Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
Simon1991

Yamaha 2 takt 40 hk från 95

Rekommendera Poster

Hej!

 

Min Yamaha har börjat tjuta från reglaget. Oljenivån är på full och den pissar fint. Bytte impellern inför i år.

 

Vad kan det va för fel?

 

Fick tips om att det ev kunde va termostatet och givaren som det va fel på, åkte in till Yamaha center men där slog det stopp. De sa att det kunde va miljoner olika anledningar. 

Så jag testar lyckan här. Vad ska jag göra och vad ska jag börja felsöka. 

 

Ska noteras att jag är genomusel, första motorn jag har hållt på med. Köptes 2015. Servat den som man ska varje höst med konservering och med ny växelhusolja osv.

 

Tack på förhand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Simon1991:

Min Yamaha har börjat tjuta från reglaget.

Tjuter det konstant eller är det en kod, till-från etc ?

Går motorn normalt när det tjuter?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Baxlaget:

Tjuter det konstant eller är det en kod, till-från etc ?

Går motorn normalt när det tjuter?

 

 

Vad jag förstod det så tjöt det konstant. Va tyvärr inte jag som körde båten utan min mammas man. Så det är han som vet exakt. Jag ska ut till båten imorgon tänkte jag så får jag en klarare bild av hur det tjuter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör det. Som Yamaha Center sa, det finns "miljoner anledningar".
Bara för att klargöra:

  1. Är det en styrpulpet eller motsvarande med reglage vid ratten?
  2. Elstart?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Baxlaget:

Gör det. Som Yamaha Center sa, det finns "miljoner anledningar".
Bara för att klargöra:

  1. Är det en styrpulpet eller motsvarande med reglage vid ratten?
  2. Elstart?

Yes, styrpulpet med reglaget vid ratten. Motorn sitter på en lika gammal askeladden fighter 475

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Baxlaget:

2. Elstart?

Sorry, yes det är elstart också. Motorn går också bra medans det tjuter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tjuter det när du slår på tändningen, innan motorn har startat?

Om inte, tjuter det direkt när motorn går igång eller när?

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Baxlaget:

Tjuter det när du slår på tändningen, innan motorn har startat?

Det kan jag inte svara på, får återkomma om det imorgon när jag är vid båten. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdatering. Satte igång motorn nu med vattenmuff. Pep till vid start men slutade rätt direkt. Motorn gick som den brukade vid tomgång men inte en droppe vatten. Kom några droppar när jag drog full gas i neutralt läge. Skumt tycker jag då jag bytte impellern för knappt två månader sen. Men misstänkte direkt att nått hade hänt med impellern och visst va det de som va felet. Krysskilen återanvände jag av en usel anledning och den har ätit upp hela impellern inifrån så den hade spruckit, som tur va va den tillräckligt intakt för att inte ha smulats sönder i hela kylsystemet. Misstänker att det också kan va för att jag smorde in allt med diskmedel när jag monterade grejerna då en smart snubbe på seasea sa att det funkar perfekt. Vet inte om jag haft otur men kommer aldrig göra det igen.

 

Nog om det, beställt ny impeller, krysskil och impellerfett så hoppas jag att det ska få fart på motorn igen. 

Lär återkomma om det fortfarande kommer tjuta..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du har en bra larmfunktion på din motor! 

Tror inte diskmedlet var orsaken, istället att impellern inte riktigt greppade krysskilen. Var noga vid nästa montering.

Om du inte vill använda diskmedel kan du ta något annat som smörjer tills impellern får vatten så den inte slits i onödan. Olivolja, Bregott, smörjfett.

 

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Baxlaget:

Du har en bra larmfunktion på din motor! 

Haha ja det är tydligt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Baxlaget:

Har du läst mitt redigerade inlägg ovan?

Oj nej det missade jag. Krysskilen va riktigt sliten, liknade en såg. Men jag får kan ju varit oaktsam när jag sätter på nya 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Diskmedel var det inte som orsakade felet. Allt som ger lite halka funkar ju bra, som skrivet ovan,  möjligen felmomterat eller sliten kil. Skönt det inte var svårare i alla fall. Kan det varit så att du vred drivaxeln åt fel håll när du monterade impellern, viktigt snurra åt rätt håll så vingarna vrider sig rätt. Kanske blivit så trögt om de varit vridna fel skada uppstått och rätt som det var så blev det utmattad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev M__G:

Diskmedel var det inte som orsakade felet. Allt som ger lite halka funkar ju bra, som skrivet ovan,  möjligen felmomterat eller sliten kil. Skönt det inte var svårare i alla fall. Kan det varit så att du vred drivaxeln åt fel håll när du monterade impellern, viktigt snurra åt rätt håll så vingarna vrider sig rätt. Kanske blivit så trögt om de varit vridna fel skada uppstått och rätt som det var så blev det utmattad?

 

Ok, ja jag blir osäker nu när du säger det. Men vill tro att jag monterade den åt rätt håll. Är det samma på alla och vilket håll är rätt håll i så fall? 

Kilen är extremt sliten, hela insidan av impellern är spårad efter kilen. 

 

Jag körde från Järna till Södertälje med båten dagen efter att jag bytte impellern och då funkade den helt utan problem. Kan ju bara haft tur då i och för sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdatering igen... 

 

Bytte impellern och fick efter tips av försäljaren att för att få impellern vikt åt rätt håll att sätta i växeln och vrida på propellern. Sagt och gjort monterade allt på plats men får nu inte tillbaka den i neutralt. 

 

Så nytt problem jag behöver hjälp med. Vad gör jag? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sluta lyssna på folk i butiken;)

 

Ha motorn i neutral. Kika när du lossar huset hur impellern är vikt. Se till att nya impellern sätter sig rätt på kilen och snurra sedan drivaxeln medan du försiktigt trär på huset över impellern. Har själv inget kladd eller dyl, men det skadar inte att smörja.

 

Växlade du direkt på växelhuset eller på reglaget med huset monterat? Fattar inte vad man skulle vinna på reservdelssäljarens tips. Man kan ju lika gärna snurra på drivaxeln med handen(i neutral)...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Impellern är inte problemet längre. Allt är grönt so far. Nu är det dock att jag inte får tillbaka växeln i neutralt läge. Även när jag sätter tillbaka hela riggen och försöker med reglaget. 

Den va i neutralt läge när jag tog ut den, sen pillade jag på lilla stången som styr växeln och nu står jag här och får inte skiten i neutralt igen..

 

Och nej, blir inge mer tips från folk i butiker haha 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den där är inte rolig. Hade samma problem på min mercury 75hk när jag bytte impeller. Alla så olika om hur jag skulle få tillbaka den rätt. Det enda som funkade för mig var att hitta en gammal rephandbok online på motorn. Där stod det hur jag skulle göra, o ingen annan hade sagt rätt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, hur gjorde du då? Kanske ska testa det, har en splines som snurrar. Ingen sprint som går upp och ner. 

Känner mig helt loss på detta. Vill inte  behöva öppna upp hela växelhuset men kommer snart ge mig på det och sen kanske jag ska köpa mig en ny rigg när jag meckat sönder riggen jag har 😂😂😂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vrid växelpinnen på växelhuset så du får in neutral ordentligt. Ha sedan reglaget i neutral när du monterar ihop det hela.

 

Du bör nog justera in det hela ordentligt, men det kan räcka så du får ihop det och kan se om det funkar iaf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försökte få in den i neutralt läge i timmar igår. Va helt omöjligt, den går att snurra på men hamnat aldrig i neutralt läge. Kan det va att sprinten som skjuts fram och tillbaka inne i växel huset som kärvat fast? Och om så är fallet. Värt att ge sig på för en sån amatörmeck jag är eller ska man köpa ny rigg alternativt ny motor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vrid drivaxeln medurs samtidigt som du försöker växla...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
21 minuter sedan skrev Mange249:

Vrid drivaxeln medurs samtidigt som du försöker växla...

Det är det jag gjort, utan lycka.

 

Har typ en gängad slang som går in u riggen, kan den ha nått med saken att göra? Skapa nått tryck eller liknande? 

Redigerad av Simon1991

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När växelhuset var monterad och växeln ej gick i friläge, du kollade inte om den var i friläge när växeln var i? Tänkte om du lyfter upp igen med växelreglaget i friläge och då försöker växla åt ena eller andra hållet och den kan hamna i friläge när reglaget är i växelläge och sedan lyfta ner växelhuset, lägga reglaget i friläge och montera och se om det då funkar? Här ingen aning om det skulle funka men kanske värt ett försök. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Provade så mycket skit igår att jag inte riktigt vet. Har riggen i bilen så kan inte riktigt testa, men får montera fast den ikväll eller imorgon och hålla på och pilla med allt som går. Annars är det väl bara att ta av hela motorn och åka till en verkstad...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sista uppdateringen.

 

Löste problemet nu, vågade inte använda verktyg för att ev skada växelväljaren men fick ge det ett försök idag med pollygrip och se om man kan vrida förbi den det mina egna nypor inte klarade av. Fick den i neutralt läge och nu så går växeln och resten av motorn galant igen. Semestern är räddad. Tack för ert engagemang. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul, skönt det inte var svårare. Hoppas den fungerar som den ska och att felet inte uppstår igen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...