Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
pseudonym

Det enkla båtlivet

Rekommendera Poster

Vill bara slå ett slag för det enkla som inte behöver betyda dyrt. Gick ju på båtmässan och kikade på båtar och tillbehör som alla andra gör. På jolleavdelningen såg jag en intressant liten båt som heter Weta trimaran, denna betingar dock ett pris på 150,000:- vilket inte ligger i kategorin billigt i denna storleksklassen på båt som då är 4,5 meter lång/kort.

Började därefter söka begagnat på Blocket och fann till slut ett intressant objekt för 10,500:- som tilltalade mig starkt. Båten heter Supernova och konstruerades av en dansk vid namn Ib Pors Nielsen. Han var tidigare pilot inom SAS och hade ett starkt seglingsintresse på sin fritid. Han konstruerade flera typer där den största var på 30 fot och hette Fleuret. Den var till nöds övernattningsbar och trailerbar med sin specialvagn för ändamålet.

Tillbaka till min båt då som hade legat i en trädgård under en gran i över två år så den var grön av mossa och barr och såg väl mest ut som nåt som kunde förpassas till en container. Men köpet genomfördes på plats och den hämtades efter ett par dagar med en skåpbil.
Väl hemma fick den ligga tills det blev något varmare i luften för att kunna göra någon kraftigare rengöring. Under all smuts låg där en liten jolle med tre skrov som såg ut att vilja komma ut på vattnet igen för att ge seglingsglädje till någon (mig).

Vid genomgång av alla delar såg det ut att fattas ett antal låsklips som då behövs för att låsa fast skroven mot den trampolin som sammanbinder skroven till att bli en farkost på 3,2 meters bredd.

Vid en noggrannare kontroll kunde jag finna nio av tio låsbleck så endast ett fick tillverkas för att kunna sätta ihop jollen. Sedan har alla linor och fall bytts ut till modernare material, även de krängband som satt på trampolinen byttes ut och så även de block som var så slitna att de ändå skulle ställt till med problem eller haveri.

Nu är då jollen färdig och den första testseglingen är avklarad med gott resultat. Vid en medelvind på runt 5,5 m/sek så toppade båten 8,7 knop vilket ändå får ses med gamla originalsegel från tidigt 80-tal som helt okej i sammanhanget. Nya segel har jag fått några olika offerter på så beslut om vem som får sy upp tas under hösten. Men prisskillnad mellan 9300:- och 15,500:- för samma dukkvalitet gör ju valet ganska enkelt. Och då pratar vi om enkla segel i Dacron och inga extrema dukar eller laminatsegel även om de kanske skulle kunna ge nån halv knop till.

Sommarens utmaning kommer att bli lite äventyrliga utflykter med båten på en specialbyggd vagn som just nu är under ombyggnad från att ha varit en husvagn till att bli en vagn som passar denna jollen perfekt men ändå går att använda för andra transporter till nöds. 
Som motor när vinden dör ut och man behöver ta sig hemåt hamnen eller är ute på okända vatten och man inte kan eller vågar susa in i en gästhamn med fulla segel i tio knop så valde jag den handvevade något udda skapelsen som går under namnet ”Free Wheeling” som enkelt hängs över det fäste jag tillverkade just för detta ändamålet. Man ska under ganska lugna förhållanden kunna komma upp i farter runt 3-4 knop om man ser de filmer på Youtube som finns där om man söker.

Lägger här upp några bilder på jollen så länge.

1CE161E3-F240-48CB-B5A2-2666320E4F5A.jpeg

F4462A2A-B168-4B0A-8490-48AE8155EF9A.jpeg

2C83D5E7-15F0-42C0-8659-2C7BEFA3DCEF.jpeg

6B8AF567-7D7C-45B5-AB5D-9AAF2D0B9A9E.jpeg

8BAE57CC-C943-4A0A-9A6D-E7C44A0ACD24.jpeg

  • Gilla 8

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev pseudonym:

Under all smuts låg där en liten jolle med tre skrov som såg ut att vilja komma ut på vattnet igen för att ge seglingsglädje till någon (mig).

Med tanke på hur den ser ut nu har du gjort ett rejält lyckat hästjobb. På bilderna ser den flång ny ut!

Skall bli intressant att höra hur handjagaren fungerar när du testat den.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att "Free Wheeling" är en kul och bra idé, särskilt på segeljollar som har roder. Det jag inte gillade, var tanken att man skulle veva och styra samtidigt. Men kan man fixera handjagaren och styra med rodret, så funkar det säkert toppen, särskilt på en trimaran. Vill även lyfta fram Tornado katamaran som ett annat billigt och roligt alternativ.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den är fixerad så man har en hand att hålla rodret med och veva med den andra men sen är det stopp. På en trimaran om man är ensam är det nästintill omöjligt att sitta på kanten och paddla och styra samtidigt.

368E22B4-6D5F-4701-9DA6-7E61E866DC89.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer du att behålla den roliga färgsättningen även på de nya seglen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett alternativ som enkel båt är ju jollar. Dinghy-sailing verkar vara större i England än här. Ett trevligt alternativ till kajak, om man gillar att segla. Kan man dessutom ha dem på trailer så är det ju toppen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev MarkusF:

Ett alternativ som enkel båt är ju jollar. Dinghy-sailing verkar vara större i England än här. Ett trevligt alternativ till kajak, om man gillar att segla. Kan man dessutom ha dem på trailer så är det ju toppen.

Denna trimaranen kan nog klassificeras som en jolle då vikten ligger på 92 kg och den går att frakta på biltaket. Med centerbord, roder och segel i skuffen så klarar man sig under 75 kg på taket.

25412F9B-9D2F-4AF7-859F-0AE6F0FC4A24.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Dava:

Kommer du att behålla den roliga färgsättningen även på de nya seglen?

Har inte funderar så långt än.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Riktigt häftigt tycker jag! 
Kul att hitta ett prisvärt "lik" som med om det var enkla eller anletets svett arbete - vilket egentligen inte spelar så stor roll - det är ju ett nöje både att göra iordning och att leka med - skapade viss vill ha känsla hos mig! :)👍

 

Det enda som jag inte var så imponerad av var ju vevmanicken - men jag förstår tanken och smälter jag det så är det säkert helt rätt det oxå :D

 

Segelmässigt på så små segel gör det nog inte så stor skillnad mellan dacron och dyrare material. När jag beställde fock till min båt (40 fot) så sa flera segelmakare att det ska vara dyrare material än dacron då det är ett stort segel och en tung båt = mycket krafter. Redan på 35 fot hade man med gott resultat kunnat titta på dacron - så för din båt är det ju en "nobrainer" att ha dacron. Enda anöedningen till kolsegel är väl vikten - om den är märkbar på den storleken av segel. 

 

Återkom med fler bilder på lekandet! 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev RikardE:

Riktigt häftigt tycker jag! 
Kul att hitta ett prisvärt "lik" som med om det var enkla eller anletets svett arbete - vilket egentligen inte spelar så stor roll - det är ju ett nöje både att göra iordning och att leka med - skapade viss vill ha känsla hos mig! :)👍

 

Det enda som jag inte var så imponerad av var ju vevmanicken - men jag förstår tanken och smälter jag det så är det säkert helt rätt det oxå :D

 

Segelmässigt på så små segel gör det nog inte så stor skillnad mellan dacron och dyrare material. När jag beställde fock till min båt (40 fot) så sa flera segelmakare att det ska vara dyrare material än dacron då det är ett stort segel och en tung båt = mycket krafter. Redan på 35 fot hade man med gott resultat kunnat titta på dacron - så för din båt är det ju en "nobrainer" att ha dacron. Enda anöedningen till kolsegel är väl vikten - om den är märkbar på den storleken av segel. 

 

Återkom med fler bilder på lekandet! 

Ju större segelyta det handlar om så är det formstabiliteten som är det avgörande för livslängden. Man kan ju bara få ut ett visst antal Mil ur ett segel relativt hur hårt man använder det. Mer bilder och film kommer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och bygget av en båtvagn fortsätter. Det var ju tidigare en husvagn så med bara ramen så kan man bygga lite som man vill eller på känsla iallafall. Är snart klar med ljusrampen, ska bara svetsa dit ett par fästöron för bultar. Sedan blir det att passa in formplyfaskivor och kanta dom med de aluminiumskenor som ligger utlagda i den tänkta ramen. Fästen till skärmar och aluminiumskenor utanför skärmarna som skydd. Och en registreringsbesiktning på det så kan den rulla efter det.

1146DDCE-7E45-4DDF-9B41-FE94A8208E2A.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och bygget av en anpassad vagn fortskrider. Fördelen med ett större lågbyggt flak blir att man kan slå upp ett tält på ytan så man ligger torrt.

DA36FF2A-1180-4CDC-9AD8-FAEF2AAA30D0.jpeg

6F05FAA5-7457-4CF6-994F-76D70176D02D.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var ute i söndags igen och med cirka 6-7 m/sek så toppade båten 11 knop som bäst men det finns nog några knop till att klämma ut. Testade mest trim och lite kryssvinklar hur man ska placera kroppsvikten bäst för fart utan att sidoskrovet eller nosen skär ner för mycket i en slör. Har nu införskaffat en fjärr till min GoPro så jag kan filma under segling. Kommer att lägga ut några filmer här sedan.

49CE0116-1E9F-4A17-913C-77CA508D5CFC.jpeg

B6DD5ED4-BEB4-4CDC-AA9D-E0F95E7D5181.jpeg

709B3DBC-6BAC-4028-B10A-04E78671BC05.jpeg

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-06-24 vid 21:10 skrev Dava:

Är det du som säljer eller är detta en chans för fler att prova det enkla båtlivet: Supernova blocket 20 000 kr

Nej inte min båt, den får någon annan ha kul med.😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev pseudonym:

Nej inte min båt, den får någon annan ha kul med.😀

Eller så kan du ha dubbelt så kul! 😂

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byta namn på tåden till "Det dubbla båtlivet"? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev McLasse:

Skulle varit väldigt kul att rejsa runt med en sådan men tyvärr kan jag inte riktigt motivera det då vi redan har 6 jollar och en storbåt 😒...

Man blir inte lyckligare av fler prylar, men av livskvalitét och det är en prioriteringsfråga vad man vill lägga krutet på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev pseudonym:

Man blir inte lyckligare av fler prylar, men av livskvalitét och det är en prioriteringsfråga vad man vill lägga krutet på.

Grejen är att alla våra båtar används (kanske inte alla samtidigt) och ger livskvalitet i stora mått. 

Jag har bara blivit så inspirerad av båttypen när jag läst dina inlägg och när inspirationen flödar så...ja... 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev McLasse:

Grejen är att alla våra båtar används (kanske inte alla samtidigt) och ger livskvalitet i stora mått. 

Jag har bara blivit så inspirerad av båttypen när jag läst dina inlägg och när inspirationen flödar så...ja... 😀

En trimaran är på många sätt bättre än både enskrovs jolle och katamaran, den går aldrig upp på ett skrov som en katta  gör innan den slår runt. Trimaran är nästan alltid enklare att vända rätt. En enskrovare slår oftast runt av de tre typerna. Farten är kanske något högre på en extrem katta men då får man ju ändå hänga i trapetsen som en apa, en trimaran seglas nästan lika torrt och bekvämt som en storbåt. Jag har en fotbrunn i mittskrovet som gör att jag kan sitta normalt utan att behöva ligga längs med trampolinen. Hanterbarheten att bygga upp och ta ner gör man enkelt ensam, sidoskroven väger 7 kg styck, mittskrovet ca, 40 kg och trampolinen runt 25. Masten reser man själv den med. Bärigheten är maxad till 160 kg men bäst går den med 120 kg. En i allt perfekt jolle att lägga på biltaket eller lämplig kärra. Sedan kan man ju ta ett tält med dig i bagaget och åka på utflykt/äventyr nu när allt annat har avstannat. En gräsplätt hittar man på varje camping eller skogsdunge vid en sjö. Prova innan du blir för gammal, (jag är 57 år ung).ja Jag har den på jolleplan i Björlanda kile om du vill prova treskrovsjolle?

Redigerad av pseudonym
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev pseudonym:

Prova innan du blir för gammal, (jag är 57 år ung).ja Jag har den på jolleplan i Björlanda kile om du vill prova treskrovsjolle?

Två år till för mig så är vi lika unga.

Tack för erbjudandet! Det hade varit sjukt kul att testa!

I Björlanda-Kile är jag ibland (torsdags tävlingar) och gastar på svågerns båt. Vi seglar hellre än bra. Men det är kul och man får segla och man är lycklig(are) när man seglar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev McLasse:

Två år till för mig så är vi lika unga.

Tack för erbjudandet! Det hade varit sjukt kul att testa!

I Björlanda-Kile är jag ibland (torsdags tävlingar) och gastar på svågerns båt. Vi seglar hellre än bra. Men det är kul och man får segla och man är lycklig(are) när man seglar.

Jag skickar mitt nummer på PM så kan du höra av dig när det passar.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nya segel beställda så får vi se vad det ger. Tror inte att nån extremduk eller laminat ger högre fart på så små ytor som dessa segel är. Formstabiliteten är tillräcklig med Dacron ändå.
Beställt från Boding denna gången då de hade möjlighet att leverera med kort leveranstid mitt i sommaren (3-5 veckor), dessutom så har de mätt och fotograferat de gamla seglen på plats och tagit del av information gällande klassregler av båttypen. Så nu blir det nog till att segla Tjörn Runt i cruisingklassen då det inte finns något SRS-tal på Supernovan och jag inte vill ta ut ett mätbrev bara för någon enstaka kappsegling per år.

Priset blev inte så fasligt dyrt heller, strax under 12’ för bägge seglen tycker jag är hyffsat ok även om jag kunde sparat ytterligare 2 papp om jag beställt från Ungern.

 

1. Storsegel Dacron Specifikation Yta: 8m2
Duk: Dacron CMT 247gsm Skärning: Crosscut
Inkl. 4st fullattor, replik i mastlik eller travare, beslag vid fullattor, 1st rev, segel nr. + logo, säck Trim: tell-tales, trimlina i akter- och bomlik, cunningham, kontrastband.


2. Fock Dacron Specifikation YTA: 4m2
Duk: Dacron 217gsm Skärning: Crosscut
Inkl.: 1st topplatta, siktruta, Clewboard, trimlina i akter- och underlik, tell-tales, plasthakar och wire i förlik, kontrastband, fönster vid nedre tell-tales, segelsäck.

88ABFFF3-25EA-41DF-B821-979D6735221F.png

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väntar fortfarande på mina segel. Leverans var lovad 3-5 veckor efter beställning och den gjordes 28/6 så nu är det två månader sedan. Men jag hänger inte läpp för det då de gamla seglen från tidigt 80-tal hänger med än. 

E3E90C90-77BC-4D8F-96E0-FC5E25429695.jpeg

1C569FBB-003D-4BDA-A45F-D4A32E8EC553.jpeg

E7A2DBEE-F422-49DB-B489-DC3766D1D974.jpeg

670853D5-5C60-4066-9708-7D948DAC024F.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev pseudonym:

Väntar fortfarande på mina segel. Leverans var lovad 3-5 veckor efter beställning och den gjordes 28/6 så nu är det två månader sedan.

 

Trist ändå när det var det som avgjorde valet av leverantör..

 

Kul att du är ute och rapporterar lite här på forumet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så kom dom då äntligen. Nya tyg till liten båt kostade nästan lika mycket som jag gav för båten. Får bli provsegling i nästa vecka då helgen blir fylld med arbete istället så man kan betala tyget.🙂

B04B0F5B-592B-4CB6-8ABB-970868317227.jpeg

66D5D06B-27B1-449F-8CB7-0A6883752F8F.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bild på lite torrsegling, och på en nyinköpt PLB också.

En PLB ger en extra säkerhet om allt annat skulle skita sig, då kan man ju iallafall påkalla lite uppmärksamhet åtminstone.

4938C8F3-F05D-4203-8860-AD4FE8D79207.jpeg

F8DF86D2-F774-4ECD-9E76-5E1FE8FF282B.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu även lämnat in en helt ny oseglad gennaker jag dock har haft liggandes sedan 2013 till Lundh Sails för att sy om den och göra den lite mindre så den passar till Supernovan på bästa sätt.

Den är nu 7 meter i förliket och kanske 5 i akter och 3,5 i underliket. Ska nog kapas ner till ungefär 12 nånstans för att vara användbar. Focken idag är kanske 4-4,5 m2 och storen är väl 8-8,5 så 12 m2 till i lättvind gör nog susen. Ett nytt fallblock ska monteras imorgon så har man iallafall startat säsongen.

9013ABF4-96DE-49A2-B2EF-F99353B9B32B.jpeg

86067C53-5379-40A1-9998-E5F26949FDF9.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...