Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Huggeoo

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    5
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Huggeoo

  • Placering
    Kadett
  1. Ja, när jag fyllde på så fyllde jag tills den visade fullt, körde runt lite och fyllde på igen. Har kollat både innan och efter körning sedan dess och den visar på fullt
  2. Måste kolla här innan jag gör något dumt på prov bara. Har en md6a vp. Har precis bytt olja, sög så torrt man kan med pump innan byte. Fick i ca 2 l i motorn när oljestickan visade på fullt. Konstigt tyckte jag efter som motor ink filter ska rymma 3 l. Varför det stör mig är för att oljelampan går igång efter att jag kört motorn ett tag i platt sjö och ganska så omgående när det skumpar lite. Min känsla är därför att det är för lite olja i motorn. Ska jag fylla på mer olja och se om det löser sig eller fortsätta felsöka?
  3. Jag har idag en panel på 50w och ska jag sätta på fler så blir det väldigt bökigt ombord. Seglar vega så det finns inte överdrivet mycket plats att sätta fler paneler på. Har heller inte så mycket plats att utöka batteribanken men mina 75 ah räcker ca 36 - 48 timmar om vädret är mulet. Saken är att på hösten seglar jag ofta till rätt sent och med färre soltimmar + att dirselvärmaren får gå lite så tar strömmen gärna slut. Idén om att kunna ha fullt batteri tills att man kommer i hamn är helt klart lockande. Ska lägga till att det är mer idén på en släpgenerator som lockar mer än det faktiska behovet. Har läst på olika forum om folk som byggt sina egna för en spottstyver men då genom att fästa en propeller pp en lina som går till en generator ombord. Just denna lösning tilltalar inte mig så mycket utan någon egenbyggd variant som watt&sea åstadkommit tilltalar mer då det är mindre bök och mindre skrymmande. Tackar ödmjukast för svaren i tråden hittills!
  4. Halloj! Har en tanke på att utrusta min segelbåt med någon form av släpgenerator för att täcka energibehovet under hösten (alternativt längre molnperioder). Har spanat in watt&sea släpgenerator och idén är högintressant men känns orimligt att lägga nästan 30 000 på lite el. Har därför kommit fram till att man borde kunna få ut en del ström från en elutombordare som får släpa i vattnet. Jag resonerar som så att jag borde kunna koppla den till min solcellsregulator. Såg dock i en annan tråd att detta avråddes. Regulatorn som jag har tål 75v/10amp och det bör räcka mer än väl anser jag. Är det något annat i regulatorn som gör att detta inte fungerar? Utöver det, är jag helt ute och cyklar med min idé om att bygga om elmotorn?
  5. Hej! Har letat svar lite överallt så provar även här. Min vp md6a startar och går som den ska, dock så lyser oljelampan på låga varvtal. Efter lite sökande så hittade jag ett tips på vegaklubben att man kan behöva byta styrbrickan i plast (det står bricka så får anta att det är styrbrickan) i transmissionskåpan. Problemet är att styrbrickan finns inte att köpa någonstans då den utgått ur vps sortiment. Är det någon som har erfarenhet eller kunskap om detta och vet om man kan sätta en vanlig bricka i samma storlek där styrbrickan sitter? Väldigt tacksam för svar! TT95.pdf
×
×
  • Skapa nytt...