Jump to content
Sunday 18 August 2019
Bob965

12v elschema, förslag?

Recommended Posts

Hej

 

Köpt ny begagnad båt och elen är inte som jag vill. Tänkte dra om allt så jag vet hur det är kopplat och att det är säkert.  Har gjort ett elschema, tar gärna emot synpunkter på det. 

Anledningen till 2 batterier (72 Ah) med väljare är att det redan finns idag, då kan jag lika gärna koppla in det.

 

Idag går det en kabel till motorn, som sedan delas upp till tilt, start etc. Jag antar att generatorn laddar via denna också?? Några problem med att sätta den direkt efter batteriväljaren? Jag måste ställa brytaren i 1+2 för att båda ska laddas va?

 

Vilken dimension för kablarna på 3m?

 

Storlek på säkringarna till förbrukarna? Den enda jag vet är ekolodet som ska ha 3A.

 

Storlek på batterisäkringarna? 

 

Inom 1-2 år kommer jag nog koppla in en elmotor samt solcell. Var/hur gör jag detta?

sketch-1563184406987.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skiljerelä är bra om du vill slippa koppla om batterierna inför start / körning / förbrukning.

Välj då ett bra skiljerelä. Biltemas är inget att rekommendera.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hejsan!

Vad man bör komplettera båda dessa exelenta kopplingscheman med är två batterifrånskiljare, kallas populärt för "huvudbrytare", en direkt efter pluspolen på startbatteriet, och en på gemensamma pluskabeln på förbrukarbatteriet, så nära batterierna som möjligt.

Hivudsäkring innan startmotor och generator har diskuterats här x flera, de flesta anser att den inte behövs, och om den löser ut under motorgång är det stor risk att generatorn skadas.

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minuter sedan skrev Baxlaget:

Skiljerelä är bra om du vill slippa koppla om batterierna inför start / körning / förbrukning.

Välj då ett bra skiljerelä. Biltemas är inget att rekommendera.

Tvärtom!

Av alla artiklar som Biltema har i sitt sortiment är detta skiljerelä en av (de få?) sakerna som verkligen är bra. https://www.biltema.se/bat/elutrustning/installationsmaterial/skiljerela-2000042018

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Tvärtom!

Av alla artiklar som Biltema har i sitt sortiment är detta skiljerelä en av (de få?) sakerna som verkligen är bra.

Det får stå för dig.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev Georg_Ohm:

Tvärtom!

Av alla artiklar som Biltema har i sitt sortiment är detta skiljerelä en av (de få?) sakerna som verkligen är bra. https://www.biltema.se/bat/elutrustning/installationsmaterial/skiljerela-2000042018

 

Kanske lite trådkapning. Går Biltemas skiljerelä öppna och återförsluta? Såg nämligen att det har en diod som indikerar sammankopplingen och tänkte att på enkelt sätt flytta den informationen till instrumentpanelen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aktiva komponenter i all ära, men dessa har alltid en liten strömförbrukning i stand-by läge.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
15 minuter sedan skrev Gelis:

Aktiva komponenter i all ära, men dessa har alltid en liten strömförbrukning i stand-by läge.

Korrekt.

Följer man inkopplingsschemat så kommer reläet att dra ur startbatteriet med 10mA (angivet värde), 20mA (uppmätt värde). Även om det inte är mycket så gillar i alla fall inte jag att något ligger och drar ström ur startbatteriet. Dessutom är hysteresen på det exemplar jag provade inte alls så exakt som angivet (12.8 / 13.3).

Om det fanns en separat anslutning för strömmatning så kunde man koppla den till tändningen. Då skulle inte elektroniken dra någon ström med avstängd motor.

 

Man kan självklart ansluta burken efter huvudbrytaren men det gör inte hysteresen bättre. Dessutom måste man komma ihåg att stänga av huvudbrytaren för startbatteriet i naturhamn vilket gör skiljereläet meningslöst.

Edited by Baxlaget
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
38 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

 

Kanske lite trådkapning. Går Biltemas skiljerelä öppna och återförsluta? Såg nämligen att det har en diod som indikerar sammankopplingen och tänkte att på enkelt sätt flytta den informationen till instrumentpanelen...

Nej, helgjuten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Lite elskola.

 

Beräkna kabelarean

A=0,017 x L x I/∆U

 

A = Arean på kabeln (mm2)

0,017 är resistiviteten i kopparkabel. (Ωmm2/m)

L = kabelns totala längd från batteriet till förbrukaren och tillbaks till batteriet. (m)

I = Strömförbrukningen (Amper, förkortas A vilket kan bli lite förvirrande...)

∆U = Det spänningsfall man kan acceptera (Volt, förkorta V)

 

∆U bör vara runt 0,3 volt för "vanliga" installationer, men kan vara upp mot 0,5 - 0,8 volt för stora tillfälliga förbrukare som tex. en startmotor eller en bogpropeller för att inte kosta på allt för kraftiga och dyra kablar.

 

Läs av kabelarean i ett nomogram

 

1012413608_Nomogramkabelarea.jpg.4ada9dea63414804ca7eb1251f5f7851.jpg

 

Finns många på nätet, men ofta lite oklart om det är hela längden fram och tillbaks som ska användas eller längden mellan batteri och förbrukare.

Också oklart om vilket spänningsfall man accepterar enligt nomogrammet.

Kontrollräkna ett exempel så får man reda på hur de som gjort nomogrammet tänkt.

 

Räkna på nätet

Det finns också kalkylatorer på nätet, men jag tycker nog det är bäst att räkna själv eller läsa av i nomogram. Även dessa tycker jag ofta är oklara hur de funkar, men kontrollerar man med egna beräkningar är de okej.

Hittade en sida som verkar funka bra...

https://sutars.com/support/kabeldimensionering/kalkylatorn/

 

Sedan gäller det att använda rätt säkring.

Tänk på at det är kabeln du avsäkrar för att inte få kabelbrand vid krotslutning.

 

Area (mm2)  Säkring (A)
  0,5                5
  0,75              7,5
  1                 10
  1,5              15
  2,5              25
  4                 30
  6                 40
  8                 50
10                 60
16                 80
20               100
25               125
30               150
50               200
70               250
95               300

 

Edited by Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Jag byggde ett eget skiljerelä som får sin strömmatning när tändningen slås på:

 

 

skiljerelä.png

 

skiljerelastyrning.jpg - Windows Photo Viewer-2019-07-15 14_19_32.png

Edited by Baxlaget

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

1 timme sedan skrev Baxlaget:

Skiljerelä är bra om du vill slippa koppla om batterierna inför start / körning / förbrukning.

Välj då ett bra skiljerelä. Biltemas är inget att rekommendera.

48 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Tvärtom!

Av alla artiklar som Biltema har i sitt sortiment är detta skiljerelä en av (de få?) sakerna som verkligen är bra. https://www.biltema.se/bat/elutrustning/installationsmaterial/skiljerela-2000042018

 

Biltemas aktiva skiljerelä är väldigt lätt att koppla in och funkar bra tycker jag.

Håller med om att det dra en del (lite) ström, men det är försumbart under sommaren när båten används någorlunda regelbundet.

 

Vi har ett 16 Ah startbatteri för MC och har hittills inte drabbats av problem med att starta vår lilla 25 hk motor. Vi får väl se nu när båten legat oanvänd i nästan en månad, kanske ångrar jag det jag just skrev...

 

Ett vanligt relä är betydligt billigare och drar ingen ström, men kräver att man kommer åt rätt plint på generatorn någorlunda lätt.

tt vanligt relä kan man få från några tior upp till några hundralappar.

Här är ett rätt billigt https://www.bildelaronline24.se/bosch/1160567

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oj, vilken aktivitet i tråden :)

Glämde skriva ut det i mitt schema men den boxen som batterierna möts i är en batteriväljare med 1, off, 2, 1+2. Det kan väl funka som huvudbrytare? Eller måste jag ha en på varje + från batterierna?

 

Ni anser att jag kan koppla "motor-ström" direkt på batteriet? Motorn har en egen säkring. Hur löser jag laddning till båda batterierna då? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Biltemas skiljerelä sköter laddningen av husbatteriet. Det fungerar utmärkt, det är många här på MG som har det. Det drar lite ström men det är inget problem om man har för vana att stänga av startbatteriets huvudbrytare när man lämnar båten. Det är fö en god vana, det är inte ovanligt att motorn läcker lite ström.

Men, har man "bara" två batterier så finns det ingen anledning att separera dessa utan istället sätta dit en grej som stäner av strömmen när det fortfarande finns kräm nog att starta med. Det kan vara BatteryBrain eller Victron Battery Protection.

Ett annat bra alternativ är att som Mackey ha ett litet separat startbatteri.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
13 minuter sedan skrev bhemac:

Ett annat bra alternativ är att som Mackey ha ett litet separat startbatteri.

Provade detta alternativ för att få plats med ett extra förbrukningsbatteri och det har funkat bra. En nyinstallerad lättstartad 25 hk motor på 900 cm2 gav grunden till försöket. Kan man starta en MC med ett 16 Ah batteri så kan man väl starta en lika stor dieselmotor.

Vi är inne på tredje säsongen.

Edited by Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites

Batteriforskningen går framåt. Räcker med en sån här om motorn är frisk:

 

Noco Genius Boost+ GB40 Starthjälp för bil - Bilbatteriladdare _ Kjell.com-2019-07-15 15_55_25.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 minuter sedan skrev bhemac:

det är inte ovanligt att motorn läcker lite ström

Vilken ström ska en avstängd motor dra? 0 milliampère säger jag, i annat fall är något fel. 

 

Det finns att antal kategorier båtägare, låt mig nämna två:

a) Allting i båten fungerar och alla småfel är åtgärdade eller existerar inte.

b) Strunt samma om en säkring är trasig eller om backen inte funkar.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minuter sedan skrev Baxlaget:

Batteriforskningen går framåt. Räcker med en sån här om motorn är frisk:

Vist har litiumbatterier förändrat både vikt och storlek på batterierna.

 

Fast vårt MC-batteri är typ 1000:- kronor billigare än den billigaste startboostern och hålls laddat utan att man behöver tänka på det som vilket startbatteri som helst.

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minuter sedan skrev Baxlaget:

Vilken ström ska en avstängd motor dra? 0 milliampère säger jag, i annat fall är något fel. 

 

Det finns att antal kategorier båtägare, låt mig nämna två:

a) Allting i båten fungerar och alla småfel är åtgärdade eller existerar inte.

b) Strunt samma om en säkring är trasig eller om backen inte funkar.

 

Vi har en "nollförbrukning" på 2-3 watt. Radiominne och lite usb-laddare är min bedömning, så jag hör nog till kategori 2.

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuter sedan skrev Mackey:

Fast vårt MC-batteri är typ 1000:- kronor billigare än den billigaste startboostern

En startbooster kostar runt 1000:-.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev Mackey:

Vi har en "nollförbrukning" på 2-3 watt. Radiominne och lite usb-laddare

Radiominne är en gåta. Det behövs ingen ström för att behålla kanalminne i en korrekt konstruerad radio. Det måste bero på lathet från tillverkarna.
Dessutom orsakar denna ström till radiominnet extra slitage på offeranoderna i vissa fall.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev Baxlaget:

En startbooster kostar runt 1000:-.

Fungerar hyggligt i bilar men den drog inte igång min båtmotor.

Varför krångla till det? Ett litet startbatteri eller något som ser till att det finns ström kvar att starta med. Det senara gör att batterierna håller längre, inget skiljerelä behovs och kostar obetydligt mer än ett skiljerrelät.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
20 minuter sedan skrev Baxlaget:

En startbooster kostar runt 1000:-.

Ordinarie pris på Kjell & Co - den du visade i ditt inlägg - verkar vara 1599:- kronor.

Vårt MC-batteri har ordinarie pris 399:- kronor på Biltema.

 

Tillägg:

Vill nödvändigtvis inte vinna debatten, men tycker korrekt information är viktigt.

 

Men som sagt

14 minuter sedan skrev bhemac:

Varför krångla till det?

 

Ps

Hade fel, det batteri vi har är på 14 Ah, inte 16.

Edited by Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

12 minuter sedan skrev bhemac:

inget skiljerelä behovs

Hur laddas startbatteriet/förbrukningsbatterierna då? Tillsammans?

Vad händer då om förbrukningsbatterierna plus det sammankopplade "startbatteriet" inte klarar att starta motorn?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
23 timmar sedan skrev Bob965:

Oj, vilken aktivitet i tråden :)

Glämde skriva ut det i mitt schema men den boxen som batterierna möts i är en batteriväljare med 1, off, 2, 1+2. Det kan väl funka som huvudbrytare? Eller måste jag ha en på varje + från batterierna?

 

Ni anser att jag kan koppla "motor-ström" direkt på batteriet? Motorn har en egen säkring. Hur löser jag laddning till båda batterierna då? 

Nej, de där batteriväljarna brukar vi sänka djupt, gärna i Marianergraven. 

Risken är stor att man glömmer i håg att koppla in startbatteriet när generatorn laddar och glömmer att koppla ur det då båten ligger i hamn. Om så är fallet finns risk att man tömmer alla batterierna/batteribankerna i hamn och då inte kan starta motorn när man skall lämna.

 

Bättre med två skilda system, med varsin batterifrånskiljare (="huvudbrytare"), då laddas båda batterierna/batteribankerna av generatorn via dubbeldiod eller skiljerelä.

Strartbatteriet skall då (enbart) försörja motorn och startmotorn, (men även ankarspel och bogpropeller kan kopplas hit) emedan förbrukarbatteriet försörjer "allting annat".

Edited by Georg_Ohm
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 timmar sedan skrev Baxlaget:

 

Hur laddas startbatteriet/förbrukningsbatterierna då? Tillsammans?

Vad händer då om förbrukningsbatterierna plus det sammankopplade "startbatteriet" inte klarar att starta motorn?

Ja man kopplar ihop till en batteribank.

Battery Brain som är en välkänd produkt kopplar bort förbrukningen om spänningen är under 11,8 V i 30 sek. Det ska räcka för att kunna starta motorn.

Victron kan man ställa spänningen och det finns möjlighet att koppla in ett larm. Ställer man frånslaget lite högre så kan man eliminera risken för skador på batterierna. Det skyddar alltså även om man glömt släcka någon lampa mm. Egenförbrukningen är 1,5 mA eller 13 Ah på ett år.

 

Kan man ändå inte starta så får man ringa Trossen eller Sjöassistans. Eller segla.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2019-07-16 vid 13:58 skrev Georg_Ohm:

Nej, de där batteriväljarna brukar vi sänka djupt, gärna i Marianergraven. 

Risken är stor att man glömmer i håg att koppla in startbatteriet när generatorn laddar och glömmer att koppla ur det då båten ligger i hamn. Om så är fallet finns risk att man tömmer alla batterierna/batteribankerna i hamn och då inte kan starta motorn när man skall lämna.

 

Bättre med två skilda system, med varsin batterifrånskiljare (="huvudbrytare"), då laddas båda batterierna/batteribankerna av generatorn via dubbeldiod eller skiljerelä.

Strartbatteriet skall då (enbart) försörja motorn och startmotorn, (men även ankarspel och bogpropeller kan kopplas hit) emedan förbrukarbatteriet försörjer "allting annat".

 

Jag förstår. Hade varit smidigt med ett skiljerelä. Problemet är att idag sitter en + och en - kabelfläta från motorn direkt på batteriet. Ska jag leta upp och pilla ut generatorkabeln ur den och koppla till ett skiljerelä är det över min förmåga... Finns det något annat sätt?

 

Annars tror jag att jag envisas och kör med batteriväljare, dels för det nog blir enklare och den finns redan i båten.

 

Om jag kopplar in nuvarande batteriväljare, är det nödvändigt att ha huvudsäkring på varje batteri? Alla förbrukarna har ju separata säkringar. I så fall, vilken storlek på huvudsäkring? Såg i grundpaket på sutars att de man fick med var på 400A....?!

 

Om jag väljer 1+2, laddas båda batterierna då när motorn går?

 

Ursäkta min okunskap men bättre att fråga än att elda upp båten...

Share this post


Link to post
Share on other sites

När jag tittar på Biltemas skiljerelä ser jag att detta inte behöver kopplas via generatorn. Då är det ett alternativ. Skissade upp ett nytt kopplingsschema. Lämna gärna synpunkter.

 

Behöver jag ha 2 huvudbrytare eller finns det något sätt att bara ha 1?

 

Framtida elmotor + solceller, hur kan dessa anslutas?

Kopplingsschema 12V.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vi har diskuterat huvudsäkringar några gånger, och de flesta var överens om att huvudsäkringar till startmotorn var onödigt, sällan som det finns i originalinstallationer, det blir en kraftig och dyr säkring i så fall, och beroende på hur det är kopplat kan generatorn gå sönder om den säkringen löser ut under gång.

 

Jag har en trög 60A säkring till huvudcentralen och en på automatsäkring på 30A till panelen vid instrumentpanelen.

 

Batteriväljaren skulle varit det första jag slängde ut och sänkte i nämnda djuphavsgrav.

Beroende på hur det är kopplat brukar det vara enkelt att byta ut denna och ersätta med två batterifrånskiljare, men jag har sett att dom där batterväljarna är monterade i stora hål, och det kan ju vara fult att lämna efter sig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy