Jump to content
Friday 05 June 2020

Recommended Posts

Hallå!

jag är ute efter ett ekolod budget som tänkte användas till fiske. Lite sugen att testa ”prickskytte” eller att åtminstone ha möjlighet till det. Vad jag förstår ska det finnas realtidsfönster eller skvallerfönster?    
kollar på olika ekolod och finner det väldigt otydligt i specarna om det finns det eller ej. Tacksam för tips på ekolod i budgetsegmentet som har det. Har just nu ett Wi-Fish och det verkar sakna den möjligheten.

mvh Conny

Jaha... jag kanske är fel ute då jag säger att min Garmin 52dv har ett sådant som jag inte riktigt förstår mig på. Det ser ut som skalan på ett gammalt Seafarer ett sådant där jättegammal lod med roterande och fluorescerande skala.

Iallafall en ring med djupangivelser i periferin och någon markering som jag inte haft anledning att lära mig att förstå.

Posted (edited)
21 minuter sedan skrev c_gunnarsson:

Hallå!

jag är ute efter ett ekolod budget som tänkte användas till fiske. Lite sugen att testa ”prickskytte” eller att åtminstone ha möjlighet till det. Vad jag förstår ska det finnas realtidsfönster eller skvallerfönster?    
kollar på olika ekolod och finner det väldigt otydligt i specarna om det finns det eller ej. Tacksam för tips på ekolod i budgetsegmentet som har det. Har just nu ett Wi-Fish och det verkar sakna den möjligheten.

mvh Conny

Jag har ett Lowrance Hook 4, och det har ett "skvallerfönster", dvs en sån där stapel som visar vad som just nu är under sensorn. Det som strax efteråt ritas ut på den rullande bilden, alltså.

Hook-serien har ersatts av den i stort sett identiska Hook2-serien. 4 är storleken på skärmen i diagonaltum. Min kostade under 2000 kr. X-versioner utan navigering/karta/sjökortsfunktion finns också, alltså rena ekolod, som då är lite billigare.

"Amplitude Scope" kallar Lowrance det på de modellerna.

Länk till bild som visar hur det ser ut (inte från en Lowrance, men du ser principen längst till höger i bild):
https://fishinweb.com/messages/messages/13028/13406.jpg

Edited by raol

Tack alla för tips och bra info.

det fick bli ett Garmin striker plus 4cv med gt-20 givare. Hoppas att jag blir nöjd :) återkommer när jag testat.