Jump to content
Friday 15 November 2019

runb

Medlemmar
  • Content Count

    36
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About runb

  • Rank
    Fänrik

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Time Left: 10 months and 9 days

    • Säljes
    • Used

    Hej, Jag säljer en styrväxel med tillhörande ratt som har suttit på en Ryds 478 GTI 2010. Begagnat men fint skick. (Likadan ratt som på bilden.) Kom med bud, Mvh Johan

    NO VALUE SPECIFIED

    -, Kronoberg - SE

  2. Hej, Jag håller på att installera ett NMEA 2000 nätverk i min båt och funderar på hur strömkabeln ska anslutas (se bild). Är det röd och svart kabel som ska anslutas till konstant 12v samt jord och den vita till en störmbrytare alternativt motorns tändningslås? Jag har en 50 hk mercury EFI men lyckas dock inte att hitta tändningsströmmen och funderar därför på att koppla den till en strömbrytare istället. Vad händer om jag någon gång skulle missa att slå av strömbrytaren / konsumerar NMEA 2000 ström även då alla enheter är avstängda? Tack på förhand.
  3. Hej, Jag undrar om någon vet en svensk webbshop som säljer följande kontakt? Jag har en mercmonitor som behöver 12v+ och jord för att ge ström åt ett NMEA2000 nätverk och då sitter det en sådan hona i kabelhärvan, så jag undrar om man kan köpa och göra en egen hane och plugga i med ström? Tack på förhand,
  4. Det slutade med att jag fick tag i en förlängningssladd (2x1.8m) bak till ECMen så det vara bara att plugga i den så var det färdigt. Dock har jag en fundering kring Trolling control. Enligt manualen ska varvet kunna sänkas till 550 RPM som minimum men min stannar vid 700 RPM (Mercury 50 hp EFI 2010). Vad kan det bero på?
  5. Hej, Jag beställde nyligen ett mercmonitor-kit från ebay som anlände i brevlådan idag. Som jag förstod det så skulle allt vara plug and play mot datainterfacet/kontakten i motorn, men jag fick med en väldans massa kablar och tyvärr ingen installationsmanual. Jag reagerade också på att den kabeln som ska gå från monitorinstrumentet bak till motorn endast var en halvmeter lång. Är jag tvungen att köpa någon form av förlängningssladd till den eller vad är tanken med att den är så kort? I så fall är det någon som vet en återförsäljare som säljer sådana? Är det någon annan av er som har installerat en mercmonitor till en Mercury utombordare så får ni gärna komma med tips om vad man bör tänka på. Tack på förhand,
  6. runb

    Ryds 478 galloperar

    Jag har nu varit ute och trailat båten för att kontrollera om det fanns något vatten i den, men det var max 1 liter som låg i mellanskrovet. Jag lyfte dessutom trailern rätt mycket i framkant för att verkligen vara säker på att allt eventuellt vatten skulle tömmas. Jag kontrollerade även motorns monteringshål och den var monterad näst längst ner vilket jag spontant tyckte kändes lågt. Jag hade dock lite tur och kunde jämföra eftersom jag har en 478 GTI samt en 475 GT på båtplatserna jämte med samma motor. Bägge de hade sina motorer monterade på samma höjd som min. Jag upptäckte idag att fenomenet är hastighetsberoende. I marschfart 20-22 knop är det väldigt kraftigt men gasar man upp mot 28-30 knop så minskar det avsevärt. Jag börjar helt enkelt tro att det beror på båtmodellen i sig. Har hittat en annan tråd med flera som har samma problem: https://baatplassen.no/i/topic/112230-galopperende-ryds-478-gti-trenger-tips/#comments Kan det trots allt vara värt att testa att höja motorn tros?
  7. Hej, Jag köpte nyligen en Ryds 478 GTI 2010 med en 50 hk Mercury fyrtakt och har nyss sjösatt. Dock är det så att båten "galopperar" väldigt mycket med en till två personer i (vilket är max vad jag hittills har testat). Grejen är att det går inte att använda power trim/tilt över huvud taget för så fort jag tiltar upp det minsta lilla (2-5%) så blir det ännu värre och okörbart så tilten känns meningslös i detta läget. Jag hade tidigare en Ryds 440GT med en 40 hk Yamaha fyrtakt och där kunde man tilta upp väldigt mycket (upp till 80-90% av tiltmätaren) innan det började galoppera med en person i båten. Någon som har en aning om vad det kan bero på? Finns det olika monteringsinställningar/fästen för motorn och att den i så fall skulle kunna vara märkligt inställd? Kan det bero på orginalpropellern som sitter på? I så fall skulle jag kunna tänka mig att byta till en bättre aluprop.
  8. Tack för tipset! Jag var ute vid båten idag och mycket riktigt så lät det likadant när jag snurrade på propellern med motorn upptiltad. Jag googlade lite på problemet och det är tydligen så på så gott som alla Mercurys utombordare. http://www.marineengine.com/boat-forum/showthread.php?423970-2015-Mercury-outboard-four-stroke-60-hp-noise-on-deceleration Tydligen sliter det en hel del på koppling/slutväxel så man får helt enkelt lära sig att dra av lite lugnare. Jag upptäckte dock att om man istället växlade till neutral så uppstod inte ljudet trots kraftig inbromsning.
  9. Hej, Jag har en Ryds 478 GTI med en Mercury 50 hk fyrtakt från 2010. Den är köpt begagnad i år och nyligen sjösatt. Jag upptäckte idag att när jag kör i planingsfart (ca. 20 knop eller snabbare) och drar av på gasen så börjar det låta väldigt illa om motorn. Det låter ungefär som när man växlar till backen utan att riktigt få i den, så kanske är det så att ljudet kommer från slutväxeln. Jag filmade ett videoklipp där ljudet hörs i slutet: Jag lägger alltså inte i backen eller neutral utan minskar endast gasreglaget från ca 70% till 0-5% gas. Felet är inte intermittent utan uppstår varje gång. (Minskar jag gasen väldigt sakta ner till 0% så uppstår inte missljudet.) Någon som har en aning om vad det kan vara som är felet / är det farligt att köra med?
  10. runb

    Eltilt skriker

    Har nu sjösatt och upplever att den skriker mest de första 5-10 sekundrarna när jag tiltar upp då jag antar att det är som mest belastning och tyngst. Då går den också väldigt långsamt känns det som. Efter de 10 sekundrarna så låter den betydligt mindre och piggare. Jag får kika på oljan nästa gång jag tar upp den.
  11. runb

    Spricka i styrpulpet

    Toppen! Det ska jag testa. Bra tips med att borra för att få stopp på sprickan, stort tack!
  12. runb

    Spricka i styrpulpet

    Ok. Hur går man i så fall bäst till väga? Behöver man skruva bort hela pulpeten tros då sprickan sitter lite dumt till och man inte kan komma åt den bakifrån? Är det att slipa ner och på med ny gelcoat som gäller?
  13. runb

    Eltilt skriker

    Hej, Jag har en 50 hp Mercury EFI 2010 med runt 80 gångtimmar på där el-tilten har börjat "skrika"/låta väldigt högt och rätt illa. Det låter oavsett om man sänker den upp eller ned, men den fungerar precis som vanligt. Någon som vet vad det kan bero på? Är det något som börjar gå sönder och behöver åtgärdas eller är det bara att fortsätta använda som om ingenting hade hänt? Jag har noterat att själva metallcylindern ser ut att sakna fett/olja. Är det OK att smörja upp den eller finns det en anledning till att den saknar fett? Tack på förhand,
  14. Hej, Jag har en Ryds 478 GTI där det har blivit spricka i styrpulpeten. Är lite rädd för att den ska bli större och undrar därför om man kan göra/reparera den på något sätt, eller är det bara att låta den vara? Bifogar en bild på skadan (ca 2 cm stor).
  15. runb

    Ratt till Ryds

    Hej! Är det någon som vet var man kan köpa en liknande ratt som på bilden nedan till en Ryds båt? De satt som standard på Ryds 478, 510 och 568 från 2010 till gissningvis någonstans kring 2015. Jag har varit i kontakt med Ryds själva som sa att de tyvärr inte längre tillverkar den. Tack på förhand,
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy