Dava 288 Postad 10 April , 2020 Ja, var sätter jag bäst givaren? Tänkte sätta den längst fram i ett rör mot skrovet som jag fyller med glykol. Men var ska jag sätta den? Har testat med plastpåse och det verkar fungera lika bra i mitten som på sidorna, är det då bästa placeringen? Ska jag såga till ett v-format rör och sätta den i mitten? Eller finns det någon poäng att sätta den lite till sidan? Har alltså testat stillastående i hamnen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 976 Postad 10 April , 2020 Vad står det i installationsanvisningen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 288 Postad 10 April , 2020 Det står bara om akterspegeln och trollingmotor-montering .. det nämns att den kan monteras genom skrov upp till 30mm men inga närmare instruktioner Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 976 Postad 10 April , 2020 Fabrikat/modell? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 709 Postad 10 April , 2020 (redigerade) Att sätta den långt fram som du funderar på ("längst fram") brukar inte vara bra. I alla fall inte om du vill ha bra funktion under gång. Dels är vattnet som mest turbulent här (och kring propellern) under gång, dels lyfter sig vanligen fören en del när du ökar farten. Någonstans akter om midskepps men inte så långt bak att den störs av propellern brukar vara det mest "säkra". Lite vid sidan om centrum är en god tanke, då plasten brukar vara som tjockast i mitten. Du skriver dock inte vad du har för båt, så ta det som generella tips. Redigerad 10 April , 2020 av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 008 Postad 10 April , 2020 (redigerade) En segelbåt har inte problemet med att fören lyfter så ekolodet blir stört om givaren sitter långt fram. En viktig användning av ekolod i segelbåt är att veta djupet under fören vid tilläggning. Därför ska ekolodsgivaren placeras så långt fram som möjligt (definitivt framför kölen). Skrovet på segelbåtar brukar tillverkas i två halvor som därefter plastas samman med remsor över skarven och det medför att skrovet blir väldigt tjockt mitt i centrumlinjen. Vid inomskrovsgivare så försvinner då en del effekt med anledning av det tjocka laminatet. Jag skulle snedkapa ett plaströr efter skrovvinkeln ca 15 cm från centrumlinjen och plasta fast detta rör rätt långt fram i förskeppet. Fyll röret med t.ex. glycerin som inte fryser så kan givaren sitta monterad i röret året runt. Jag hade inomskrovsgivare på en tidigare båt (gammalt ekolod av modell Seafarer) och hittade en stor gummikork (damejang-storlek) som jag trädde kabeln genom, en bricka o mutter över o under korken. Efter att ha tryckt i korken i röret så drog jag till den över muttern så korken satt fast. Sedan kunde jag "glömma" givaren i många år. Redigerad 10 April , 2020 av Lintott Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 210 Postad 10 April , 2020 Lite beroende på vad det är för givare och typ av ekolod. Ett frammåtseende ekolod, är s a s ingen ide att placera bakom kölen på en segelbåt. Och oftast är jag intresserad av djupet under kölen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 288 Postad 27 April , 2020 Jag satte det provisoriskt i mitten långt fram skruvat i skottet tätt mot botten. Det står alltid lite vatten i botten på utrymmet så givaren är doppad i detta. Fungerade bra. Lite märklig turbolens ca en meter ner (är det vatten som trycks undan av kölen?) Annars fungerar det bra för bottenbestämning. Har inte sett någon fisk än, men å andra sidan bara använt det under gång Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser