Jump to content
Saturday 15 May 2021
rool

Ljudande summer och hög temp trots byte av limpor och knän

Recommended Posts

Jag har nyligen bytt limpor och knän på båda motorerna, varav den ena gav ifrån sig ett fast pipande ljud när man belastat motorn för mycket. Limpor och knän var mycket slitna så dessa är nu bytta. Kört ca 10-15 nm utan problem i lugn fart (temp upp till ca 160grader på ena motorn) men när jag låg på ca 23-24 knop hem i söndags gick mätaren först ner till ca 130grader och höll sig där men när jag sedan slog av på farten började en summer ljuda med fast ljud och tempmätaren gick upp till strax över 170grader på babord motor. 

 

Vad kan detta vara? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Utgår ifrån att dina tempangivelser är Farenheit 170 Farenheit = 76 Celcius - annars har maskinen kokat rejält. Kan inte summern indikera annat fel, t ex drevoljenivån?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Korrekt, fel av mig, givetvis farenheit:)

men jag tror inte det har med oljenivå etc att göra, behållaren är full och summern slutar efter att motorn varit avstängd ett tag.....

är 170 fsrenheit ändå för mycket?

den andra motorn går som högst till ca 120-130.

7C0996CF-3F8D-4E55-BE8B-5A9EE16B7684.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Summern skall om jag inte minns fel hojta till först kring 90 grader så kanske kan vara givaren till summern som spökar? Kollat/ kokat termostaterna för att kolla när dom öppnar?

Edited by Fredric_sthlm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Termostaterna är nya för 2 år sedan, så borde vara ok med dom.

Märkligt att det är samma sida som varnar trots att jag bytt limpor och knän...

 

Kandke är någon givare etc som spökar som du skriver?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Suddigt inlägg... Vad är det för motor?? Tar för givet att d är sjövattenkylda snurror? Har du känt på limporna under drift för att känna skillnader i temperatur för att utesluta felaktiga värden på instrumenten? Är alla impellrar ok efter byte? 

 

 

mvh,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du har ju två oberoende system, typ givare med instrument. 

 

Jorden / minus är gemensam för båda motorerna. 

 

Om givarna bara har en anslutning vardera, så förläng kablarna och koppla tillfälligt vänster motors givare till höger tempinstrument och tvärt om för höger givare. 

 

Flyttar "felet" till andra instrumentet? 

Om inte så är det fel i instrument eller larm. 

 

Flyttar det så är det endera givare eller motorrelaterat. 

 

Ja, givetvis kan du börja med att byta plats på givarna.... 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är Mercruiser 4.3 MPI.

sjövattenkylt system.

 

Impeller är inte bytt, och jag har inte hunnit känna på limpor och knän ännu då detta upptäcktes i söndags efter en helg ute.

Jag skall testa att byta plats på givarna och se om det händer något, och även försöka köra och känna om det blir skillnad på värmen på båda sidorna.

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 timmar sedan skrev rool:

Det är Mercruiser 4.3 MPI.

sjövattenkylt system.

 

Impeller är inte bytt, och jag har inte hunnit känna på limpor och knän ännu då detta upptäcktes i söndags efter en helg ute.

Jag skall testa att byta plats på givarna och se om det händer något, och även försöka köra och känna om det blir skillnad på värmen på båda sidorna.

Byt / kolla Impeller på båda motorerna ifall de är gamla eller du är osäker på skick. Det kanske inte är relaterat till detta problemet (kan ju vara givare / instrument etc. som spökar) men det är en förebyggande åtgärd mot problem längre fram. Överhettning kan skada en motor rejält och det kan gå fort

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har försökt hitta info om vart impellern sitter på min motor men det råder oklarhet...vissa säger att den sitter i drevet medan andra säger i motorn...

Någon som vet?

Mercruiser 4.3 MPI, Alpha One-drev, sjövattenkyld.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Googla:

 

Mercruiser 4.3 MPI, Alpha One-drev impeller

 

Välj t ex Drevman.se

 

Där har du guide med bilder.... 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den sitter nere till vänster på motorn (sett framifrån) om du söker så hittar du inlägg här hur du byter den (obs! gäller sötvattenkyld om du har ett vattenintag i botten på båten så är det samma för din motor). i drevet sitter en impeller oxå, men den levererar inte nog med vatten för motorn så den är blockerad i skölden. 

Vissa säger att det är svårt att byta impeller men för mig tog det under 2h, det som tog mest tid var att få ut dem gamla ur pumphuset. 

Edited by gusvo085
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy