Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
elta78

Är det vatten i varmvattenberedaren?

Rekommendera Poster

Hej

Vi har för första gången en båt med vatten och toalett. Detta har ju under säsongen varit jätte trevligt och smidigt men ger oss lite huvudbry inför vintern... Jag har tömt färskvattentanken på vatten (jag har förstått att man också ska blåsa ut slangarna men håller fortfarande på att fundera ut vilka slangar det är jag ska blåsa ur) men har också förstått att varmvattenberedaren behöver tömmas. Jag har tömt ut allt vatten som kom ut när jag öppnade ventilen, men det var endast ett par deciliter och jag har förstått att det ska vara betydligt mer. Men nu till min fråga: vi har aldrig haft varmvattenberedaren på, någonsin, sedan vi köpte båten och då fyllde på färskvatten. Om vv-beredaren aldrig använts under säsongen, fylls den fortfarande med mycket vatten som måste tömmas?

 

Tacksam för hjälp från mer erfarna båtägare!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den fylls på "automatiskt" från färskvattensystemets pump. När du öppnar avtappningen nedtill så blir det undertryck i beredaren så det kommer inte ut så mycket. För att få ut resten så måste du släppa in luft i ovandelen av beredaren. På min sitter en T-koppling o en ballofix i övre delen som jag kan öppna för att få in luft. Fundera på om du ska göra en liknande luftningslösning för att underlätta jobbet kommande säsonger. I år så får du nog ge dig på med skiftnyckeln o öppna på anslutningen (högst upp på beredaren, OBS inte på slangarna som går till motorn -de behöver du inte röra - de innehåller frysskyddande glykolblandning).

 

Dra även ur stickkontakten så du inte riskerar att slå på elvärmaren under vintern. Då bränner du el-elementet, eller utlöser överhettningsskyddet om du har tur.... (finns ju inget vatten som tar hand om värmen)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligtvis har du vatten kvar i VV-beredaren, den brukar rymma 10-20 liter beroende på modell. Jag vet inte hur din beredare ser ut men det brukar finnas en säkerhetsventil på sidan i den nedre regionen, ser ut som en ratt man kan vrida på. Om du vrider den ca ett halvt varv borde det börja rinna ut vatten, kanske via en slang till kölsvinet. Kom sedan ihåg att vrida ytterligare ett halvt varv i vår innan du fyller på vattensystemet igen. Om ingen sådan ratt finns kan man lossa en slang i nedre delen av beredaren, den som ser ut som slangarna som går till vattenkranarna, inte de som kommer från motorn (svarta gummislangar). Öppna eventuell luftningsventil i toppen av beredaren så rinner vattnet lättare ur.

Det är viktigt att tömma beredaren helt, annars är risken stor att den fryser sönder.

 

PS, dra ur 230V-elen från beredaren, det är inte bra om den kan värma ifall det är tomt på vatten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen! Ska kolla vilka alternativ som finns på vår vv-beredare. Vi hade tänkt att ta ut batterierna under vintern. Behöver vi fortfarande dra ut vv-beredaren....? Det kan väl inte behövas? Eller...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev elta78:

Tack för hjälpen! Ska kolla vilka alternativ som finns på vår vv-beredare. Vi hade tänkt att ta ut batterierna under vintern. Behöver vi fortfarande dra ut vv-beredaren....? Det kan väl inte behövas? Eller...?

Jag har förstört en vv beredare år 1, ja töm den helt å hållet och dra ut kontakten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev elta78:

Tack för hjälpen! Ska kolla vilka alternativ som finns på vår vv-beredare. Vi hade tänkt att ta ut batterierna under vintern. Behöver vi fortfarande dra ut vv-beredaren....? Det kan väl inte behövas? Eller...?

Elpatronen i vv-beredaren är kopplad till landströmssystemet (240V). Om du stoppar i landströmskabeln för att t.ex. ladda batterierna och har glömt att slå av elen till vv-beredaren i elcentralen så kan det hända oönskade saker...

 

12V-batterierna har inget med detta att göra. För övrigt så trivs fulladdade 12V-batterier bäst i kylan i båten. Låg temperatur innebär låg självurladdning. Men koppla bort alla kablar så att det inte finns någon elförbrukare ansluten (även en liten strömstyrka blir rätt många amperetimmar under en vinter).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...