Caribic410 758 Postad 12 Augusti , 2019 Mina lattor e ca 30-40xca 4 Var går man tag på nya. Tappat 2st. En som är 3-4 meter lång å en som e ca 2meter. Ittar endast 2meterslattor. Var får man tag på längre.? Nåt smart å bra sätt att få lattor att sitta kvar när inte lattefickans stopp håller. Tänkt dra skruv igenom. En ficka har jag sytt ihop i änden, det sitter kvar, änn så länge, men sömmen lär väl skavas av förr eller senare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 280 Postad 12 Augusti , 2019 Längre lattor brukar man kunna köpa av segelmakaren, vill minnas att det var Boding som berättade för mig att de köper dem på rulle. Lattfickor finns ju lite olika konstruktion på, men om de flyger loss brukar det vara ett tecken på att man spänt dem för dåligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skippeer 437 Postad 12 Augusti , 2019 (redigerade) På förra båten med North storsegel var det både kardborre och liten tamp för att låsa till lattfickans lock (horisontella lattfickor) vilket funkade fint dvs tappade aldrig lattor i storen. På nuvarande båt med rullstor och Vertech är de stående lattorna låååånga och senast igår höll 2 lattor på att gå i havet vid inrullning av storen när det blåste 10-12 m/s. Skall undersöka kardborrelåsen när vinden lagt sig, inte nöjd med fullhöjdslattor eller med kardborrelåset. Hur syr man igen lattfickor? Redigerad 12 Augusti , 2019 av skippeer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 758 Postad 13 Augusti , 2019 7 timmar sedan skrev skippeer: På förra båten med North storsegel var det både kardborre och liten tamp för att låsa till lattfickans lock (horisontella lattfickor) vilket funkade fint dvs tappade aldrig lattor i storen. På nuvarande båt med rullstor och Vertech är de stående lattorna låååånga och senast igår höll 2 lattor på att gå i havet vid inrullning av storen när det blåste 10-12 m/s. Skall undersöka kardborrelåsen när vinden lagt sig, inte nöjd med fullhöjdslattor eller med kardborrelåset. Hur syr man igen lattfickor? Jag sydde bara igen änden, där kardborrelåsningen sitter så att flärpen inte kan åka ut. Låter lattan sitta kvar helt enkelt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 758 Postad 13 Augusti , 2019 Funderar på att dra skruv med stora brickor å ev nåt gummi emellan rakt igenom. Lutar mot framkant på seglet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 280 Postad 13 Augusti , 2019 Hur hårt spänner du lattan med kardborrebandet? Trycker man till den rejält brukar den stanna kvar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 015 Postad 13 Augusti , 2019 Kardborreband åldras (tror det bl.a. påverkas av UV-ljuset från solen). Det bör inte ta lång tid eller bli speciellt dyrt att låta en segelmakare byta till nytt kardborreband. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Martin76 37 Postad 7 Juni 2019-08-13 vid 01:14 skrev skippeer: På förra båten med North storsegel var det både kardborre och liten tamp för att låsa till lattfickans lock (horisontella lattfickor) vilket funkade fint dvs tappade aldrig lattor i storen. Så fäster jag in mina lattor också, men jag fattar inte hur jag ska knyta tampen för att låsa. Tampen glider bara av i bakkant och blir då funktionslös. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skippeer 437 Postad 7 Juni 49 minuter sedan skrev Martin76: Så fäster jag in mina lattor också, men jag fattar inte hur jag ska knyta tampen för att låsa. Tampen glider bara av i bakkant och blir då funktionslös. Minnet är svagt, borde varit snörstump och ett öljetthål att knopa igenom. (För att få loss kardborrelås sitter det en snörstump så man kan dra ut fliken när man puttat in tumstock eller ngt annat smalt platt så kardborren släpper). Foto är alltid bra för att få tips. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Martin76 37 Postad 7 Juni 4 minuter sedan skrev skippeer: Foto är alltid bra för att få tips. ...och för en gångs skull är jag på båten och kan fota direkt 😀 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skippeer 437 Postad 7 Juni Bra jobbat 😉 Min minnesbild är att North storen på Hanse 342:an satt en öljettögla på utsidan av lattfickan så snörstump jobbade åt rätt håll. Tyvärr har jag inga tips för ditt segel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Martin76 37 Postad 7 Juni 1 minut sedan skrev skippeer: Bra jobbat 😉 Min minnesbild är att North storen på Hanse 342:an satt en öljettögla på utsidan av lattfickan så snörstump jobbade åt rätt håll. Tyvärr har jag inga tips för ditt segel. Det låter som en bättre lösning som du hade. Jag kollade med den lokale segelmakaren för några år sedan men han hade inte heller något tips och var lite frågande till lösningen. Tack ändå för svar 👍🙂 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 015 Postad 7 Juni 1 timme sedan skrev Martin76: ...och för en gångs skull är jag på båten och kan fota direkt 😀 Snöret är ju fastsytt i seglet så det någon originallösning. Seglet verkar ha varit med några år. Har lattfickorna blivit omsydda till nyare lösning med kardborre som stoppas in i lattfickan för att hålla lattan på plats och att det ursprungliga lattfästet då tagits bort? På riktigt gamla segel (före glasfiberlattornas tid) så förekom det att det var hål igenom trälattan där man kunde trä igenom en fästlina. Ditt segel är kanske från övergångsperioden mellan de latt-typerna. Kardborreband åldras och fästet försämras med åren. När vår nuvarande båt var ny och med nya segel så hade jag problem med översta lattan (fullatta) i storen. Redan på premiärturen så gled lattan ur o efter att ha fäst kardborren på nytt så slutade det med att lattan försvann i havets djup. Reklamation så klart till segelmakaren (UK-Syversen). Det visade sig att den nya kardborren var helt kass så den inte fäste. Om bandet legat i solen för länge eller vad som var orsaken fick jag aldrig reda på. Lattlåset syddes om och jag fick en ny latta. På nuvarande segel (North) är akterliket helt igensytt, lattorna stoppas in framifrån och låses med en platta vid travaren. En utmärkt lösning då akterliket blir helt slätt så det inte fastnar i akterstaget och lattorna kan inte kasa ur. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Martin76 37 Postad 7 Juni 8 minuter sedan skrev Lintott: Snöret är ju fastsytt i seglet så det någon originallösning. Seglet verkar ha varit med några år. Har lattfickorna blivit omsydda till nyare lösning med kardborre som stoppas in i lattfickan för att hålla lattan på plats och att det ursprungliga lattfästet då tagits bort? På riktigt gamla segel (före glasfiberlattornas tid) så förekom det att det var hål igenom trälattan där man kunde trä igenom en fästlina. Ditt segel är kanske från övergångsperioden mellan de latt-typerna. Kardborreband åldras och fästet försämras med åren. När vår nuvarande båt var ny och med nya segel så hade jag problem med översta lattan (fullatta) i storen. Redan på premiärturen så gled lattan ur o efter att ha fäst kardborren på nytt så slutade det med att lattan försvann i havets djup. Reklamation så klart till segelmakaren (UK-Syversen). Det visade sig att den nya kardborren var helt kass så den inte fäste. Om bandet legat i solen för länge eller vad som var orsaken fick jag aldrig reda på. Lattlåset syddes om och jag fick en ny latta. På nuvarande segel (North) är akterliket helt igensytt, lattorna stoppas in framifrån och låses med en platta vid travaren. En utmärkt lösning då akterliket blir helt slätt så det inte fastnar i akterstaget och lattorna kan inte kasa ur. Förre ägaren lät sy upp seglen hos en mindre segelmakare på västkusten omkring 2012. De var knappt inseglade när jag köpte båten och har väl ärligt inte seglats jättemycket under de år jag haft båten. Så småningom ska de bytas, men de är i alla fall inte modifierade. Kardborren håller fortfarande rätt bra faktiskt, men det där snöret har jag funderat en del på under åren. Den lösningen du beskriver där man får ett slätt akterlik låter toppen, det vill jag ha när jag byter 😁 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruskpricken 227 Postad 7 Juni Ett tips. På förra båten hade jag lattor av tunn ek. til saken hör att jag har virke å kan såga till själv å putsa kante å så. För att hålla kvar dem, stansa ett hål genom både seglet å lattan å så dra en snörstump genom. Så enkelt bara å funkar. På nya seglet i den här båten har jag åsså kardborre på insidan fickan å en flick som man viker om. Stoppar in den med en bit trälatta! sen äre en tunn persiennsnöre som man drar ut fliken med. Precis som de andra har beskrivt det. Funkar kanaon När jag beslår seglet på bommen lägger jag lattorna noga rakt på bommen. Plockar jag ner seglet så tar jag ut dem. Jag har en extra i glasfiber men tror inte den är 4 meter, möjligen drygt 3. Den kan du få. Vill du jag mäter längden? Finns på Aspö mellan Enköping å Strängnäs. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Martin76 37 Postad 7 Juni 6 timmar sedan skrev Ruskpricken: Ett tips. På förra båten hade jag lattor av tunn ek. til saken hör att jag har virke å kan såga till själv å putsa kante å så. För att hålla kvar dem, stansa ett hål genom både seglet å lattan å så dra en snörstump genom. Så enkelt bara å funkar. På nya seglet i den här båten har jag åsså kardborre på insidan fickan å en flick som man viker om. Stoppar in den med en bit trälatta! sen äre en tunn persiennsnöre som man drar ut fliken med. Precis som de andra har beskrivt det. Funkar kanaon När jag beslår seglet på bommen lägger jag lattorna noga rakt på bommen. Plockar jag ner seglet så tar jag ut dem. Jag har en extra i glasfiber men tror inte den är 4 meter, möjligen drygt 3. Den kan du få. Vill du jag mäter längden? Finns på Aspö mellan Enköping å Strängnäs. Tack, det var Lintott som tappade sin latta på en tidigare båt. Jag har mina kvar, de sitter ganska hyfsat på bara kardborre, men jag funderade på hur det var tänkt att man skulle knyta snörena i bakkant. Jag har aldrig riktigt lyckats få till det så jag tycker de gör nytta. Men jag knyter dem ändå alltid varje vår. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser