Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
ehrnholm

Förstabåt - Frågor

Rekommendera Poster

Uttern brukar ju ha rätt bra kvalité. Tror den modellen är rätt tung för sin storlek vilket skulle kunna innebära rejält byggd. 60 hk kan nog räcka i normalfallet men med packning och 6 Pers blir den nog i svagaste läget samt 6 Pers blir nog väldigt trångt och meckigt. Kan tänka mig att den funkar bra för fyra. Jag hade en styrpulpet från uttern i den storleken med ett skrov som såg likadant ut. Trots att det var en öppen båt var det optimistiskt att åka sex pers. Det gick men osmidigt. Och det gick tungt. Jag hade också 60 hk men tror båten var lättare utan hytt. 

Men som du ser i mina funderingar är det mycket tror och gissar så det kanske kommer någon som vet som kan tipsa. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-04-24 vid 10:57 skrev M__G:

Uttern brukar ju ha rätt bra kvalité. Tror den modellen är rätt tung för sin storlek vilket skulle kunna innebära rejält byggd. 60 hk kan nog räcka i normalfallet men med packning och 6 Pers blir den nog i svagaste läget samt 6 Pers blir nog väldigt trångt och meckigt. Kan tänka mig att den funkar bra för fyra. Jag hade en styrpulpet från uttern i den storleken med ett skrov som såg likadant ut. Trots att det var en öppen båt var det optimistiskt att åka sex pers. Det gick men osmidigt. Och det gick tungt. Jag hade också 60 hk men tror båten var lättare utan hytt. 

Men som du ser i mina funderingar är det mycket tror och gissar så det kanske kommer någon som vet som kan tipsa. 

Tack för svaret.

Jättebra input, det jag skulle vilja kunna göra är att ta med mig familj och vänner på en utflykt i båten. Men då får jag kanske tänka om angående modell på båt.

 

Vi är redan 3 i familjen så man blir lätt 4+ personer om man ska bjuda med någon extra...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Frutty:

Tack för svaret.

Jättebra input, det jag skulle vilja kunna göra är att ta med mig familj och vänner på en utflykt i båten. Men då får jag kanske tänka om angående modell på båt.

 

Vi är redan 3 i familjen så man blir lätt 4+ personer om man ska bjuda med någon extra...

Du kanske kan få möjligheten att kliva ombord och bekanta dig med den eller rent av få möjligheten att sjösätta den en dag och provåka och bilda er en uppfattning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla som var med och svarade på alla förstabåts-frågor trots att samma frågor återkommer år efter år :)  Mycket uppskattat och vi är supernöjda med båten nu efter en handfull turer. 

Yamarin.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev ehrnholm:

Tack alla som var med och svarade på alla förstabåts-frågor trots att samma frågor återkommer år efter år :)  Mycket uppskattat och vi är supernöjda med båten nu efter en handfull turer. 

Yamarin.jpg

Kul det blev bra. Ni har valt en fin och trevlig hobby. 
ser ut som eriksbergsdockan? Smidigt ha båten där antar jag om man bor i närheten men är ju en bit ut till skärgården varje gång. Å andra sidan får man njuta av hamninloppet var gång och det ska inte underskattas. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev M__G:

Kul det blev bra. Ni har valt en fin och trevlig hobby. 
ser ut som eriksbergsdockan? Smidigt ha båten där antar jag om man bor i närheten men är ju en bit ut till skärgården varje gång. Å andra sidan får man njuta av hamninloppet var gång och det ska inte underskattas. 

Ja det stämmer. Fick en plats via får förening här.  Har varit skönt att ha nära till båten nu till en början, har blivit mycket spring fram och tillbaka med grejer och det är smidigt att kunna gå ner på 5min om man behöver kika på något :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-05-07 vid 08:49 skrev ehrnholm:

Tack alla som var med och svarade på alla förstabåts-frågor trots att samma frågor återkommer år efter år :)  Mycket uppskattat och vi är supernöjda med båten nu efter en handfull turer. 

Yamarin.jpg

Grattis! Vilken prisklass hamnade du i? Letar efter likadan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev sick0ry:

Grattis! Vilken prisklass hamnade du i? Letar efter likadan

Tackar! Jag gav 65 000 för båt + 80-släp från ett företag. Då fick jag den servad och klar att sjösättas. Har sen köpt till pulpetskydd och GPS så strax över 70 000 har jag lagt totalt. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår att det inte finns ett sätt som är rätt för alla situationer, men hur ska man tänka när man möter större svall i en mindre båt? Sakta ned tänker jag men vilken vinkel vill man möta svall om man har möjlighet att planera hur man ska korsa den?

BB184E5A-412B-430E-8024-155F88A0FF35.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket av det blir en vanesak när du lär känna just eran båt. Beror också på farten. Generellt så sakta in, är vågorna så stora att de blir nödvändigt med åtgärd så normalt 90 grader mot vågen. Är vågorna väldigt höga som de kan bli efter en och annan skärgårdsbåt kan det vara idé att ha så mycket fart att fören reser sig lite, gissar en sisådär 6-7, kanke 8 knop i erat fall eller mera. Det gör att risken att svallet ska skölja över fören minskar. Men testa lite olika så ser du vad som funkar. En och annan svallvåg kommer säkert leta sig över fören. Lite obehagligt innan man vant sig, men självlänsen löser det på nolltid. 

Kör du planade och möter en mindre båt så du känner att du inte behöver sakta in så ta ut svängen innan så du möter i 90 grader eller sväng så du åker i stort sett parallellt med svallvågorna och sakta passera. Men då ska det inte vara för stora svall för då blir det olustigt. Att ta svallet i 30 grader brukar sluta med att det slår hårt i båten när den landar i nästa våg, i alla fall när man planar. 

Kommer du ikapp och ska passera svall så kör i kölvattnet av den du kommer ikapp och sen girar du och kör ikapp svallet i 90 grader och lagom fart passerar, rätt kul men det gäller att ha lagom fart. Dessutom att vara aktiv med gasen. Så man passerar vågen med lagom fart och landar i vågdalen med lagom fart. Och att båten inte lutar jämfört med vattenytan du träffar. Man vill att v-formen ska fungera som en pil och därmed landa mjukt. Det gäller alltid i och för sig. Lutar båten relativt vattenytan så landar den snett och  v-formen  blir ingen spets. Landar platt. Då blir det rejäl smäll. Ut och öva, dessutom rätt kul. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...