Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Modesty77

Fästa FM antenn

Rekommendera Poster

Tänkte montera en FM antenn för bilstereon som ska inköpas snart.

 

FM antenn är Biltemas : https://www.biltema.se/kontor---teknik/bild/antenner/fm-antenner/fm-dipolantenn-2000021143

 

Undrar hur man fäster antennen på bästa sättet?

Fick för mig att jag läste att det är bra att fästa antennen i bultar som man fäster stående rigg i ( vad nu dessa bultar heter vet jag inte).

 

Eller räcker det att man bara limmar antennens plaständar på insidan av skrovet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ju högre desto bättre, så klart, men i väntan på att jag ska få upp min antenn i masttoppen så har jag fäst den på skottet bakom radion. Och det fungerar förvånansvärt bra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra antenn men riktningskänslig och bör därför monteras stående.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På en segelbåt räcker det oftast att ansluta antennkabeln till ett vantfäste.

Man kan också göra en riktigt bra antenn väldigt enkelt. Man sakfar ett 5m metspö, skippar den smalaste sektionen och drar in en kabel i röret som limmas i toppen. Sen surrar man antennen i pushpit. Detta fungerar mycke bättre än en vanlig bilradioantenn. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den antennen som du länkar till kan du glömma.

På havet bara en kort bit från kusten är radiosignalerna i många fall svaga.

Inomhusantemmer funkar inte.

@bhemac s metspöantenn låter som ett bra alternativ. Att koppla i ett vant eller stag på segelbåt låter konstigt då dessa är jordade.

Bäst är en bilradioantenn som är ordentligt signaljordad i någonting stort av metall, kanske i masten?

Det finns speciella båtradioantenner som är litet kortare. Jag har en sådan men är inte imponerad av den alls.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

@bhemacAtt koppla i ett vant eller stag på segelbåt låter konstigt då dessa är jordade.

Hmm, hur menar du?

På vår segelbåt är vant och stag inte mer jordade än att de alla sitter ihop elektriskt via masten. Resten av båten finns det ingen vidare elektrisk koppling genom. Alla fästen nertill sitter i däcket, som är i glasfiberplast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev raol:

På vår segelbåt är vant och stag inte mer jordade än att de alla sitter ihop elektriskt via masten

Precis. Därför funkar det.

Troligen ännu bättre om man jordar masten.

Antenn för de här frekvenserna handla mest om så mycket metall som möjligt för att fånga in signalerna.

Masten i sig är en bra antenn.

På en båt hade jag en sladd (FK1,5) från masttopp till pushpit fungerade utmärkt för HF. Jordningen var genomföringarna till självlänsarna. Det fungerade minst lika bra som en annan båt som lagt ner en massa pengar på avisolerat akterstag och sintrad jordplatta.

Snyggt vat det också, orange FK.

 

53 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Den antennen som du länkar till kan du glömma.

Tvärtom, en avstämd dipol är en effektiv antenn. Klart bättre än en bilradioantenn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

 

Tvärtom, en avstämd dipol är en effektiv antenn. Klart bättre än en bilradioantenn.

Dom segelbåtar jag mekat med och hjälpt till att installera diverse el- och elektronikgrejer i har alla haft riggen jordat i kölbultar och eller i motorn på något vis. Måhända dåligt om det åskar? 
 

Javisst är dipolantenner jättebra, men den föreslagna är inte jättebra i vare sig kvalitet eller på annat sätt. Den är avsedd att användas inomhus. Jag har haft en sådan kopplad till min 70-tals stereo, och det funkar si så där, och då bor jag så att jag har fri sikt till sändaren på Brudaremossen en av landets kraftigaste sändare. Det funkade bättre med en bit (vit) kabel upp på väggen och en jordkabel med krokodilklämma i elementet.

 

Men trådskaparen får väl testa då att koppla mittledaren till riggen och signaljorden till en kölbult eller kanske motorblocket. Funkar det så är det ju bra, i annat fall så förslår jag annan antenn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Måhända dåligt om det åskar? 

Tvärtom, jag har jordat både i mastfot och vant, sk bonding system men det känner jag mig ganska ensam om.

18 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

jag har haft en sådan kopplad till min 70-tals stereo

Ja det var ju vanligt, apparaterna hade en igång för en balanserad antenn, typ 300 ohm om jag minns rätt. Problemet var att de var så riktningskänsliga och många hade antennen på fel vägg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...