Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Dejsa

Sjunkande power trim DPH drev

Rekommendera Poster

Hej!
Jag har två DPH drev. Det ena drevet sjunker ner helt när att jag trimmat upp det, upplever att det tar några timmar för det att gå till botten från helt upptrimmat. Problemet upptäckte jag i slutet av förra säsongen.
Jag har fullt med olja i behållaren. Färgen på oljan ser bra ut vad jag kan se, jag ser inte att det trängt in vatten i oljan (det betyder inte att jag ser rätt). Jag hittar inte heller något oljeläckage vare sig i motorrummet eller på marken under båten.
Vad kan det vara för fel?

Jag har sökt på internet men hittar bara massa trådar om drev med vatten i oljan...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antingen är det kolvpackningen i en cylinder som läcker, eller så är det en ventil i pumpen. Ett ganska enkelt sätt att ta reda på vad som är fel, är att skifta pumpar, och se om felet följer med. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Rollen:

Antingen är det kolvpackningen i en cylinder som läcker, eller så är det en ventil i pumpen. Ett ganska enkelt sätt att ta reda på vad som är fel, är att skifta pumpar, och se om felet följer med. 

Smart förslag!

Men borde inte olja läcka ut om kolvpackningen eller en ventil i pumpen är dålig/trasig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Dejsa:

Smart förslag!

Men borde inte olja läcka ut om kolvpackningen eller en ventil i pumpen är dålig/trasig?

I hydraulsystem är det vanligt med interna läckage och är det exvis otät ventil sjunker oljan tillbaka till övriga systemet och läckaget påverkar då kolvens läge utan att det syns utåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, jag förstår. Tack!

Då till nästa fråga. Hur tar man bort den? Antar att man behöver tömma/släppa på trycket i systemet först på något sätt?

Trimpumpen

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör ner dreven så mycket det går innan du lossar slangarna. Det kommer att rinna lite olja, så du får ha nånting under. Märk slangarna innan du skruvar bort dem så att de kommer tillbaks på rätt ställe.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då kommer nästa fråga. Går det att laga/renovera pumpen? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...