Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
ehrnholm

Förstabåt - Frågor

Rekommendera Poster

52 minuter sedan skrev ehrnholm:

Dags för sjösättning idag, men först en snabb fråga.. någon som vet vad dessa metallbeslag har för funktion? Sitter symmetriskt på bägge sidor av lucka till stuvutrymme. Känns inte som att det har o göra med låsning.  

D57F1B97-4C2D-4362-8565-D08E1D74EC42.jpeg

Ventilation

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aldrig bifogat film så hoppas det fungerar. Blev helt plötsligt blöt på ryggen och såg då att slangen på videon sprutar vatten på mig. Ska den vara helt pluggad eller ska den släppa ut lite vatten? Pratade med Skene Marin som jag köpte båten av och de sa att det var tillval med hastighetsmätare på denna båt som ska sitta där om man hade en. Känns som att den borde pluggas om eller? Mvh E

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ska inte släppa ut vatten men om du böjer ner den ordentligt ska du slippa bli våt ändå. 
PS

Som jag förstår det köpte du båten på en firma och då bör de fixa detta. 
Den hastighetsmätare du nämner kallas trycklogg och funkar så att ju högre tryck det är i slangen (den i videon som loggen ansluts till) desto högre fart. 
Nu finns det ju GPS med betydligt bättre hastighetsmätning så jag tror det är väldigt ovanligt att dessa slangar är inkopplade. 

Redigerad av ChristerN
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Böj den och kläm ihop med ett buntband.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Japp, trycklogg. Gör som ovan beskrivit såvida du inte har en hastighetsmätare som inte fungerar. Så fall ska den slangen sättas fast i en annan slang. Kanske hittar du slangänden själv eller hör med Skene marin. Kollade på bilden du lagt upp tidigare, ser inte ut som du har någon hastighetsmätare? Vill du plugga kan du ju ta en kort slangbit som passar på och sätta en skruv i, en variant. 

Redigerad av M__G
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du kanske har en skarv längre ned på riggen som du kan dela.


Vidare är det första gången jag hör något båtfolk prata om hastighetsmätare när det gäller båtar.

Redigerad av Jorgen01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Jorgen01:

Du kanske har en skarv längre ned på riggen som du kan dela.


Vidare är det första gången jag hör något båtfolk prata om hastighetsmätare när det gäller båtar.

Nja, säg inte det. Kanske inte rätt nomenklatur men förstår man vad som menas är det ju rätt. Och trådsksparen är ju inte en gammal sjöbjörn, så gör det så enkelt det går.

Redigerad av M__G
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Jorgen01:

Du kanske har en skarv längre ned på riggen som du kan dela.


Vidare är det första gången jag hör något båtfolk prata om hastighetsmätare när det gäller båtar.

De använde inte ordet hastighetsmätare när jag hade dom på telefon, snarare något i stil med knopmätare men tolkade det som något som visade båtens hastighet. 
 

5 timmar sedan skrev M__G:

Japp, trycklogg. Gör som ovan beskrivit såvida du inte har en hastighetsmätare som inte fungerar. Så fall ska den slangen sättas fast i en annan slang. Kanske hittar du slangänden själv eller hör med Skene marin. Kollade på bilden du lagt upp tidigare, ser inte ut som du har någon hastighetsmätare? Vill du plugga kan du ju ta en kort slangbit som passar på och sätta en skruv i, en variant. 

 

Ingen hastighetsmätare så den är som en liten blindtarm antar jag :) Jag viker den och drar ett buntband. Tack för hjälpen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det ser ut som att du har två instrument, är du säker på att det närmast ratten inte är fartmätaren(loggen) lilla runda?

Redigerad av Jorgen01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev Jorgen01:

Det ser ut som att du har två instrument, är du säker på att det närmast ratten inte är fartmätaren(loggen) lilla runda?

Kan det instrumentet vara lutning på båten? Om den har planat eller inte? Denna bild är på min båt.

670EBBE5-F193-4304-BE6E-43CDA9290BB9.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev ehrnholm:

Kan det instrumentet vara lutning på båten? Om den har planat eller inte? Denna bild är på min båt.

670EBBE5-F193-4304-BE6E-43CDA9290BB9.jpeg

Det är trimmen(riggvinkeln).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har en knapp på gasreglaget som justerar motorns lutning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Jorgen01:

Du har en knapp på gasreglaget som justerar motorns lutning.

Förenklat fungerar det så att när du kör långsamt så har du riggen (delen mellan motor och propeller) så nära akterspegeln det går. Dvs, trycka på ner på knappen på gasreglaget tills motorn tar stopp. Likaså när du accelererar och ska upp i planing. Väl när båten planar kan man trimma ut motorn, då ändras vinkeln på riggen och propellern (hela motorn) båten höjer då fören. Det blir minde båt i vattnet. Då går den lättare i vattnet och med det snabbare och drar mindre bensin. Trimmat du ut motorn för mycket börjar propellern suga luft och motorn börjar varva mera, då sänker du till propellern driver igen. Det kan också bli så att fören börjar hoppa upp och ner, då sänker du lite. Är det vågor så vill man dock ha så mycket våt yta som möjligt, då kör du med motorn intrimmad.  Då träffar vågorna längre fram och det hoppar inte lika mycket. Ibland kan det dock vara bra att ha trimmat ut motorn lite om man åker i medsjö med stora vågor. Och när du sen saktar ner och går ur planing så trimmar du in motorn till det inte går mera. Det här är en grundtanke och efter ett tag får du in känslan och det går automatiskt. Men testa, öva, pröva. Jag är rätt aktiv med min trim, försöker ha fören så högt det går när jag planar, möter jag vågor från andra båtar justerar jag in, efter passerat vågor justerar jag igen osv. Ju fortare man kör ju mera kan man trimma ut. Om vågorna medger. Ska man svänga hårt är det bättre trimma in motorn.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bluechart G3 Vision HD eller Bluechart G3 HD. Du ser det på Hjertmans hemsida under fliken sjökort under din produkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-04-18 vid 08:15 skrev M__G:

Förenklat fungerar det så att när du kör långsamt så har du riggen (delen mellan motor och propeller) så nära akterspegeln det går. Dvs, trycka på ner på knappen på gasreglaget tills motorn tar stopp. Likaså när du accelererar och ska upp i planing. Väl när båten planar kan man trimma ut motorn, då ändras vinkeln på riggen och propellern (hela motorn) båten höjer då fören. Det blir minde båt i vattnet. Då går den lättare i vattnet och med det snabbare och drar mindre bensin. Trimmat du ut motorn för mycket börjar propellern suga luft och motorn börjar varva mera, då sänker du till propellern driver igen. Det kan också bli så att fören börjar hoppa upp och ner, då sänker du lite. Är det vågor så vill man dock ha så mycket våt yta som möjligt, då kör du med motorn intrimmad.  Då träffar vågorna längre fram och det hoppar inte lika mycket. Ibland kan det dock vara bra att ha trimmat ut motorn lite om man åker i medsjö med stora vågor. Och när du sen saktar ner och går ur planing så trimmar du in motorn till det inte går mera. Det här är en grundtanke och efter ett tag får du in känslan och det går automatiskt. Men testa, öva, pröva. Jag är rätt aktiv med min trim, försöker ha fören så högt det går när jag planar, möter jag vågor från andra båtar justerar jag in, efter passerat vågor justerar jag igen osv. Ju fortare man kör ju mera kan man trimma ut. Om vågorna medger. Ska man svänga hårt är det bättre trimma in motorn.

Kommer du in på grunt vatten så höjer du motorn så mycket du kan.

Se till så att du har någorlunda styrförmåga och att motorn får kylvatten.

Och naturligtvis krypfart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ehrnholm:

Köpte en Garmin Echomap PLUS 4cv idag (länk). Fungerar alla sjökort i Micro-SD format eller är det någon särskild typ jag måste ha? Tänkte försöka hitta ett begagnat kort som har västkusten. 
 

https://www.hjertmans.se/produkter/elektronik-navigation/gps-kartplotter-med-ekolod/garmin-gps-ekolod/garmin-echomap-plus-42cv-utan-givare

Sannolikt så fungerar även Garmin BlueChart G2 och BlueChart G2 Vision om du letar efter begagnade sjökort. Plottermodellen är äldre än Garmins nya G3-sjökort, så vad skulle tidigare ägare annars använt?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Lintott:

Sannolikt så fungerar även Garmin BlueChart G2 och BlueChart G2 Vision om du letar efter begagnade sjökort. Plottermodellen är äldre än Garmins nya G3-sjökort, så vad skulle tidigare ägare annars använt?

En beggat G2 Vision Strömstad-Halmstad är på väg hem. Hoppas det fungerar! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-04-20 vid 20:51 skrev Lintott:

Sannolikt så fungerar även Garmin BlueChart G2 och BlueChart G2 Vision om du letar efter begagnade sjökort. Plottermodellen är äldre än Garmins nya G3-sjökort, så vad skulle tidigare ägare annars använt?

Jag får upp meddelande "Kan inte låsa upp kartor" när jag kör i kortet. G2 VEU470S och ska fungera..  Det är rätt karta på kortet, så mycket kan jag se men går inte läsa in av någon anledning. Vad kan vara fel? Kan jag behöva låsa upp kartan på någon sätt? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr vet jag inte men kolla garmin hemsida. Där finns support och möjlighet att ladda nya mjukvaror till plotter. Du kan där se om du har senaste versionen. Kanske påverkar. Garmin support brukar vara hjälpsam om du ringer. Ligger ju neråt billdal om de inte flyttat. 

Det kan bli meck med olika versioner av sjökort. Har själv problemet att min plotter inte läser senaste versionen av sjökort så jag kan inte skaffa nyare. Behövs uppdatering av plotter och den är för gammal för att nya uppdateringar ska släppas säger garmin. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag förstått Garmins säkerhetsspärrar så finns det någon funktion som kopplar samman den aktuella kartfilen med minneskortet. Om kartfilen kopieras till ett annat minneskort så låses kartfilen inte upp och kan därmed inte användas. Du kan inte låsa upp kartfilen på något sätt, det är bara återförsäljarna som har tillgång till de funktionerna - det är de koderna som är Garmins skydd för att sjökorten inte ska kunna piratkopieras. Om du drabbats av en oseriös säljare så kan det vara så att denne köpt minneskort, kopierat över kartfilen och tagit bra betalt för något som ser ut som ett felfritt kort. Ett annat alternativ är att säkerhetskoden på ditt minneskort skadats på något sätt så att kartfilen inte kan hanteras. Att försöka göra något åt en sådan säkerhetskod är nog inte görligt.

 

Du skriver att det är rätt karta på kortet. Hur kan du avgöra det?

 

Ett alternativt sätt att testa om kortet är korrekt är att ladda ner programvaran BaseCamp till en dator, stoppa in kartkortet i datorn och se om kartan kommer upp i datorn (om den gör det så är det kanske fel på din nyinköpta plotter).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev Lintott:

Om jag förstått Garmins säkerhetsspärrar så finns det någon funktion som kopplar samman den aktuella kartfilen med minneskortet. Om kartfilen kopieras till ett annat minneskort så låses kartfilen inte upp och kan därmed inte användas. Du kan inte låsa upp kartfilen på något sätt, det är bara återförsäljarna som har tillgång till de funktionerna - det är de koderna som är Garmins skydd för att sjökorten inte ska kunna piratkopieras. Om du drabbats av en oseriös säljare så kan det vara så att denne köpt minneskort, kopierat över kartfilen och tagit bra betalt för något som ser ut som ett felfritt kort. Ett annat alternativ är att säkerhetskoden på ditt minneskort skadats på något sätt så att kartfilen inte kan hanteras. Att försöka göra något åt en sådan säkerhetskod är nog inte görligt.

 

Du skriver att det är rätt karta på kortet. Hur kan du avgöra det?

 

Ett alternativt sätt att testa om kortet är korrekt är att ladda ner programvaran BaseCamp till en dator, stoppa in kartkortet i datorn och se om kartan kommer upp i datorn (om den gör det så är det kanske fel på din nyinköpta plotter).

Säljaren har hittills varit väldigt hjälpsam och tillmötesgående. Kollade upp att kortet skulle vara kompatibelt med min enhet innan jag köpte och har erbjudit sig att ringa Garmin imorgon för att hjälpa mig felsöka. Ger helt enkelt inte något intryck av att vara en skojare enligt mig. Sen vet man ju aldrig.. 

 

Man kan se namnet på kartan när man trycker in den i enheten, säger väl inte så mycket kanske. Jag har nu registrerat enheten med hjälp av Garmin Express program jag laddat ned, vet inte om det kan hjälpa men gjorde det i vilket fall. Det programmet snappade på något vis upp min exakta enhet via sjökortet som suttit i enheten som jag nu har i datorn. Jag ska kolla in BaseCamp som du nämner. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla som sagt att du har senaste programvaran i plottern, ska tydligen vara 11.20

 

Annars skulle jag prata med Garmin support. Jag har haft problem tidigare med ett nytt kort (nåja, en uppdatering av ett äldre) där Garmin fick hjälpa till med upplåsningen. Kommer inte ihåg exakt vad det var men det var inget man kunde ordna själv och Garmin Express fungerade såklart inte. Men dom var väldigt hjälpsamma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev ABC:

Kolla som sagt att du har senaste programvaran i plottern, ska tydligen vara 11.20

 

Annars skulle jag prata med Garmin support. Jag har haft problem tidigare med ett nytt kort (nåja, en uppdatering av ett äldre) där Garmin fick hjälpa till med upplåsningen. Kommer inte ihåg exakt vad det var men det var inget man kunde ordna själv och Garmin Express fungerade såklart inte. Men dom var väldigt hjälpsamma.

Det fanns en begränsning i hur stora minneskort Garmins plottrar kunde läsa. När minneskorten med sjökortsdata svällde så passerades en punkt där plottern inte kunde läsa nyare sjökortsversioner. Garmin hade en uppdatering som kunde laddas ner för att uppdatera plottrar med begränsningen. Problemet var att hitta ett minneskort som var tillräckligt litet för att läsas i plottern men tillräckligt stort för att rymma uppdateringsprogramvaran (uppdateringen laddades ned till datorn, kopierades till det lilla SD-kortet som stoppades i plottern och sedan uppdaterades plottern). Små microSD-kort (med liten lagringskapacitet, fysiska storleken har inte ändrats 😉  )går knappt att hitta längre (har ni några liggande i gömmorna så var rädd om dem...).

Jag lyckades uppdatera min plotter så den tog större kort och har inte haft läsningsproblem sedan dess.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Denna plotter tar upp till 32gb och kortet är på 8gb så det ska inte vara några problem. Jag ska ringa Garmin och höra vad man kan göra. Har laddat ned senaste uppdateringen 11.20 men de rekommenderar att man använder ett sd kort utan kartor för att göra den installationen, det har jag såklart inte. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur stort utrymme ska en karta ta upp på sd kortet ungefär? När jag först satte i kortet har jag för mig att det stod runt 600mb på filstorlek men nu tror jag det ändrats till något på 200mb.. oklart om jag inbillar mig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pratat med garmin.  Det är något fel på kortet 236mb är på tok för litet för att vara en komplett karta. Jag får skicka tillbaka kortet och får pengarna tillbaka. Ingen som sitter på ett G2 eller G3 Vision som har med Västkusten? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kapar tråden lite!
Tänkte också skaffa båt för första gången.

Tanken är att båten ska kunna användas som day cruiser för 3-6 personer (bad/fiske/utflykter).

 

Jag har eventuellt möjlighet att få köpa en Uttern 5000 AC med en Yamaha 60 FETO här i närområdet. Båten har stått några år på land (kanske 2-3 år?) och jag har inte sett den ännu så vet inte skicket på den. Men vad skulle ett rimligt pris på en sån båt vara?

Annars har jag kikat lite på andra Uttern modeller samt Flipper.
Tar jättegärna emot förslag / tips!

Budget är 30-70 tusen.
Och jag är medveten om att 6 personer kanske inte åker bekvämt i dom här båtarna men att det i alla fall funkar!

Redigerad av Frutty
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...