Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Hubbles

Båttips för segling på världshaven

Rekommendera Poster

Sticker ut Hakan lite här

Men Swanen är nog en av de bättre båtar i denna diskussion för just långfärd, Definitivt rejält byggd rymlig o bekväm förd en tidens båt, absolut ingen racer snarare lite åt det tröga hållet ,men tuffar på rätt bra när andra båtar vill ha lä

så enligt mig , absolut en toppenbåt för långfärd .

11,28 lång och 3,46 bred djup 2,07 blir nog ganska rymligt

tycker vart fall den platsar under den här kategorin

 

förövrigt har jag lurat på en slushmaskin i båten 😎😎 ganska najs vid bryggssegling, vilket periodvis uppskattas

 

//Johan

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Comfort4:

Sticker ut Hakan lite här

Men Swanen är nog en av de bättre båtar i denna diskussion för just långfärd, Definitivt rejält byggd rymlig o bekväm förd en tidens båt, absolut ingen racer snarare lite åt det tröga hållet ,men tuffar på rätt bra när andra båtar vill ha lä

så enligt mig , absolut en toppenbåt för långfärd .

11,28 lång och 3,46 bred djup 2,07 blir nog ganska rymligt

tycker vart fall den platsar under den här kategorin

 

förövrigt har jag lurat på en slushmaskin i båten 😎😎 ganska najs vid bryggssegling, vilket periodvis uppskattas

 

//Johan

 

 

Det funkar kanon att göra slush i glassmaskinen.

Å sorbet ska vi inte snacka om. Även isröra till dryck mm blir perfekt.

Aa. Swanar verkar vara petnoga tllverkade. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev Comfort4:

Definitivt rejält byggd rymlig o bekväm förd en tidens båt

Just 371 har jag nog inte varit i men lite större. Elegant och spartanskt kan man nog säga. Rymlig tror jag inte man kan kalla den. En modern 30 fotare är rymligare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä tyvärr ,en modern 30 fotare är inte rymligare, en modern 35 fotare kan den nog jämföras med, spartansk är den inte hellerfinns mycket inredning i de äldre, Tror Frers ritade är lite större måttmässigt. lite skillnad på Swan från Sparkman  tiden gentemot Frers ritade

Men i vilket fall definitivt en långfärdsbåt

//Johan

 

https://www.yachtworld.com/boats/1982/nautor-swan-371-3644432/

Redigerad av Comfort4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Comfort4:

Nä tyvärr ,en modern 30 fotare är inte rymligare,

Kanske lite överdrivet men ingen äldre Swan är specielt rymliga, tex Pullmankojerna i salongen gör att det blir betydligt trängre än i en cruising båt. Förpiken med sina rörkojer är heller inte komfortabel. Alla båtar som ritats för att passa mätregler blir begränsade.

De funkar säkert för långseglingar, starkt och gediget byggda. Men de är inte så vanliga bland långseglare. Det brukar sägas att de krävs en lite större och motiverad besättning för att hålla fart.

Gecco 39 som är en kopia av Swan  har använts en del till långsegling, mycket pga att den prismässigt var ganska överkomlig.

Jag har varit med och seglat en Swan 43, typisk IOR-maskin. Fungerade utmärkt men inget för en normal familj.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

funderar om en ansö 31 motorseglare skulle vara bra å segla jorden runt i

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 7/12/2019 at 12:54 PM, Peka67 said:

 

Skeg framför rodret dras med en del problem. 

 

Först måste den vara tillräckligt kraftigt gjord, annars är risken att den går sönder av belastning (före rodret), vilket leder till roderhaveri.

 

Nedre delen av skeg går inte att få tillräckligt stark för att klara en kollision. Och tyvärr sitter ofta nedre fästpunken för rodret där.

 

Vissa har konstruerat en skeg som bara täcker halva rodret, där man räknar med att nedre delen av rodret går av vid kollision. Tanken är att roderbiten som är kvar ska kunna styra båten till hamn.

 

Så det är inte säkert att ett "spade" roder är mindre säkert än skeg. Det verkar tyvärr inte vara helt ovanligt att rodren går sönder.

 

Det viktigaste är att man funderar på någon form av nödroder om man väljer båt med antingen skeg eller frihängande roder.

 

 

Det borde inte vara alltför komplicerat att tillverka frihängade roder med ledad fjädring, så rodret fälls bak och upp om det krockar med något.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Terri:

Det borde inte vara alltför komplicerat att tillverka frihängade roder med ledad fjädring, så rodret fälls bak och upp om det krockar med något.

Om rodret sitter på akterspegeln, eller precis i bakkanten av skrovet, nej. Men sitter det en bit inne under så behövs det en rejäl urgröpning av skrovet för att få plats med det bakåtfällda roderbladet oavsett rodervinkel.

Alternativt att man har ett tvådelat roder där överdelen är fast och underdelen kan vinklas bakåt. Ger förmodligen märkbart ökat vattenmotstånd och mer turbulens, men det kanske är mindre viktigt för längeseglare.


Bättre är nog att helt enkelt ha två roderblad. I dag ses det väl som en modenyck för prestandabåtar, men ur säkerhetssynpunkt är redundans alltid en god idé.

 

Redigerad av raol
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 7/14/2019 at 12:42 AM, Mackey said:

 On 7/13/2019 at 9:07 PM, bhemac said:

Det är klart man ska äta god, riktig mat ombord. Micron är en praktisk nödlösning, i synnerhet om vädret är dåligt och det är det sällan år efter år....

 

Har man slängt ut spisen till förmån för mikron så spelar vädret ingen roll...

 

Det verkar som att vi ändå är överens om att en riktig spis bör finnas ombord.

Hur många använder el-spis istället för gas-spis? Räcker solcellerna till sådant? Gas-spis är ju förenad med risk för explosion, kraftig sådan. 

Redigerad av Terri

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 hours ago, Terri said:

Hur många använder el-spis istället för gas-spis? Räcker solcellerna till sådant? ...

Hur som helst, elverk blir aldrig aktuellt för min del. Det räcker med en motor i båten, som kan ladda batterierna (under färd).

Redigerad av Terri

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Terri:

Hur många använder el-spis istället för gas-spis? Räcker solcellerna till sådant? Gas-spis är ju förenad med risk för explosion, kraftig sådan. 

Har man en stor batteribank och stor yta solpaneler, och seglar på låga breddgrader, så är nog en elspis inget problem alls. Säg att man använder 1 kWh per måltid per dygn, så motsvarar det ca 75-80 Ah. Om man har LiFePO4-batterier på många hundra Ah och solpaneler på 800 W eller så, är det en bagatell.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...