Gå till innehåll
lördag 09 november 2024
RydsRydo

Montering AQ 250(?) drev

Rekommendera Poster

Precis köpt min första motorbåt i tron om att det var en Volvo AQ130 med 270-drev på. Efter att ha krånglat en del med att demontera drevet för att byta bälgar har jag insett att det inte rör sig om ett 270-drev utan möjligen 250. Förutom de vanliga upphängningstapparna som ska drivas ut för att få av drevet fanns nämligen två tappar till längre in och ovanför som var fästa i en gaffel som utgör lyftanordningen. Då dessa sitter bakom styrkåpan krävdes det en del pill för att få ur dem och jag börjar därför känna mig svettig över hur jag ska få dit dem igen. Det finns inte en chans i världen att jag ska komma åt med händerna där inne med resten av drevet på plats. 

Är det någon som har tips om hur jag bör gå till väga? Finns det någon som sitter på en instruktionsbok eller verkstadshandbok för 250-drev så jag kan bekräfta att det är ett sådant det rör sig om? Har förstått att 250 är rätt ovanliga och det enda jag kan hitta när jag googlar är att handböcker går att köpa från volvo penta men jag vill gärna veta att det är rätt innan jag slänger iväg 400 spänn på det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

https://www.boatinfo.no/lib/library.html

Men i min värld så ser det lika ut på 200-280 drev.

Det är inte så att du har någon variant av powertrim, fanns ju på en del fast inte så vanligt. Och hur det ser ut vet i f...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev RydsRydo:

Precis köpt min första motorbåt i tron om att det var en Volvo AQ130 med 270-drev på. Efter att ha krånglat en del med att demontera drevet för att byta bälgar har jag insett att det inte rör sig om ett 270-drev utan möjligen 250. Förutom de vanliga upphängningstapparna som ska drivas ut för att få av drevet fanns nämligen två tappar till längre in och ovanför som var fästa i en gaffel som utgör lyftanordningen. Då dessa sitter bakom styrkåpan krävdes det en del pill för att få ur dem och jag börjar därför känna mig svettig över hur jag ska få dit dem igen. Det finns inte en chans i världen att jag ska komma åt med händerna där inne med resten av drevet på plats. 

Är det någon som har tips om hur jag bör gå till väga? Finns det någon som sitter på en instruktionsbok eller verkstadshandbok för 250-drev så jag kan bekräfta att det är ett sådant det rör sig om? Har förstått att 250 är rätt ovanliga och det enda jag kan hitta när jag googlar är att handböcker går att köpa från volvo penta men jag vill gärna veta att det är rätt innan jag slänger iväg 400 spänn på det.

Det är ett 270T du har. 250 och 270- drev ser precis likadana ut. Skillnaden är att 250 har rakskurna kuggar i undre växeln, och 279 har spiralskurna.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fantastiskt! Har läst in mig på 270T nu och känner mig mycket lugnare. Stort tack för hjälpen! 

Känns tryggt att veta att det finns mängder av kompetens här för något säger mig att jag kommer behöva lära mig en hel del olika saker nu :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
39 minuter sedan skrev RydsRydo:

Fantastiskt! Har läst in mig på 270T nu och känner mig mycket lugnare. Stort tack för hjälpen! 

Känns tryggt att veta att det finns mängder av kompetens här för något säger mig att jag kommer behöva lära mig en hel del olika saker nu :)

Jag har en handbok på 270T, det är inte länge sen jag sände den per mail till en annan skribent. Pdf. Vart skall jag sända den?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittade verkstadshandboken på länken ovan. Dock på engelska. Har du den på svenska eller om det är någon annan typ av handbok tar jag tacksamt emot den! Skickar adressen i pm!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. Har du någon möjlighet att skicka en pdf till mig? Har haft en handbok, men tydligen slarvat bort den. Har fått problem med lyften.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pm:a din mail-adress så skickar jag pdf:en. Dock är den på engelska och samma som går att hitta på länken ovan. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...