Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
runb

Ryds 478 galloperar

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej,

 

Jag köpte nyligen en Ryds 478 GTI 2010 med en 50 hk Mercury fyrtakt och har nyss sjösatt. Dock är det så att båten "galopperar" väldigt mycket med en till två personer i (vilket är max vad jag hittills har testat). Grejen är att det går inte att använda power trim/tilt över huvud taget för så fort jag tiltar upp det minsta lilla (2-5%) så blir det ännu värre och okörbart så tilten känns meningslös i detta läget. Jag hade tidigare en Ryds 440GT med en 40 hk Yamaha fyrtakt och där kunde man tilta upp väldigt mycket (upp till 80-90% av tiltmätaren) innan det började galoppera med en person i båten. 

 

Någon som har en aning om vad det kan bero på?

 

Finns det olika monteringsinställningar/fästen för motorn och att den i så fall skulle kunna vara märkligt inställd?

 

Kan det bero på orginalpropellern som sitter på? I så fall skulle jag kunna tänka mig att byta till en bättre aluprop. 

Redigerad av runb

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat att motorn är rätt monterad ?? Kavitationsplattan skall sitta på samma höjd som båtens botten, någon centimeter högre upp kan också funka.

Kolla också om botten är ren och i gott skick, någon säsong hade jag så mycket hanstulpaner att båten var okörbar.

Du kan också förtydliga begreppet "galopperar", exakt vad som händer (Jag har tolkat det hela att båten är okörbar pga att propellern sitter för högt).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter motorn för lågt monterad kan man få detta problem.

 

Sen har tyvärr små båtar med tunga maskiner bak lätt att hamna i gungning pga viktfördelningen. Sitter däremot en person fram och en bak skall det funka om motorn sitter rätt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Förutom motorns höjd/hiss som i tidigare svar så är ett långskott att det ligger vatten kvar mellan skroven som gör att den blir extra tung i aktern? 478 med 50hk borde inte galoppera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Mange249:

Sitter motorn för lågt monterad kan man få detta problem.

 

Sen har tyvärr små båtar med tunga maskiner bak lätt att hamna i gungning pga viktfördelningen. Sitter däremot en person fram och en bak skall det funka om motorn sitter rätt.

Samma erfarenhet, fördela lasten, sänk farten!

Att höja motorn är också en bra idé, men det ena utesluter inte det andra.

Det "ryktas" att fenomenet kallas för självsvägning.

Jag var på en informell kurs i högfartskörning med en större rib för omkring fem år sedan.

Det blev otrevligt i farter över 30 knop då galoppen eskalerade efter en liten svallvåg.

Skepparen tillika kursledaren tar då och ökar farten samtidigt som han ryker till kraftigt i ratten åt bb och sedan åter rakt fram igen, då slutade båten att galoppera, självsvänga upp och ned, jag klev av efter lunchen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Samma erfarenhet, fördela lasten, sänk farten!

Att höja motorn är också en bra idé, men det ena utesluter inte det andra.

Det "ryktas" att fenomenet kallas för självsvägning.

Jag var på en informell kurs i högfartskörning med en större rib för omkring fem år sedan.

Det blev otrevligt i farter över 30 knop då galoppen eskalerade efter en liten svallvåg.

Skepparen tillika kursledaren tar då och ökar farten samtidigt som han ryker till kraftigt i ratten åt bb och sedan åter rakt fram igen, då slutade båten att galoppera, självsvänga upp och ned, jag klev av efter lunchen...

Precis som din kursledare visade på kan man ofta med rätt handhavande komma ur diverse egenheter i gångläget. Just att öka farten, gärna bestämt brukar ge klart ökad stabilitet.

 

Jag gillar den sidan med båtkörning i hög fart. Samspelet med båten blir levande och lite utmanande. I en bil måste man närma sig olämpliga gränser för att få motsvarande upplevelse:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Mange249:

Precis som din kursledare visade på kan man ofta med rätt handhavande komma ur diverse egenheter i gångläget. Just att öka farten, gärna bestämt brukar ge klart ökad stabilitet.

 

Jag gillar den sidan med båtkörning i hög fart. Samspelet med båten blir levande och lite utmanande. I en bil måste man närma sig olämpliga gränser för att få motsvarande upplevelse:)

Jo, så är det. Bara det att den färden var mer än lovligt instabil i flera bemärkelser. 

"Kursledare" förresten... vi höll på att hamna för långt åt nordost, Hållö istället för Pater Noster... 

Nästa gång jag besökte Skagen anlitade jag Stena Line och en tjockbubbla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-06-17 vid 09:31 skrev Mange249:

Sitter motorn för lågt monterad kan man få detta problem.

 

Sen har tyvärr små båtar med tunga maskiner bak lätt att hamna i gungning pga viktfördelningen. Sitter däremot en person fram och en bak skall det funka om motorn sitter rätt.

 

Jag har nu varit ute och trailat båten för att kontrollera om det fanns något vatten i den, men det var max 1 liter som låg i mellanskrovet. Jag lyfte dessutom trailern rätt mycket i framkant för att verkligen vara säker på att allt eventuellt vatten skulle tömmas. 

 

Jag kontrollerade även motorns monteringshål och den var monterad näst längst ner vilket jag spontant tyckte kändes lågt. Jag hade dock lite tur och kunde jämföra eftersom jag har en 478 GTI samt en 475 GT på båtplatserna jämte med samma motor. Bägge de hade sina motorer monterade på samma höjd som min.

 

Jag upptäckte idag att fenomenet är hastighetsberoende. I marschfart 20-22 knop är det väldigt kraftigt men gasar man upp mot 28-30 knop så minskar det avsevärt. Jag börjar helt enkelt tro att det beror på båtmodellen i sig. Har hittat en annan tråd med flera som har samma problem:

https://baatplassen.no/i/topic/112230-galopperende-ryds-478-gti-trenger-tips/#comments

 

Kan det trots allt vara värt att testa att höja motorn tros? 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har inte tiltat för mycket? Jag brukar göra det och då galopperar min båt men det gör jag ju med flit när ingen är i närheten för kul skull.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessa klipp ger en bra bild över hur båten bör bete sig.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...