Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
bhemac

Sonoff - tips och idéer

Rekommendera Poster

Jag har en Sonoff där jag monterat in en tempgivare samt kör ESPEasy programvaran istället. På sommaren håller den det gott och varmt i båten mha en värmefläkt. Nu på vintern agerar den sous vide maskin då det ändå inte finns någon båt att värma :) I lördags blev det "sous vidad" hängmörad entrecote - mums!

 

Wemos d1 samt en hel uppsjö med sensorer gör att man kan göra nästan vad man vill - till väldigt liten kostnad. Flashar man dom med ESPEasy är det relativt enkelt att sätta upp sedan. Nackdelen är såklart att det kräver lite enklare lödning. Man kan dock göra massa roliga saker. Jag fixade bl.a. en mätare som mätte flödet från färskvattentanken så att jag med stor noggrannhet kunde se hur mycket vatten som var kvar i tanken. Onödigt - men roligt :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Olleman82:

Nu på vintern agerar den sous vide maskin då

Vilken mör och fin båt du kommer att få ;)

Sonoff är lite som prinsen som ärvde ett harem, "Jag vet vad jag ska göra men inte var jag ska börja".

Väldigt många använder Sonoff till olika lösningar därför att de är bra och väldigt prisvärda.

Ös på bara med fler roliga ideer!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-12-28 vid 10:41 skrev bhemac:

DENNA har jag beställt, borde komma om 1-2 veckor. Vet inte om de passar men jag ska berätta så fort jag vet. Annars får jag skuva upp dem där de kan göra någon nervös, typ badrummet.

Nu har de anlänt, kan nog fungera men kräver lite modifiering, kameran är för fet nedtill.

Det är klarglas i domen.

 

Kamera dome 1.png

Kamera dome 2.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som testat noggrannheten gällande RH på TH10/16? Jag tycker jag har lite för hög luftfuktighet i båten. Kanske skall låta avfuktaren jobba lite mer men tänkte utesluta ev felkälla/missvisning från TH10 (i mitt fall) först.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte kolla eftersom de små grisarna stängt av strömmen i hamnen.

Men TH10 och Netatmo brukar ha lite olika uppfattning om både temp och luftfuktigheten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev bhemac:

Men TH10 och Netatmo brukar ha lite olika uppfattning om både temp och luftfuktigheten.

Jag såg att temperaturen inte stämde överens med termostatens temp. Det var 2-3 grader varmare på TH10. Skall ta med en annan (iofs billig) mätare och jämföra RH nästa gång båten föräras med ett besök från undertecknad.

 

9 timmar sedan skrev bhemac:

Kan inte kolla eftersom de små grisarna stängt av strömmen i hamnen.

Du som har så nära till båten kan väl dra en förlängningssladd hemifrån?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev McLasse:

Du som har så nära till båten kan väl dra en förlängningssladd hemifrån?

Eller hur? Lite jobbigt med alla gator mm ;)

Jag kraftsamlar för att ta ombord bensinelverket, inte helt kul att släpa upp för stegen.

--

Såg en kille som hade ett sopptunneskåp fastsvetsat på sin båtvagn. I ett sådant skulle man kunna ha ett elverk. En bekant drar sin 35-fotare 4 mil för att få hem båten, jag föreslog honom att montera ett skåp med elverk på kärran och spara in flera tusen som transporten kostar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev bhemac:

Jag kraftsamlar för att ta ombord bensinelverket, inte helt kul att släpa upp för stegen.

Tyvärr har jag inte vägarna förbi på E20 förrän en bit in i februari (troligtvis sportlovet vecka 7). Tjoa till om du inte har det på plats innan dess.

 

1 timme sedan skrev bhemac:

En bekant drar sin 35-fotare 4 mil för att få hem båten,

Hade han haft båten på västkusten med 4 mil hem hade det nästan gått på ett ut. Med de priser som gäller där för vinterförvaring menar jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev McLasse:

Tjoa till om du inte har det på plats innan dess.

Tack men det löste sig ändå. Det är ju en segelbåt och man har vinschar.

 

Elverk på väg ombord.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-01-02 vid 16:31 skrev bhemac:

Ibland ska man vänta lite.

Förra året köpte jag ett par "Deltran Battery Tender" batterimonitorer för WiFi. Tyvärr kunde man bara ladda ner appen i USA och jag orkade inte krångla. Men se nu fanns den att ladda ned och även om appen är rudimentär så gör den sitt jobb!

 

DELTRAN Battery Tender.jpg

 

 

Lite uppdatering.

Idag (äntligen) fick jag satt in en Deltran i båten. Klockrent, nu kan jag sitta hemma och kolla hur mycket kräm jag har i batterierna. Man ser ju även mycket tydligt när solpanelerna laddar.

 

 

Deltran app 2 (1).png

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-01-13 vid 12:11 skrev Olleman82:

Jag fixade bl.a. en mätare som mätte flödet från färskvattentanken så att jag med stor noggrannhet kunde se hur mycket vatten som var kvar i tanken. Onödigt - men roligt :)

Vilken sensor använde du för att mäta vattenflödet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2020‎-‎01‎-‎02 vid 21:15 skrev bhemac:

Jag ska mäta men det är nog väldigt lite, den uppdaterar sig var 10:e minut.

Jag har haft en ODB-läsare i sommarbilen. Den visade sig vara strömtjuven som kostade två batterier... 😞
Har idag CTEKs lösning. Den drar avsevärt mindre, men tarvar blåtand.
Skall bli spännande att ta del av dina erfarenheter av den gröna prytteln.

Redigerad av Dadid

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Dadid:

Skall bli spännande att ta del av dina erfarenheter av den gröna prytteln.

/5 mA när den mäter (några sekunder). Ca 10 min mellan mätningarna och drar den under en mA.

Snittet blir nog under en mA.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev bhemac:

/5 mA när den mäter (några sekunder). Ca 10 min mellan mätningarna och drar den under en mA.

Snittet blir nog under en mA.

Och sen drar ju wifi:t också. Fast det kanske inte räknas, annat ”konto”?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev ChristerN:

Och sen drar ju wifi:t också. Fast det kanske inte räknas, annat ”konto”?

Exakt, sk kreativ bokföring.

Just nu har jag en Net1-router igång, en Netatmo masterenhet och en Sonoff bridge som går på 5V. Momentan förbrukning visar ca 350mA. Har för mig att medelförbrukningen låg läge sist jag mätte men jag ska koppla en en energimätare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Skoter:

Vilken sensor använde du för att mäta vattenflödet?

Jag köpte inte exakt den här, men bra nära i alla fall. Genom att kalibrera den för olika flödesintervall lyckades jag landa på några procents felmarginal under den relativt korta tid jag testade det hela innan jag sålde båten.

 

https://www.aliexpress.com/item/32642669979.html?spm=a2g0o.detail.1000023.8.282d4817zWqwZQ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gardena har en mekanisk mätare som är ganska bra, lite enklare men inte lika spännande ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I den här tråden går väl alltid allt som är spännande före enkelt eller :)? Är det inte uppkopplat är det ju inte roligt :)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HÄR är en länk till Deltran-burken.

Himla kul att se spänningen stiga när solen tittar fram!

Väldigt enkel att installera också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testade lite på en av mina Deltran. När spänningen sjunker under 12,0V så larmar den. Tyvärr inte ställbart men det kanske kommer, det är ju bra en ändring i appen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-01-28 vid 00:14 skrev bhemac:

Tyvärr inte ställbart men det kanske kommer, det är ju bra en ändring i appen.

Tänker du som så att appen triggar larmet i stället för Deltran?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev McLasse:

Tänker du som så att appen triggar larmet i stället för Deltran?

Själv burken har nog inte så mycket intelligens utan det är servern eller appen som får avgöra.

Smart grej i alla fall.

En hamnar i min bil, inte för att det brukar hända men det har hänt. Inte så kul när man ska iväg, har bråttom och så startar inte fanstyget.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev bhemac:

Själv burken har nog inte så mycket intelligens utan det är servern eller appen som får avgöra.

Rätt tänk. Prylarna håller mycket längre om intelligensen ligger vid sidan av.

 

I dag kom ett paket i brevlådan med min sonoff-kamera och vi har födelsedagskalas så jag kan inte testa!!! 🤪

Redigerad av McLasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev McLasse:

I dag kom ett paket i brevlådan med min sonoff-kamera och vi har födelsedagskalas så jag kan inte testa!!! 🤪

Mina kom igår så nu sitter en i det ena garaget och den andra i pannrummet men den ser även garage 2. Rörelse larmen är aktiverad så man vet om någon springer och snokar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är imponerande bra kvalitet på videon från kameran. Tycker jag i alla fall. Den har inte hamnat i båten än men så fort sportlovet är över flyttas den dit.

 

Nu är en 4CH Pro R2 beställd. Den kommer att styra utebelysningen på båten. (Tack för tipset bhemac).

 

Borde man inte kunna använda en sådan för att fjärrstyra ankarspelet? Visserligen får man inte någon återkoppling på mängd kätting som rasslar ut/in, men ändå..?

 

Tänk att snart behöver man inte ens vara ombord för att ta en tur med båten 😁.

Redigerad av McLasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev McLasse:

Borde man inte kunna använda en sådan för att fjärrstyra ankarspelet?

Det var ju lustigt, samma tanke slog mig när jag satt i bilen!

Borde fungera utmärkt. Dessutom kan man ju styra så att ankarett åker upp när solen går upp!

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev bhemac:

Dessutom kan man ju styra så att ankarett åker upp när solen går upp!

Sätter man en elmotor på flagglinan som triggar på samma soluppgång behöver man inte kliva upp för att hissa flaggan. Å andra sidan åker ju ankaret upp så man har kanske inte så mycket val.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag satte en kamera in i båten. Kul men helt onödigt. Fast skulle någon kliva ombord så får jag åde larm och bild/video. Ska i helgen kolla hur mycket data som genereras.

Idag såg jag en ny grej, SonOff Smart adapter. En fjärrbrytare för USB, priset ligger på $7 Mer HÄR

 

.

Sonoff Smart adapter.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev bhemac:

Jag satte en kamera in i båten. Kul men helt onödigt. Fast skulle någon kliva ombord så får jag åde larm och bild/video. Ska i helgen kolla hur mycket data som genereras.

Idag såg jag en ny grej, SonOff Smart adapter. En fjärrbrytare för USB, priset ligger på $7 Mer HÄR

Bra och innovativt. Lite trist att den inte innehåller nätadaptern också. Det vore iofs dyrare, men i nuvarande form blir det lite klumpigt. Å andra sidan är den kanske än mer användbar så här i båtsammanhang.

 

I övrigt, nöjd med kameran so far? Sett några tester. Den framställs som prisvärd och vettig, men skärpan anges vara lite sådär. 
Bedömer du att man kan identifiera personer i halvrisig belysning på 3 m avstånd?

Redigerad av Dadid

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev bhemac:

Jag satte en kamera in i båten.

Var i båten i går och gjorde samma lika dant. Jag satte upp instrumentet till solregulatorn för att se status via kameran men lyckades på något sätt vinkla instrumentet så det blir reflexer i displayen.

 

4 timmar sedan skrev bhemac:

Ska i helgen kolla hur mycket data som genereras.

Meddela gärna vad du kommer fram till. Själv satte jag en sonoffbrytare så kameran kan startas och stängas av på distans. Givetvis tappar man då larmfunktionen.

 

Det blir ganska bra mörkerbilder med kameran, dock färglösa. Kommer jag i håg det skall jag ta en bild i morgon när det är ljust, som referens. Bilden är precis tagen så det är mörkt i ruffen. Det är lite stökigt i båten men det får ni ha överseende med.

 

Screenshot_20200227-222402_3848.thumb.jpg.5dd807bfa9b6a1a0d7d4571c18f0139d.jpg

 

Passade även på att sätta i en fläkt i gången in till förpiken (den syns på fotot ovan). Tanken är att blåsa torr luft från salongen in mot förpiken. Hink-torrbollen som står i förpiken samlar nämligen lite vatten så luften är fuktigare där framme. Jag hoppas på att fläkten skall cirkulera luften så att avfuktningen skall bli bättre i hela båten. Tänkte att fläkten skall gå en halvtimme två gånger om dagen om temperaturen är över en grad. Under en grad är avfuktaren avstängd.

Hade en Basic sonoff-brytare över som styr fläkten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...