Jump to content
Friday 05 June 2020

c_gunnarsson

Medlemmar
  • Content Count

    17
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1 Neutral

About c_gunnarsson

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Köpte en nu på watski. Monterat och testat. Fungerar!!! Tack alla för värdefull input en fundering bara den laddar 15,8v Max på lite varv. Låter lite mycket tycker jag. På tomgång ligger den på 13 nånting och ger man lite gas så ökar volten långsamt upp till 15,8v. Okalibrerad multimeter från Biltema så viss felmärkning kan ju förekomma. Kan man paja batteriet om man kör så?
  2. Tack för tipset! har sldrig handlat från eBay. Är det lång leveranstid? Man vill ju inte vänta för länge mvh Conny
  3. Tack guestson för ett mycket bra svar! så otroligt värdefullt att få input från någon kunnig när man själv gissar och resonerar sig fram. det borde väl funka med en sådan om man vill slippa modifiera? https://www.watski.se/Likriktare-Mercury-PH350-0003-11Ien enligt texten ska den passa min motor mvh Conny
  4. Hejsan alla kunniga. Har fått problem med laddningen på min mercury 50hk -88. Den laddar inte alls. jag mäter på vad jag antar är regulatorn med dessa anslutningar: (är troligtvis likriktaren upptäckte jag nu) 1 röd 1 gul 1 gul + grå multimetern kan jag inte utläsa antal volt men ser iaf om det ökar med varvtalet. mellan röd och gjord har jag samma värde oavsett varvtal. Förmodar att den röda ger laddströmmen till batteriet och därav är det batteriets spänning jag mäter. mellan gul och gul har ökar värdet ( växelström) om jag höjer varvtalet. kan man genom dessa värden ställa en diagnos om vad som är fel? Tänker mig att generatorn fungerar iom att spänningen stiger med varvtal tacksam för svar mvh Conny
  5. Tack alla för tips och bra info. det fick bli ett Garmin striker plus 4cv med gt-20 givare. Hoppas att jag blir nöjd återkommer när jag testat.
  6. Hallå! jag är ute efter ett ekolod budget som tänkte användas till fiske. Lite sugen att testa ”prickskytte” eller att åtminstone ha möjlighet till det. Vad jag förstår ska det finnas realtidsfönster eller skvallerfönster? kollar på olika ekolod och finner det väldigt otydligt i specarna om det finns det eller ej. Tacksam för tips på ekolod i budgetsegmentet som har det. Har just nu ett Wi-Fish och det verkar sakna den möjligheten. mvh Conny
  7. Hej alla båtkunniga! jag har en buster rs -88 och jag undrar om någon vet om det finns delar att få tag i till äldre busters? Typ utrustning som grabbräcken, vindruta, förvaringslådor etc. Har letat på nätet men hittar bara till nyare båtar. Förstår att inte företag har grejerna utlagda på hemsidorna och att det förmodligen är tilltagna priser på dom men tänkte om någon vet om det ens är möjligt att få tag på. mvh Conny
  8. Provat i sjön nu och ingen vitrök har observeras 😀 Så jävla skönt att det inte var spricka i block/topp tack alla för input mvh Conny
  9. Ok ja det är sant jag tog ner växelviset och kollade impellern som såg ok ut. Däremot hade en gummibussning runt matarröret genom locket till impellerhuset glidit ner och skrynklat ihop sig så det var nästan stopp. Avlägsnade det och satte ihop den. Och nu kommer det från skvallerröret som det ska. Kan köra motorn utan att den blir för varm nu och någon. Vit rök kan jag inte se. Ska förhoppningsvis testa i sjön till helgen. Hoppas det var det som var problemet stort tack för svar
  10. Hej alles! Tack för synpunkter och idéer. jag testade att köra motorn i mindre modell av balja som precis täcker vattenintaget. Något jag noterade var att det inte kommer något vatten ur skvallerröret. Motorn blir varm men vattnet i baljan blev knappt ljummet. Vet ngn om det sitter termostat? Vatten från skvallerröret ska väl komma även innan termostaten öppnat? Likaså vattnet i baljan borde väl följa motorns temp även innan termostaten öppnat?
  11. Det var ingen större skillnad på stiften vad jag kunde se
  12. Hejsan alla, jag har en båtmotor som vitryker. Måste vara topplockspackningen tänkte jag. När jag rev den insåg jag att cyl och topp är ett stycke. Visste inte att den varianten fanns. hursomhelst det tyder på spricka i topp eller cylinder tråkigt nog. Eller kan det vara mellan cyl och vevhus? Nån som vet går det kylkanaler i nederdelen? Har läst att dålig impeller kan ge upphov till vit rök. motorn går bra i övrigt och ryker bara när den är varm. Någon med idéer eller rek on vad man bör göra. Riva och byta cyl/topp är ju inget alternativ då en sådan lär kosta massor. Har en idé om att försöka ordna ett slutet kylsystem och köra barsleak och hoppas det tätar ev spricka. Tacksam för input mvh Conny
  13. Elektroniken kan nog också uteslutas eftersom den reagerar på choke när den strular. Det låter som en möjlig förklaring guestson det håller logiskt, det ska jag prova nästa gång jag är ut . Synd att man inte kan prova i tunnan hemma //Conny
  14. En intressant tanke Firefish! Kan ha fel i frågan men det blir väl aldrig något undertryck i flottörhuset då soppa fylls på i samma takt som den förbrukas? Jag vet inte hur länge man måste vänta innan den går bra igen efter att den varit i högfart, om den måste vara helt kall eller vänta 10 - 20 min har inte provat under samma fisketur. //Conny
  15. Hej båtfolk! Jag har ett problem med en utombordare jag inte blir riktigt klok på. En Johnsson Gt10 från -93 Körde en vända med den förra sommaren och gick klockrent men andra gången gick den jätte illa och svarade inte på gas och dog men den gick dock på full gas när man fått upp varvet. Efter lite mek med förgasaren upptäckte jag att en liten slang mellan botten av flottörhuset och förgasarhuset lossnat. Montering slang och provkörning i tunnan. Startar direkt, går på tomgång, svarar på gas felet löst underbart! Alltså när den går på högfarten suger den soppa via högfartsmunstycket i botten av flottörhuset och när den den ska gå på lågfarten sög den från en stos högst upp i flottörhuset eftersom slangen saknades vilket resulterade i att flottörhuset måste vara helt fullt för att den ska kunna gå på lågfarten, verkar logiskt. Första provkörningen i vattnet: startar klockrent går på tomgång, halvfart, ligger i planing i 5 minuter släpper av på gas ock varvet går ner och den tvärdör när den den ligger lite över tomgångsvarv, drar i snöret ett par gånger innan den startar och då har den svårt att hålla tomgång och jag måste pumpa med gasen och dra lite i choken för att få upp den i högfartsläge där den fortfarande går felfritt. Nästa provkörning får jag samma symtom. Gången efter testar jag att puttra på tomgång och strax över för att se vad som händer. Motorn går klockrent!! Stannar fiskar startar och motorn fortsätter att gå klockrent!, trollar på tomgång 15min stannar fiskar en stund, fortsätter trolla och skulle tro att jag ligger på tomgång säkert 20-30 minuter innan den lägger av och då blir svårstartad och svarar dåligt på gas och uppträder som dom tidigare gångerna. Förgasaren är rengjord, ny soppa i tank, haft i tillsats i bensinen, bytt dragsnöre då det gick av mitt i alltihop, justerat lågfartsmunstycket för att få renast gång och bäst tomgång. Summering: Vi har ett fel som uppträder omedelbart när motorn går från högfart till lågfart Felet uppträder långt senare om man håller sig till drift i lågfartsystemet. Tankar: Något händer då motorn växlar från högfart till lågfart? lågfarten har varit passivt en stund och sedan plötsligt ska förse insugsluften med bränsle, kan bränsle i slangen ha runnit tillbaka? kan det finnas någon backventil som är defekt? Lågfartssystemet fungerar en längre stund om man aldrig går upp i högfartsläge? kan den hålla soppa framme så länge den suger? men varför börjar den då krångla efter en stund? kan den tjuvdra luft någonstans så det tar lång tid för något att tappa sugkraft eller? Är det någon som kan ha en potentiell förklaring till symtomen? Tacksam för tankar och ideer hur jag ska bära mig åt för att hitta felet Tack på förhand //Conny
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy