa rutt inlagd i plottern så vore det fantastiskt.

Jag har bristande koll på SeaTalk och NMEA - förstår grunderna men har inte satt mig in i detta på riktigt. 

 

Jag vill gärna ha tips och råd i detta, och undanbeder mig därför vänligt men bestämt de kommentarer som ständigt återkommer i dylika trådar avseende tappad uppmärksamhet, bristande sjömanskap, lathet et.c. Jag är vuxen och både ser och förstår denna problematik.

Med vänlig hälsning 

Per

 

 

SIMRAD AP20.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Knepigt läge. Har inga bra råd egentligen. 

Ögnade snabbt igenom delar av en manual jag hittade på nätet och jag hittar ingenting om hur den ”pratar” med andra instrument förutom via ”NMEA” och det verkar inte vara NMEA 2000. Om det är bra eller dåligt vet jag inte riktigt men har för mig att de flesta plottrar som säljs idag i huvudsak använder 2000 och inte 0183. 
Jag valde AP av samma märke som plottern för att slippa att tillverkarna skyller på varandra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det känns lite knepigt. 

Jag har tillbringat timmar på Google, och hittat en engelsk manual som inte säger mer än att man kan koppla upp sig mot en GPS/Chartplotter. Märkligt nog återfinns inte ens AP20 på SIMRAD:s produktlista för autopiloter, så där fanns ingen hjälp att få...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Parca22:

Märkligt nog återfinns inte ens AP20 på SIMRAD:s produktlista för autopiloter, så där fanns ingen hjälp att få...

Förmodligen så gammal så den inte supportas längre. Brukar iofs gå ganska fort med elektronik, tyvärr. 
Gissar att du kommer behöva byta merparten av den gamla utrustningen om du vill få styrningen från plottern att funka. Eller så kör du med den gamla som får hålla kursen ”på egen hand”. Kan du inte flytta kontrollenheten så den sitter närmre styrplatsen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju en ganska gedigen konstruktion med flera enheter på flera platser, så att byta ut den är nog inget jag gör i första taget - jag har inte tummen centrerad i handflatan, men den sitter inte riktigt där den ska för att jag ska räknas som teknisk.. .  Dessutom är jag tämligen säker på att hustru och barn hellre spenderar de pengarna på roligare saker än att Pappa får en ny pilot ;)

Den fungerar ju dessutom alldeles utmärkt i funktionen, det är tillgängligheten och smidigheten jag vill åt. Alternativet är ju enkelt, att bara nyttja den när jag verkligen vet att jag kommer att ha gott om tid att hantera den trots sin nuvarande placering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Parca22:

Det är ju en ganska gedigen konstruktion med flera enheter på flera platser, så att byta ut den är nog inget jag gör i första taget

Nä, men det borde gå att flytta kontrollenheten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Det finns omvandlare mellan NMEA 0183 och NMEA 2000 åt båda håll. Omvandlare

Hälsningar Ove

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev ChristerN:

Nä, men det borde gå att flytta kontrollenheten. 

Sant, såklart, men jag har inget bra ställe att flytta den till, tyvärr. Den sitter ovanför nedgångsluckan nu, och den är på tok för stor och klumpig för att sättas på den rattpiedestal där jag också har plotter - därav min vilja att kunna styra den från plottern. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Ove-T:

Det finns omvandlare mellan NMEA 0183 och NMEA 2000 åt båda håll. Omvandlare

Tack för länken, jag ska kika på detta. De flesta nya plottrar har minst 1 x NMEA0183, så det borde inte behövas. Jag får väl prova mig fram - det jag egentligen undrar är ju inte huruvida de kan kopplas ihop rent fysiskt, utan om jag kommer att kunna styra piloten med hjälp av plottern. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan koppla ihop den med nema så du kan köra efter en rutt, men den går inte att styra med plottern. Bör finnas ingång för joystick så du kan ändra kurs vid ratten om du vill. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-06-28 vid 17:06 skrev snilsson:

Du kan koppla ihop den med nema så du kan köra efter en rutt, men den går inte att styra med plottern. Bör finnas ingång för joystick så du kan ändra kurs vid ratten om du vill. 

Jag misstänker att du inte kommer att följa rutt om ens "go to waypoint". 

Om du googlar lite om ämnet så ser det ut som ingen lyckats...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har googlat loss, men inte funnit något matnyttigt tyvärr - därför jag vänder mig till forumet!

Låter surt att det ev inte funkar, men då får det vara så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Parca22:

Hej, jag har googlat loss, men inte funnit något matnyttigt tyvärr - därför jag vänder mig till forumet!

Låter surt att det ev inte funkar, men då får det vara så.

Då har du Googlat för dåligt....

(bifogar pdf med manualen)

 

Det finns både in- och utgång för NMEA 0183 i styrdatorn. Beroende på modell så är det enstaka eller flera.

Väldigt omständig manual men om du skaffar en plotter med 0183 så är det ju bara att koppla ihop o börja konfigurera. NMEA 2000 har fördelen med att det är mycket enklare plug-and-play men nu äger du en 0183-pilot så det är bara att bita ihop o börja läsa i manualen.

 

Lycka till!

 

Autopilot_ap20_manual.pdf

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...