Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Huggeoo

Elmotor som släpgenerator?

Rekommendera Poster

Halloj! 

Har en tanke på att utrusta min segelbåt med någon form av släpgenerator för att täcka energibehovet under hösten (alternativt längre molnperioder). Har spanat in watt&sea släpgenerator och idén är högintressant men känns orimligt att lägga nästan 30 000 på lite el. 

 

Har därför kommit fram till att man borde kunna få ut en del ström från en elutombordare som får släpa i vattnet. Jag resonerar som så att jag borde kunna koppla den till min solcellsregulator. Såg dock i en annan tråd att detta avråddes. Regulatorn som jag har tål 75v/10amp och det bör räcka mer än väl anser jag. Är det något annat i regulatorn som gör att detta inte fungerar? 

 

Utöver det, är jag helt ute och cyklar med min idé om att bygga om elmotorn? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Klart att det funkar, men jag tror inte att det blir så effektivt, det är ju likströmsmotorer i elutombordarna, du bör ju ha en växelströmsgenerator. Har du tänkt att koppla en sådan på propelleraxeln? Rent teoretiskt är ju elmotorer och generatorer samma slags elektriska maskin, men i praktiken är det annorlunda.

Eller varför inte några kvadratmeter med solcellspaneler?

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte så många förbrukare på båten så att så länge den ger ca 2 amp så är jag nöjd. Vad gäller solpaneler så har jag det och det duger på sommaren men under höst och vår är den ofta inte tillräcklig Med tanke på vädret. 

 

Att koppla till propelleraxeln är lönlöst då propellern inte roterar vid segling.

 

Har haft tanke på att bygga ett drev att installera under båten men det blir ett alldeles för stort ingrepp för ett experiment. 

 

Om jag ska förstå ditt svar rätt så borde jag alltså inte gå på det spåret? Vet du  om det skulle gå att koppla in en likströmsgenerator/växelströmsgenerator i regulatorn för solpanelen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag skulle nog vilja påstå att försöket med elektrisk utombordare som släpgenerator är dömt att misslyckas.

 

Dels kommer propellern att snurra tämligen långsamt, och en likströmsmotor måste upp i varv för att det skall "bli något". Finns en anledning till att man inte har likströmsgeneratorer i bilar numera - de laddade nästan ingenting på tomgång.

Och så snart den belastas (dvs börjar lämna laddström) kommer den gå tyngre då strömuttaget bromsar motorn. Då går den ännu långsammare och propellern får oerhört mycket "slirning" i sin koppling till vattnet och blir ännu mer ineffektiv.....

 

Det som skulle kunna fungera är det som @Georg_Ohm redan varit inne på - en växelströmsgenerator och då på en propeller anpassad för ändamålet. Ofta en generator med många fler poler per varv än en "vanlig", dvs som ger fler perioder per varv (samma princip som stora vindkraftverk utan växel). Sedan en regulator på det som likriktar men även reglerar både spänning och begränsar strömmen som funktion av rotationen, för att upprätthålla så optimal rotationshastighet som möjligt även när man seglar sakta.

 

Det finns nog en anledning till att en fungerande släpgenerator är dyr. Och nej, du kan vanligen inte koppla in en växelströmsgenerator till solpanelsregulatorn.Och även om den har någon form av likritardiod på ingången så reglerar den inte strömmen på det sätt som behövs.

 

Du skriver inte hur mycket solpaneler du har, men för att få motsvarande energi som 2A (under den tid du seglar) behöver du inte så mycket, ens vår och höst. De laddar ju även när du ligger i hamn.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Huggeo:

Om jag ska förstå ditt svar rätt så borde jag alltså inte gå på det spåret?

Jag tror att @Georg_Ohm menar att det är bättre att öka mängden solceller och det tror jag också, men samtidigt måste man öka batteribanken så att man blir uthållig när solen gömmer sig bakom molnen.

 

Hur många dagars segling i mulet väder vill du klara?

Ett 80 Ah batteri ger dig drygt ett dygn ombord om du har en kompressor-kyl/-kylväska (inte en kylväska med peltierelement).

 

Jag har läst om el-utombordare som generator, men minns inte var.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-06-25 vid 13:53 skrev Georg_Ohm:

Det är ju likströmsmotorer i utombordarna

Men är det verkligen så. Jag skulle gissa på asynkronmotor med frekvensstyrning som i min bortlösa skruvdragare. Men det gör det ju inte enklare att generera ström precis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev guestsson:

Men är det verkligen så. Jag skulle gissa på asynkronmotor med frekvensstyrning som i min bortlösa skruvdragare. Men det gör det ju inte enklare att generera ström precis.

Det är vanligen en simpel likströmsmotor, med deluttag på lindningen för olika kraft/hastighet. I handtaget sitter sedan "bara" en enkel vridomkopplare.

 

Här tog jag t ex två MinnKota och kopplade polvända till varandra för att göra en tyst utanpåliggande akterpropeller: http://www.nbmarine.se/870bygge/akterprop/akterprop.html

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har idag en panel på 50w och ska jag sätta på fler så blir det väldigt bökigt ombord. Seglar vega så det finns inte överdrivet mycket plats att sätta fler paneler på. Har heller inte så mycket plats att utöka batteribanken men mina 75 ah räcker ca 36 - 48 timmar om vädret är mulet. 

 

Saken är att på hösten seglar jag ofta till rätt sent och med färre soltimmar + att dirselvärmaren får gå lite så tar strömmen gärna slut. Idén om att kunna ha fullt batteri tills att man kommer i hamn är helt klart lockande. 

 

Ska lägga till att det är mer idén på en släpgenerator som lockar mer än det faktiska behovet. Har läst på olika forum om folk som byggt sina egna för en spottstyver men då genom att fästa en propeller pp en lina som går till en generator ombord. 

 

Just denna lösning tilltalar inte mig så mycket utan någon egenbyggd variant som watt&sea åstadkommit tilltalar mer då det är mindre bök och mindre skrymmande. 

 

Tackar ödmjukast för svaren i tråden hittills! 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Mackey:

Snyggt och rätt billigt.

Räcker en hästkraft?

Nej, inte mycket på en så stor båt. Fungerade bara när det inte blåste så mycket.

Sleipner kom senare med en 125mm-trumma så jag bytte arrangemanget till en SP40 på 3hk. Och byggde tillbaks ena motorn med skaft igen, som sedan dess fått tjänstgöra på gummibåten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En växelströmsgenerator, en rostfri rörstump (cirka en meter lång tror jag), en lina/vajer och en lagom stor propeller (ganska liten med liten stigning) borde räcka.

  1. Fäst generatorn i tex. den aktre pulpiten.
  2. Fäst propellern på röret. Röret stabiliserar propellern.
  3. Montera ihop röret och generatorn med lina/vajer.
  4. Koppla det elektriska.
  5. Segla
  6. Släng i propellern när det behövs el.

 

Tillägg: Såg nu att du redan skrivit att du inte vill ha denna lösning. 😟

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mackey:

En växelströmsgenerator, en rostfri rörstump (cirka en meter lång tror jag), en lina/vajer och en lagom stor propeller (ganska liten med liten stigning) borde räcka.

  1. Fäst generatorn i tex. den aktre pulpiten.
  2. Fäst propellern på röret. Röret stabiliserar propellern.
  3. Montera ihop röret och generatorn med lina/vajer.
  4. Koppla det elektriska.
  5. Segla
  6. Släng i propellern när det behövs el.

 

Tillägg: Såg nu att du redan skrivit att du inte vill ha denna lösning. 😟

Det finns även de som monterat en remskiva på propelleraxeln och en växelströmsgenerator bredvid, som drivs av en traditionell kilrem. Men då funkar det inte med en ihopfällbar propeller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...