Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
Batagaren

Vattenburet värmesystem - får det inte funka

Rekommendera Poster

Jag gav mig den ”lätta” uppgiften att byta min värme till mitt vattenburna system i båten i våras. En Ardic byttes mot en Eberspächer Hydronic. Elen var knepigast men et är nu löst och den kör som den ska. Dock får jag inte tillräcklig cirkulation i systemet och min misstanke är luft i systemet. (Ja, systemet har pump och den snurrar). Jag har inget expansionskärl efter värmaren som beskrivs i instruktionen utan det går en avluftning till motorns expansionskärl som tidigare.

 

Min misstanke är att det statiska trycket från motorns expansionskärl inte räcker till     . Jag vet att det finns utbytes kärl att köpa från VP. Frågan är vad som är bästa lösningen. Köp det dyra stora kärlet från Penta och kanske montera det befintliga efter värmaren. 

 

Tips och idéer mottas gärna från en som är frustrerad och frusen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag gjorde samma misstag då jag installerade vattenburen värme i förra båten. Jag var tvungen att köpa ett expansionskärl, då fungerade det jättebra i flera år.

Jag köpte ett snyggt och jättedyrt rostfritt expansionskärl hos Wiking i Fiskebäck, men jag funderar på om kan gå till bilskroten och köpa ett där istället, Volvo 140 och 240 är väl numera sällsynta på skrotarna, men dom hade en rätt lättplacerat cylindriskt kärl.

 

Eller vänta nu.... Har du kopplat ihop värmesystemet med motorns sötvattensystem? Det brukar sällan funka då det är svårt att få cirkulation i en stillastående motor, dessutom kanske onödigt att värma upp motorn.

 

Hursomhelst underlättar det väldigt mycket med ett högt placerat expansionskärl, det är där luften sedan samlas.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Eller vänta nu.... Har du kopplat ihop värmesystemet med motorns sötvattensystem? Det brukar sällan funka då det är svårt att få cirkulation i en stillastående motor, dessutom kanske onödigt att värma upp motorn.

Håller med. Jag försökte med ett enkretssystem men det fungerade dåligt trots extra pump.

Sätt in en värmeväxlare med ett eget system och expansionskärl.

Cirkulera vattnet med en kraftig pump för att få ut luften, borrmaskinspump. Det ficka jag lära mig på mitt enda besök hos en husvagnsfirma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag misstänkte. Systemets konstruktion är original med varmvattenberedare och förvärmning av motorn. Dock har det alltid inneburit en hel del tålamod vid luftningen.

 

Dock borde ett expansionskärl efter värmaren förbättra systemet och då stänga ventilerna till motorn. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du "bara" varmvattenberedare, värmare och motor så kan det fungera utan värmeväxlare. 

Luft i systemet är alltid ett problem, kanske får du bort det med exp.kärl annars är borrmaskinspumpen din bästa vän.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Expansionskärlet är ju även väldigt bra att ha då det gäller påfyllning och när man vid torrsättningen av båten skall kolla glykolblandningens fryspunkt.

Nä, skaffa dig ett expansionskärl, kolla på bilskroten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låt motorn värma värmeväxlaren och inget mer. Bygg därefter hur mycket Du vill från sekundärkretsen på värmeväxlaren men kom ihåg expansionskärlet och cirkulationspumpen.

 

I våra båtar har vi sedan flera år tillbaka vattenburet system utan det minsta problem. Vi har radiatorer, gångvärme, defroster och vvb.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag såg att Olssons i Ellös säljer en del expantionskärl, de flesta till traktorer, men en modell som kostade mindre än 200kr såg väldigt universal ut. olssons i Ellös har även de vanligaste förbrukningsartiklarna till våra marina motorer, och därmed penta!

https://www.oie.se/Produkt/expansionskarl-(46171)?sectionId=1000195247

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2019-06-22 vid 19:25 skrev Georg_Ohm:

olssons i Ellös har även de vanligaste förbrukningsartiklarna till våra marina motorer, och därmed penta!

Som ett barn, som står inför tidernas största godisskål, kan jag tyvärr inte låta bli men nu blir det OT.

Att de har prylar till marinmotorer hade jag ingen aning om. Kollade lite och ett bränslefilter till min MD22L-B betalade jag över 300 spänn för på seasea och Olssons tar 80 riksdaler. Olssons är iofs inte ett VP filter. På motorn sitter inte, just nu, ett Penta-filter heller utan ett annat Volvo-filter.

Olssons är ju kända inom bondesvängen men hur är det egentligen med icke originalfilter från en firma med gott rykte? Jag är kluven.

Redigerad av McLasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för input. Nu har jag bestämt mig för en två stegs raket. Jag börjar omgående med ett expansionskärl så att vi har en chans att köra värmaren under säsongen. Till nästa år blir det att bygga en sekundärkrets!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en sådan HÄR värmeväxlare. Typ en fjärdedel av vad en Alde-växlare kostar.

Pumpen, som jag inte kört så mycket, är av plast och kostar en hundralapp på eBay.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Jag har en sådan HÄR värmeväxlare. Typ en fjärdedel av vad en Alde-växlare kostar.

Pumpen, som jag inte kört så mycket, är av plast och kostar en hundralapp på eBay.

 

 

Har Du byggt klart Ditt vattenburna system?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

 

Har Du byggt klart Ditt vattenburna system?

Självklart inte. Behövs inte förrän i höst ;)

Men jag har gjort avancerade experiment i badrummet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Batagaren,
 

2019-06-22 vid 08:25 skrev Batagaren:

Jag gav mig den ”lätta” uppgiften att byta min värme till mitt vattenburna system i båten i våras. En Ardic byttes mot en Eberspächer Hydronic. Elen var knepigast men et är nu löst och den kör som den ska. Dock får jag inte tillräcklig cirkulation i systemet och min misstanke är luft i systemet. (Ja, systemet har pump och den snurrar). Jag har inget expansionskärl efter värmaren som beskrivs i instruktionen utan det går en avluftning till motorns expansionskärl som tidigare.

 

Min misstanke är att det statiska trycket från motorns expansionskärl inte räcker till     . Jag vet att det finns utbytes kärl att köpa från VP. Frågan är vad som är bästa lösningen. Köp det dyra stora kärlet från Penta och kanske montera det befintliga efter värmaren. 

 

Tips och idéer mottas gärna från en som är frustrerad och frusen. 

Såg ditt inlägg om värmaren vid byte från luft till vatten.

Jag står i samma tankar och du skrev att elen var det största problemet.

 

Vi har samma förutsättningar, dvs en Ebersrächer luftvärmare och vill byta till Eberspächer Hydronic vattenvärmare.

 

Jag tänkte "återanvända" reglage och el som är framdraget om det går.

Vad hade du för problem med elen. Och hur löste det sig?

 

Köpte du ny värmare? Tänker man kan hitta begagnad från en bil...

 

Mvh
Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...